PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Wednesday, June 12, 2013

Kehidupan Ini Ibarat Secawan Kopi-Mai ecawan??

Kehidupan Ini Ibarat Secawan Kopi
Posted on Wednesday, June 12 @ 07:14:40 MYT 
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: al-bahanj

"Sekumpulan bekas pelajar yang sudah berjaya di dalam kerjaya masing-masing telah berkumpul untuk melawat pensyarah universiti yang pernah mengajar mereka. Mereka berasa gembira kerana dapat bersua sesama mereka setelah lama tidak berjumpa, apatah lagi dapat menemui pensyarah universiti yang selama ini telah banyak membantu mereka ketika menuntut ilmu di universiti yang menatijahkan kerjaya yang baik buat mereka.

Setelah lama berbual, timbullah beberapa rungutan tentang tekanan di tempat kerja dan juga dalam kehidupan seharian yang disuarakan oleh beberapa bekas pelajar ini. Pensyarah itu hanya mendengar dan kemudian beliau ke dapur untuk menyediakan air kopi untuk tetamu-tetamunya.

Beliau kemudiannya keluar dengan membawa satu bekas besar yang berisi air kopi dan beberapa jenis cawan. Ada cawan itu diperbuat daripada porselin, plastik, kaca dan kristal. Ada yang kelihatan ringkas sahaja, ada yang kelihatan murah, ada juga yang kelihatan mahal dan sangat cantik.

Pensyarah itu mempelawa tetamu-tetamunya agar melayan-diri. Masing-masing pergi ke meja tempat dihidangkan air kopi itu dan menuangkan sendiri air kopi ke dalam cawan yang berbagai-bagai bentuk dan buatannya itu. Setelah semuanya mengambil secawan kopi, pensyarah itu berkata:

"Jika anda perasan, kesemua cawan-cawan yang kelihatan cantik dan mahal telah pun diambil, tetapi cawan-cawan yang ringkas dan nampak murah tiada sesiapa yang mahu mengambilnya. Biasalah tu, memang semua nakkan yang terbaik untuk diri sendiri kan…"

Beliau kemudian menyambung.

"Itulah puncanya kepada masalah-masalah anda. Dan itulah sebabnya kenapa anda berasa tertekan dengan kerjaya dan kehidupan."

"Saya pasti, cawan-cawan itu tidak memberikan apa-apa nilai kepada air kopi yang anda minum. Dalam beberapa situasi, cawan-cawan itu hanya membuatkan kopi yang diminum itu lebih mahal harganya. Dan di dalam situasi yang lain, cawan itu malah menyorokkan apa yang kita minum."

"Apa yang anda semua betul-betul mahukan adalah air kopi itu, bukan cawannya. Tetapi anda tetap mahukan cawan yang terbaik sifatnya, dan kemudian anda memandang dan menjeling ke arah cawan kawan-kawan anda untuk melihat siapakah yang memiliki cawan yang paling cantik atau paling bagus."

"Sekarang, cuba anda fikirkan: KEHIDUPAN adalah air kopi. Manakala pekerjaan, wang, pangkat dan kedudukan di dalam masyarakat adalah cawan. Itu semua merupakan alat untuk memegang dan terkandung di dalamnya KEHIDUPAN!"

"Rupa dan jenis cawan tidak memberi makna atau mengubah nilai KEHIDUPAN yang sedang kita jalani ini. Kadang-kadang dengan kita hanya menumpukan kepada rupabentuk CAWAN, kita gagal untuk menikmati AIR KOPI itu. Jadi, nikmatilah AIR KOPI itu, bukan CAWANNYA!"

"Manusia yang bahagia bukanlah mereka yang memiliki yang terbaik dalam setiap perkara. Manusia yang bahagia adalah mereka yang sentiasa membuat yang terbaik di dalam setiap perkara."

"Hiduplah dengan sederhana. Bercakaplah dengan baik, ambil beratlah dengan sungguh-sungguh, berkasih sayanglah, bermurah hatilah…dan hayatilah kehidupan ini dengan penuh makna, dan jangan terlalu ditumpukan kepada aksesori kehidupan"

Mudah-mudahan kalian dapat memahami mesej yang cuba disampaikan oleh tulisan di atas. Tulisan di atas telah saya terjemah dan sunting dari video 'Life Is Like A Cup Of Coffee' yang dipetik dari spiritual-short-stories.com. Penulis asalnya tidak diketahui.

muzir.wordpress.com

Nilai Sebuah Kehidupan

   Adakah dinamakan kehidupan jika tiada gembira dan duka, jaya dan gagal, seronok dan sunyi, tenang dan gelisah serta apa jua rasa yang menyenangkan dan meresahkan kita?

   Tiada seorang insan pun yang terkecuali daripada rasa-rasa ini. Hatta seorang gila pun tetap melaluinya walaupun akalnya tidak lagi memberi respons yang normal terhadap rasa-rasa ini. Segala rasa inilah yang mewarnai insan jua kehidupannya. Segala rasa yang menyenangkan itu pada insan merupakan suatu kenikmatan. Segala rasa yang tidak menyenangkan itu pula suatu musibah.

   Namun, apalah gunanya gembira jika diri jauh dari Tuhan?  Apalah gunanya berjaya andai Tuhan membenci diri? Apalah gunanya berduka andai tidak ingat pada Tuhan? Apalah gunanya resah jika tidak kembali kepada Maha Pemberi yang memberi ketenangan?

   Nilai hidup ini bergantung kepada soal siapa kita pada Tuhan. Walaupun pujian manusia menggunung tinggi tetapi di sisi Allah hina dan keji, tetap tiada gunanya. Sebaliknya andai seluruh manusia mencaci maki dan membuang kita ke tepi, tetapi pada Allah mulia dan terpuji, itulah nilai kehidupan yang paling tinggi. Tinggi rendah nilai hidup ini segalanya menurut penilaian Ilahi.

Begitulah firman Tuhan mengingatkan insan yang beriman;

    "Dan janganlah kamu berasa lemah dan janganlah bersedih. Kamulah yang paling tinggi (darjatnya) sekiranya kamu beriman ."  (Surah ali Imran: 139)

   Allah menjelaskan kepada insan bahawa sesiapa yang mahukan diri dan hidupnya bernilai pada-Nya mestilah tetap beriman dalam apa jua keadaan; waima lemah mahupun sedih. Mendahulukan penilaian iman, itulah yang Allah ajarkan bukannya menurut rasa hati diri semata-mata. Manusia tidak akan mampu membunuh keutamaan ini dengan apa cara sekalipun.

Wallahu'alam.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah.Segala puji bagi Allah dan segala pengesaan hanyalah selayaknya kepadaNya, selawat dan salam ke atas Muhammad S.A.W. yang dirindui yang tidak ada lagi nabi selepasnya.



MUKADIMAH
Kadang-kalanya cemburu melihat sahabat-sahabat bercakap dan berbincang soal agama sedangkan diri ini merangkak dalam memahaminya. Lagi cemburu melihat sahabat serta rakan yang keluarga mereka baik-baik belaka. Apatah lagi sahabat yang keluarganya terdiri daripada mereka yang faham agama serta keperluan dakwah dan tarbiyah(D&T). Apa-apa pun bersyukurlah dengan apa yang ada.

Kadang-kalanya kecewa datang menyapa dan diri kita pun terdiam seketika. Bungkam. Rasa putus asa pun ada tetapi apabila memikirkan soal matlamat kehidupan ini yang jauh lebih besar dan membandingkan dengan kekecewaan orang lain yang jauh lebih besar, dirasakan kekecewaan itu seperti perkara kecil pula.

BICARA MUSAFIR
"Bukan tentang apa yang kita lihat tetapi bagaimana kita melihatnya."

Jiwa insan itu penentunya antara nafsu dan iman. Jika diikutkan nafsu pasti sudah berputus asa dan mengundur diri. Namun, jika iman yang menjadi ikutan pasti suatu keajaiban berlaku. Kekecewaan itu mampu bertukar menjadi sumber kekuatan. 

Jika kita melihat kekecewaan itu sebagai suatu yang positif dan berhikmah, pasti itu akan menjadi sumber kekuatan. Sebaliknya jika kita melihatnya sebagai suatu yang menghinakan,memalukan dan kegagalan mutlak, pastilah kekecewaan itu akan terus membebankan kita. Janganlah ikut nafsu, ikutlah kata iman.
Masih sukar menganggapnya positif ? 

Sebenarnya apabila kita diuji, ada pahala yang tercatat jika kita redha dan berlapang dada menerimanya. Semakin besar kekecewaan semakin besarlah ganjaran daripadaNya, seandainya kita bersabar. Mulai saat ini,perbetulkan semula bagaimana kita melihat sesuatu perkara itu, carilah hikmah di sebaliknya, carilah.

Mungkinkah juga kerana kita yang selalu sangat lupa kepadaNya?

Ya, mungkin juga. Untuk diri Musafir,inilah sebab yang Musafir rasakan paling sesuai apabila diri ini diuji dengan kekecewaan. Apabila kita ingat kepada Allah di saat kita senang, Allah pula akan ingat kepada kita di saat kita dalam kesusahan. Amat benarlah kata-kata Muhammad SAW yang dirindui,

"Kamu ingat Allah ketika kamu senang, Allah pasti ingat kamu ketika kamu susah"
                                                                             (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Secara fitrahnya, untuk rasa senang di atas kesenangan itu sesuatu yang senang. Untuk rasa susah di atas kesusahan itu juga sesuatu yang senang. Tetapi, untuk rasa susah dan bimbang di atas kesenangan atau nikmat itulah yang susah. Biarlah susah senang kita ini bersama Tuhan.

KHATIMAH/PENUTUP
Apa-apa jua yang berlaku sangatlah bergantung kepada cara kita menilainya. Lihatlah bagaimana kekecewaan demi kekecewaan yang kita lalui sebelum ini telah membina diri kita hari ini. Mungkin tanpa kekecewaan yang Allah berikan suatu masa dahulu kita tidak mungkin menjadi diri kita yang hari ini.
Info tambahan:

Menurut Syeikh Dr. Safar al-Hawali di dalam Syarah 'Aqidah at-Thohawiyah dalam bab al-Iman bi al-Luh wa al-Qalam tentang hadis di atas(تعرف إلى الله في الرخاء يعرفك في الشدة ) ialah  "Yang dimaksudkan dengan - 'Allah pasti ingat kamu ketika kamu susah' - itu termasuklah kaum mukminin dan golongan kafir."


Berhenti Sejenak
0 NASIHAT DAN KOMEN 8 - APRBICARA MUSAFIR
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah. Segala puji yang selayaknya kepada Allah yang menjadikan insan dengan kelebihan dan kekurangan serta kekuatan dan kelemahan. Selawat dan salam ke atas Muhammad S.A.W. yang telah memberikan panduan dalam membezakan yang benar dan yang batil.

InsyaAllah, Musafir akan berhenti sejenak daripada berkongsi pengisian di laman ini. Semoga artikel-artikel yang tercatit di laman ini menjadi nilaian amal kebaikan di sisi Allah. Saya akan kembali menulis di laman ini pada 19 Ogos 2012 yang akan datang.

Di bawah ini dititipkan beberapa 'status update' daripada wall Facebook Bicara Musafir. Semoga anda juga dapat merasa secebis 'rasa' yang saya cuba lahirkan daripada jiwa saya. InsyaAllah. 



1) IMAN DAN KEHIDUPAN

"Insan boleh berdolak-dalih dalam pelbagai perkara tetapi dalam soal keimanan & ketenangan jiwa tidak ada seorang insan pun dapat berbohong kepada dirinya sendiri. Mungkin di hadapan manusia dia boleh berpura-pura tetapi Allah & dirinya sendiri pasti mengetahui keadaan sebenar jiwanya ketika itu."
======================================================
Kehidupan seharian insan jika tidak diisi dengan keimanan, dari semasa ke semasa,sedikit demi sedikit, insan akan rasa semakin sunyi walaupun hidup bersama ramai kawan dan kesenangan yang pelbagai. Tetapi apabila Allah bersama insan dan insan itu juga selalu berharap kepada Allah, jiwa insan itu tenang, tidak pula rasa sunyi.

Dengan landasan iman,pasti segalanya selamat.

Jika gembira, bergembiralah di atas landasan iman.
Jika sedih, bersedihlah di atas landasan iman.
Jika sayang, sayanglah dengan apa yang dibataskan iman.
Jika marah, marahlah kerana iman.

Fitrah insan, kadang-kala tersasar dari landasan keimanan, tetapi kembali dan cubalah betul-betul untuk terus berada di atas landasan iman.
======================================================
Mana-mana insan yang mencari erti sebenar sebuah keimanan akan melalui dua fasa umum; ada kalanya terlalu bersemangat dan ada kalanya terlalu memikirkan bagaimana melakukan sesuatu itu dengan berhikmah.

حماسة الشباب في حكمة الشيوخ

" Semangat pemuda dalam kebijaksaan(kematangan) orang dewasa"
Inilah yang diperlukan insan,tidak kira muda atau tua dalam menyeimbangkan sesuatu gerak kerja. Semangat yang dikawal dengan penuh hikmah. Pasti kadang-kadang tidak seimbang, tetapi cubalah untuk seimbangkan & bertawakallah.
======================================================= 
Walau sehebat manapun minda keagamaan seseorang itu tetapi tanpa jiwa agama dia tidak akan pernah selamat .Lebih baik lagi mereka yang minda keagamaannya biasa-biasa tetapi jiwa agamanya kuat. Percayalah dan lihatlah sendiri.
=======================================================

2) DAKWAH & TARBIYAH

Dalam kehidupan seharian insan ada perkara yang boleh diambil mudah, maka permudahkanlah. Ada juga perkara yang perlu diambil berat maka beratkanlah. Tetapi ada kalanya perkara yang mudah itu perlu diambil berat supaya orang lain tidak terlalu bermudah-mudah.

Simple.
===========================================================

Masih segar dalam ingatan setiap perkataan yang diungkapkan kepada mad'u(orang yang didakwahkan). Tapi tatkala diri diuji, jadi bungkam hilang bicara. Tidak pernah lagi seberat ini. Apa jadi sekalipun, dakwah & tarbiyah tetap perlu diteruskan. Ya,wajib diteruskan inilah nadi Islam.حسبي الله ونعم الوكيل, نعم المولى ونعم النصير

"Cuba enta fikir lautan yang di depan kita ni, enta tak nampak penghujungnya kan? Haa..macam tu lah hidup kita ni apabila berdepan dengan masalah. Tapi kita yakin akan bertemu juga daratan walaupun tak nampak, kita yakin ada jalan keluar bagi setiap masalah yang kita hadapi.."
===========================================================
Sibuk? Banyak kerja? Tak ada masa?
Laksanakanlah tugas-tugas itu,siapkanlah kerja-kerja itu sesempurna yang mampu, usahakanlah tanpa banyak mengeluh. Buatlah apa kerja pun selagi dibenarkan syariat. Tapi, jangan lupa agenda utama kehidupan kita ini,iaitu dakwah & tarbiyah. Jangan tunggu diri sempurna/baik baru nak laksanakannya tapi kerana kita tidak sempurnalah kita melaksanakannya. Dakwah tanggungjawab setiap muslim. Bukankah kita muslim?
==========================================================
Untuk melakukan perubahan pada diri sendiri, insan perlu kurangkan memberi alasan & menerima segala bentuk bebanan kerana itulah sumber momentum perubahan yang sedang diusahakan. Berusahalah untuk penuhi ciri-ciri ibadullah, daei ilallah & Khalifatullah. Terus & teruslah berusaha. Jangan biarkn dosa-dosa yang terpalit dek sedikit kesilapan yang dilakukan menjadi titik untuk berputus asa. Diriku seorang pendosa, kerana itu aku terus berusaha.
==========================================================
Dalam melakukan perubahan diri dan meningkatkan kualiti diri, insan perlu memaksa dirinya melakukan apa yang dirasakannya sukar, membebankan & ada kalanya apa yang dirasakan mustahil mampu dilakukan perlu dilakukan.
==========================================================
Menjadi 'check & balance' bagi sesebuah komuniti bukan kerja mudah, tatkala mereka lalai, kita kena jadi tegas & mengingatkan. Tatkala mereka sedia menerima kita kena jadi mesra & berjiwa pemberi. Mengharap Allah terus memberi kekuatan.
==========================================================

3) CINTA & PERKAHWINAN

Sejak akhir-akhir ini, sering dilihat ramai sahabat yang post perkara berkaitan cinta dan kahwin. Bagi saya, perkara ini perlu dinilai dengan matang. Ini bukan soal suka-suka macam budak sekolah rendah. Apabila menyentuh soal ini apa yang pertama sekali terlintas di minda saya ialah tanggungjawab & amanah.

Jika bercakap soal fenomena kahwin awal/waktu belajar, saya tidak sama sekali mengatakan 'Ya' atau 'Tidak'. Bagi saya, ini bergantung kepada individu itu sendiri.

Apa susahnya, Allah itu kan Maha Mendengar. Buatlah solat istikharah, jika 'Ya' maka katakanlah 'Ya'. Jika Allah kata 'Tidak' maka teruskanlah kehidupan seperti biasa. Bukankah Allah itu MAHA Mengetahui?
======================================================
Menurut Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 Akta 303, had umur minima untuk memasuki perkahwinan ialah 18 tahun bagi lelaki dan 16 tahun bagi perempuan.
======================================================
Ada sahabat tanya pendapat saya tentang pepatah 'kumbang bukan seekor dan bunga bukan sekuntum'. Ya, memang benar 'kumbang' & 'bunga' bukan sekuntum, tapi bukan semuanya sama. Ingat, bukan semuanya sama. (Saya menilai dari perspektif realiti kehidupan, bukan tatatertib linguistik)

*Tidak ada kaitan dengan mana-mana 'kumbang/bunga' yang masih hidup mahupun yang telah pergi..(Bimbang disalahtafsirkan)
======================================================
Lebih aneh ada yang sering bercakap soal calon sedangkan persiapan (kewangan, pengurusan diri) ke arah itu lintang pukang. Jujurnya,ingin sekali saya berbincang soal ini dengan para sahabat dalam perspektif persediaan ke arah itu. Bukan perspektif siapa calonnya.


Wallahu'alam. Jumpa lagi di bulan Ogos akan datang. Assalamualaikum..

Kenapa kereta 1.5cc mahal?

Oleh Fairus Kassim

KUALA LUMPUR 11 Jun - Harga kereta popular yang dikeluarkan di negara-negara ASEAN dengan kapasiti enjin di bawah 1.5cc di pasaran tempatan sepatutnya lebih murah kerana duti eksais yang dikenakan oleh kerajaan Malaysia hampir setara dengan duti yang dikenakan di negara jiran, Thailand dan Indonesia.

Secara purata, duti eksais yang dikenakan ke atas model-model popular berkenaan adalah kira-kira 40 hingga 50 peratus di negara ini, manakala di Thailand dan Indonesia cukai yang sama antara 30 hingga 50 peratus.

Menurut sumber industri, misalnya, sepatutnya harga kereta-kereta berkenaan di Malaysia secara kasarnya hanya lebih RM5,000 daripada harga model yang sama di Thailand.

Bagaimanapun, semakan Utusan Malaysia di laman web rasmi jenama kereta-kereta berkuasa 1.5cc di negara ini menunjukkan lebihan harga antara RM17,000 hingga RM19,000 jika dibandingkan dengan harga kereta di Thailand.


"Contohnya di Thailand, selain dikenakan duti antara 30 hingga 50 peratus berkenaan, pengeluar turut perlu membayar cukai jualan serta cukai pihak berkuasa tempatan (PBT) dan di Malaysia pula, cukai jualan adalah 10 peratus.

"Jumlah duti yang dikenakan kepada pengeluar hampir sama (untuk model 1.5cc dan ke bawah) tetapi harga akhir kereta di negara ini menunjukkan jurang yang agak tinggi," kata sumber itu.

Menurut sumber itu lagi, tahun lepas, harga kereta sesetengah model di Indonesia lebih rendah berbanding Malaysia.

Bagaimanapun, pada tahun ini harga sesetengah model itu didapati lebih murah di negara ini walaupun tidak mendapat penurunan duti eksais kerana faktor kemasukan jenama-jenama baharu.

Situasi itu jelas menunjukkan harga kereta di Malaysia boleh diturunkan oleh pengeluar kereta walaupun tanpa penurunan duti eksais.

Mengenai cara penurunan cukai secara drastik, kerajaan pernah melaksanakannya bermula pada 2006 dengan pengenalan Dasar Automotif Nasional (DAN) dengan pengurangan duti import dan duti eksais secara keseluruhan sebanyak 20 hingga 30 peratus untuk sebuah kereta.

Tetapi menurut sumber itu, apa yang berlaku di pasaran tidak sama seperti diharapkan oleh kerajaan kerana harga kereta tidak banyak turun.

Secara purata, pengeluar kereta hanya mengurangkan harga kereta sebanyak lima peratus berbanding 20 hingga 30 peratus yang disasarkan kerajaan.

DAN baharu yang dijangka diumumkan tahun ini diharapkan dapat mewujudkan dasar baharu yang membolehkan industri tempatan terus kompetitif untuk bersaing dengan Thailand terutamanya dari segi harga kereta yang menjadi keutamaan rakyat ketika ini.

Sementara itu, ketika dihubungi hari ini, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif Malaysia (MAI), Mohamad Madani Sahari berkata, DAN merangkumi pelan jangka panjang sehingga 2025 manakala untuk jangka pendek iaitu dalam tempoh lima tahun lagi, kerajaan menyasarkan pasaran automotif tempatan mampu bersaing di peringkat serantau.

"Malaysia mengamalkan dasar terbuka 10 tahun lewat dari Thailand dan kita memerlukan sedikit masa untuk mengejar mereka.

"Kita juga menggunakan cara yang sesuai dan dengan dasar sendiri iaitu memberi keutamaan kepada pembangunan industri tempatan.

"Fokus kami adalah membangunkan industri kenderaan cekap tenaga (EEV). Ketika ini sudah beberapa jenama melabur di sini dan kami juga sedang mengadakan perbincangan dengan beberapa syarikat dari Eropah yang turut menyatakan minat bertapak di Malaysia," katanya.

© Utusan Melayu (M) Bhd




No comments: