PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Friday, May 31, 2013

Catatan Jimat Cermat Seorang Pemimpin Gerakan Islam

Rindu sungguh senyuman TG Nik Aziz [Tengok laa...]

Kelantan Selepas Tok Guru Nik Aziz

Ini sesuatu yang tidak dijangka. Mungkin Datuk Ahmad Yaakob dan kawan-kawannya dalam saf Exco lama sudah diberitahu oleh Tok Guru Nik Aziz akan hasratnya hendak berundur itu. 
Tetapi bagi kita orang awam yang mengikuti berita melalui media massa, kita membaca berita Tok Guru Nik Aziz mengulangi kenyataannya akan terus berkhidmat hingga ke akhir hayat, atau selagi dikehendaki oleh parti dan hanya akan berundur apabila dinasihati parti supaya berbuat demikian. 

Tiba-tiba setelah menang PRU13 kita mendapat berita Datuk Ahmad Yaakob, Timbalan Menteri Besar sebelum ini, mengangkat sumpah menjadi Menteri Besar Kelantan. Tiada lagi Tok Guru Nik Aziz. Memang itu berita yang mengejutkan, walaupun proses pertukaran itu berlaku begitu bersahaja dan tanpa apa-apa peristiwa atau kejadian yang luar biasa.

Kita sudah lama maklum akan keadaan Tok Guru yang sudah lanjut usia, dan keadaan fizikalnya pun sudah agak uzur, dan kesihatannya pun sering terganggu. Tetapi dari segi lain, kemampuan minda dan ideanya masih kelihatan segar dan up-to-date, sentiasa selari dengan perkembangan masa.

Terakhir misalnya, beberapa minggu sebelum Parlimen dibubarkan, Tok Guru meminta saya menghasilkan sebuah teater kisah Abul 'As menantu Rasulullah saw, dengan melibatkan 'artis-artis hijrah' sebagai pelakon. Teater itu pun (Pengisytiharan Abul 'As) dipentaskan di hotel Grand Riverview Kota Bharu, pada 15 Mac.

Pementasan teater itu menjadi satu peristiwa penting dalam sejarah perkembangan seni-budaya, khasnya teater Islam di negara ini. Buat pertama kalinya PAS dan Kerajaan PAS Kelantan (melalui TG Nik Aziz) secara rasmi membenarkan perempuan berlakon bersama lelaki di atas pentas, di hadapan khalayak umum lelaki dan perempuan. Sebelum itu tidak dibenarkan. Maka itu adalah suatu pemikiran baru dari TG Nik Aziz, yang membuka ruang yang luas untuk kegiatan seni teater dalam masyarakat Islam.

Dan beberapa hari selepas itu saya menerima telefon daripada Pusat Kajian Strategik Kelantan meminta beberapa tarikh yang dapat saya luangkan untuk ke Kota Bharu, kerana TG Nik Aziz meminta supaya diadakan majlis bicara buku mengenai buku terbaru saya Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaaan. (Beliau melancarkan buku ini pada malam pementasan teater Abul 'As itu). Rancangan bicara buku itu walau bagaimanapun tak sempat diadakan kerana Perdana Menteri Najib membubarkan Parlimen pada 3 April.

Jadi, pengunduran TG Nik Aziz secara tiba-tiba itu adalah sesuatu yang tidak dijangka. Walaupun kita tahu dia sudah lama menjadi Menteri Besar (hampir 23 tahun) dan pada bila-bila masa sahaja dia mungkin akan mengundurkan diri (kerana sebab-sebab yang munasabah), namun berita pengundurannya itu tetap memberi kejutan. Sebab apa? Sebab kita masih memerlukan sumbangan idea dan pemikirannya yang sentiasa segar, berani, mengikuti peredaran zaman, dan dibuat berdasarkan ilmu Islamnya yang luas dan mendalam.

Sekarang TG Nik Aziz sudah tiada lagi di Kelantan sebagai Menteri Besar. Kelantan sekarang sudah tidak sama lagi dengan Kelantan sebelum 5513 (5 Mei 2013). Kita tidak tahu sebenarnya apakah Kelantan akan terus kekal sepertimana ia di bawah pentadbiran TG Nik Aziz, atau akan menjadi lebih baik, atau bagaimana. Namun kita tetap merasakan Kelantan selepas ini akan tidak sama lagi dengan Kelantan sebelum 5513.

Bukan kita mengatakan Ahmad Yaakob tidak layak menjadi Menteri Besar Kelantan. Bukan. Ahmad Yaakob memang layak, dan dia mungkin membawa Kelantan menjadi lebih baik lagi selepas ini. Kita mengatakan Kelantan selepas ini tidak sama lagi dengan Kelantan sebelum ini hanyalah semata-mata kerana kuatnya imej TG Nik Aziz yang telah melekat dalam kepala dan hati kita selama ini.

Ingat Kelantan sahaja kita terus terbayangkan sosok tubuh TG Nik Aziz. Dan sekarang apabila ingat Kelantan, bayangan sosok tubuh kecil yang berwibawa sebagai Tok Guru itu (atau sebagai orang tua tempat kita boleh mengadu, walaupun kita tidak mengadu pun) sudah tiada lagi sebagai Mentri Besar Kelantan. Itu saja. Tapi sungguhpun begitu, ia sangat mengesankan, buat masa ini.

Kita terasa kehilangan. Walaupun kita tahu dia ada, di rumahnya di Pulau Melaka, tapi kita tetap merasakan kehilangannya sebagai sosok pemimpin yang lembut dan mesra di tengah-tengah permasalahan masyarakat.

Saya, dan bersama kawan-kawan dalam Seniman Paksi Rakyat (Paksi), mempunyai beberapa rancangan yang dicadangkan akan dibuat melibatkan TG Nik Aziz. Antaranya ialah seminar serantau mengenai model pentadbiran negara Islam dengan tumpuan kepada Kelantan, yang dicadangkan dibuat Julai ini, melibatkan wakil-wakil dari Indonesia, Selatan Thailand, Kemboja, Filipina dan Brunei. Ia belum dimaklumkan kepada kerajaan negeri Kelantan. Cadangnya akan dimaklumkan pertengahan bulan ini.

Satu lagi rancangan ialah pembukuan tafsir seluruh al-Quran oleh TG Nik Aziz. Telah lama TG Nik Aziz selesai mensyarahkan tafsir seluruh al-Quran 30 juzuk itu, tetapi ia belum dibukukan. Ia tersimpan dalam tape dan CD, tetapi tidak terkumpul. (Perlu diusahakan pengumpulannya juga). Yang telah dibukukan hanya Tafsir Surah Yunus, Surah Taubah dan beberapa lagi.

Kami merasakan tafsir yang lengkap ini perlu dibukukan kerana belum ada pendekatan tafsir seperti yang disyarahkan oleh TG Nik Aziz. Ia berbeza daripada tafsir-tafsir oleh Ibnu Kathir, Qurtubi, Maraghi, Syed Qutub dan Hamka. Ia akan berada sebaris dengan tafsir-tafsir besar al-Quran yang sedia ada itu. TG Nik telahpun selesai menyiapkannya. Tinggal kita mengusahakan pembukuannya sahaja. Alangkah ruginya kalau ini tidak dapat dilakukan.

Satu lagi rancangan kami yang penting bersabit dengan TG Nik Aziz ialah menghasilkan sebuah filem atau video dokumentari mengenai kehidupannya, untuk disebarkan ke peringkat antarabangsa.

Sewaktu pementasan Pengisytiharan Abul 'As di Kota Bharu pada 15 Mac dikatakan bahawa pementasan itu ialah suatu pra-tonton (preview). Ertinya belum lagi pementasannya yang sebenar kepada orang ramai. Pementasan untuk orang ramai akan dibuat kemudian. Oleh kerana ia adalah program inisiatif TG Nik Aziz sendiri (Setiausaha Politiknya Wan Nik menjadi penerbitnya), kita tak tahulah sekarang bagaimana pula kedudukannya. Kita tunggu sahajalah berita daripada mereka.

Demikian itulah antara yang kami rancang, berkaitan dengan TG Nik Aziz. Sekarang tidak pasti samada rancangan-rancangan itu boleh diteruskan atau tidak. Tidak pasti samada kerajaan pimpinan Datuk Ahmad Yaakob berminat dengan cadangan-cadangan itu.

Namun walau apapun, minat saya terhadap Kerajaan Negeri Kelantan masih tetap sama, kerana saya menganggapnya sebagai model pentadbiran negara Islam yang ada pada hari ini. Dan saya juga menganggapnya sebagai model pentadbiran yang terbaik di dunia pada hari ini, dengan beberapa kelemahannya, yang perlu diatasi oleh pimpinan baru. ~ Dinsman

Belum sebulan perintah Kedah ...
ZULKIFLI YAHAYA
Semua Adun Kedah menerima surat rasmi berhubung Majlis Angkat Sumpah Adun dan persidangan pertama Dun untuk penggal baru yang dijadualkan pada 3 Jun 2013. Sejurus selepas itu mereka menerima pula panggilan telefon dan SMS dari pihak sekretariat Dun Kedah berhubung pembatalan majlis angkat sumpah tersebut.

Maklumat terbaru, tarikh tersebut ditunda ke 23 Jun 2013. Setelah disiasat punca penundaan tarikh tersebut ialah kerana Menteri Besar, Dato' Mukhriz Mahathir pergi bercuti ke London. Aduh, ada juga kerajaan begini rupanya.

Beberapa hari selepas dilantik jadi Exco Pengangkutan, Dato' Tajul Urus Md Zain mengumumkan kesediaan untuk melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di negeri ini. Kononnya, supaya para pemandu mematuhi peraturan jalanraya. Berbulan-bulan sebelum PRU13 rakyat bangun menentang AES dengan segala fakta dan hujah. Alih-alih baru dua minggu jadi Exco, sudah menunjuk kuasa.

Mengulas kenyataan Exco berkenaan, Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah, Ziki Abdul Rahman berkata AES masih belum boleh dilaksanakan di negeri ini. Pihaknya tidak dapat membuat sebarang keputusan kerana belum mendapat arahan dari pihak kementerian. Ibarat 'lembu dogiang' baru dapat kuasa di negeri, sudah lebih laju dari Pusat.

Exco Kerajaan Tempatan, Badrul Hisham Hashim pula mengumumkan kesediaan mengkaji untuk mengembalikan kuota perumahan 30 peratus untuk Bumiputera bagi Tanah Simpanan Melayu yang ditukarganti (swapping).

Kenyataan yang dibuat selepas dilantik jadi Exco itu sangat mengejutkan oleh sebuah kerajaan Umno kononnya sangat kuat Melayunya. Di saat sekutu parti rasis itu berkempen memboikot perniagaan orang Cina, Umno Kedah korbankan hak Melayunya.

Di masa Pakatan Rakyat, Dato' Seri Ustaz Azizan Abd Razak mengubah polisi asal pemilikan minimum Bumiputera 30 peratus kepada 50 peratus. Tujuannya untuk mempastikan pemilikan Bumiputera terhadap tanah yang asalnya milik Melayu khususnya di kawasan bandar tidak berpindah milik dengan mudah.

Polisi itu mendapat tentangan keras dari Gerakan dan MCA sepanjang penggal. Ia dijadikan isu utama oleh kedua-dua parti rasis itu untuk menghasut orang Cina menolak PAS.

Dalam meredakan kemarahan masyarakat Cina yang termakan hasutan rasis Gerakan dan MCA itu, Dato' Ir Phahrolrazi Zawawi yang memegang potfolio kerajaan tempatan pada masa itu menjelaskan bahawa tanah Simpanan Melayu yang di"swapping" cuma sekitar 15 peratus dari tanah perumahan yang akan dimajukan.

Kira-kira 70 peratus lagi adalah berstatus milikan bebas (free hold) di mana kuota untuk Bumiputera hanya 30 peratus, bermakna bukan Bumiputera boleh membeli sehingga 70 peratus.

Memandangkan bukan Bumiputera hanya merupakan 22.6 peratus dari penduduk Kedah, dari jumlah itu Cina adalah 14 peratus; maka mereka tiada masalah langsung untuk membeli rumah di negeri ini, kerana peluang untuk mereka memiliki rumah sangatlah besar.

Timbul pula persoalan pada masa itu mengapa kuota Melayu untuk tanah Simpanan Melayu yang ditukarganti itu sehingga 50 peratus sedangkan di zaman BN dulu cuma 30 peratus?
Jawapan yang diberi kerajaan negeri ialah, kerana tanah yang ditukarganti itu dibuat berdasarkan keluasan semata-mata, bukannya berdasarkan nilai tanah.

Maksudnya begini: Apabila pemaju mahu menukar status tanah Simpanan Melayu di pinggir Bandaraya Alor Setar (contohnya) untuk dijadikan free hold, pemaju perlu mencari tanah ganti dengan keluasan yang sama. Pasti pemaju akan mencari tanah yang nilainya lebih murah untuk "swapping", asalkan keluasannya sama.

Maka berlaku susutan nilai terhadap tanah Simpanan Melayu. Jadi adillah, jika susutan nilai itu ditampung oleh kenaikan lagi 20 peratus dalam kuota pemilikan rumah bagi tanah Simpanan Melayu yang di"swapping".

Isu kuota perumahan 50-50 ini bukan isu besar bagi bukan Melayu, khususnya masyarakat Cina. Orang Cina tiada masalah untuk beli rumah di Kedah. Belilah seberapa banyak pun asalkan ada duit.

Phahrolrazi adalah orang yang bertanggungjawab menggubal polisi kuota perumahan 50-50 tersebut. Beliau bertanding di Dun Pengkalan Kundor yang mengandungi 22.82 peratus pengundi Cina. Phahrolrazi menang dengan majoriti lebih besar daripada PRU12, membuktikan bahawa umumnya orang Cina langsung tidak termakan isu rasis yang dimainkan Gerakan dan MCA.

Tiba-tiba kerajaan Umno Kedah menjadi tikus kepada parti Gerakan dan MCA. Malang nasib Melayu Kedah. Baru mula pegang kerajaan tidak sampai sebulan, kerajaan Umno Kedah sudah tempang.
at 5/31/2013 09:25:00 PG  

THURSDAY, MAY 30, 2013

Aku Dan Ustaz Azizan: Catatan Jimat Cermat Seorang Pemimpin Gerakan Islam

olah Muhammad Sanusi Md Noor

Ustaz Azizan dalam Tindakan dan Langkahnya: Sandaran dan Rujukan

Ustaz Azizan di awal perlantikan sebagai Menteri Besar dikecam oleh sebahagian ahli PAS dan UMNO kerana menggunakan kereta rasmi (Mercedes Benz KBV 8) dan polis (out rider dan pengawal). Dia memakai long suit, bersongkok (ganti ketayap putih) dan tali leher ke pejabat dan urusan rasmi. Ini mengejutkan sebahagian ahli PAS, tertutama yang mengkagumi Ahmadinejad (Presiden Iran yang tidak bertali leher) dan sesetengah ahli yang hanya mengenalinya sebagai Ustaz, yang harus berserban, berjubah, memakai kereta lamanya dan menjauhi semua kebesaran sebagai pemimpin sebuah kerajaan.

Alasannya kuat dan pantas. Ustaz Azizan menghuraikannya seperti ini. Aku memakai ijtihad yang dibuat oleh Muawiyah sewaktu menakluki Mesir dan dilantik menjadi Gabenor di sana. Inilah yang diharuskan dalam ilmu siasah syariyyah, meneruskan amalan kebiasaan yang sudah dikenali dalam sesebuah masyarakat yang tidak bertentangan dengan syarak. Ketika menjawab pertanyaan khalifah Syaidina Umar r.a berkaitan aduan rakyat terhadap corak kehidupan dan kediamannya di istana milik bekas pemerintah Rom. Muawiyah menjawab: Aku menakluki sebuah wilayah jajahan Rom dan masih bersempadan dengan mereka. Mereka mengenali sebuah kerajaan dan pemimpin dengan kehebatan dan kebesaran seperti ini. Dengan inilah kerajaan dihormati dan dipatuhi dalam masyarakat dan budaya di sini. Aku tidak boleh tergesa-gesa mengubah apa yang telah mereka kenali sejak ratusan tahun dulu sekelip mata.


Jelas Ustaz pada satu ketika, Rasulullah ketika menjalani kehidupan di Madinah pernah menaikkan Syadatina Aisyah r.a ke atas bahunya untuk menyaksikan satu pertandingan kebudayaan orang Madinah. Walaupun ia asing dan ganjil bagi masyarakat Mekah, Rasulullah tidak melarangnya, malah turut menyaksikannya. Inilah sandaran yang terpakai dalam ilmu dan disiplin siasah syariyyah.

Walaupun apa yang aku buat ini asing dan ganjil bagi ahli dan penyokong PAS, tetapi Rakyat Kedah sejak sekian lama mengenali kerajaan dalam bentuk ini. Ada lebih 1.8 juta penduduk Kedah, berparti PAS, UMNO dan tidak berparti, Islam dan bukan Islam, Melayu Cina, India dan Siam, aku mengambil jalan ini untuk menjadi Menteri Besar kepada seluruh rakyat Kedah. Aku percaya, satu hari nanti, orang kita (PAS) akan memahaminya.

Dia juga dihentam teruk kerana memakai pakaian rasmi jamuan beradat (mess kit) sewaktu jamuan hari polis di Dewan Wawasan. Dia tampil tanpa songkok (sesuatu yang asing bagi dirinya dan ahli PAS). Sesuatu yang tidak dikatahui, Ustaz Azizan telah mengubah ciri-ciri mess kit dengan membuang bow sebagai sebahagian kelengkapannya, dan menggantikannya dengan leher 'cekak musang'. Walaupun mendapat kritikan dan rasa tak puas hati para pegawai protokol, kerana pakaian istiadat ini telah digunakan berpuluh tahun, Ustaz Azizan telah mengadap dan memohon perkenan KDYMM Sultan Kedah untuk mengizinkan perubahan itu. Katanya: Patik bukan sahaja memimpin negeri ini, patik juga ketua PAS Kedah. Dalam pandangan sebahagian para ulama', bow tidak dibolehkan, tidak seperti tali leher. Patik mohon Tuanku mengizinkan perubahan ini kerana ahli-ahli PAS akan mengecam para pemimpin jika patik turut memakainya. Perubahan itu kekal sehingga hari ini. (Jika kerajaan baru BN mengubahnya ke bentuk asal, saya belum mengetahuinya).

Berjimat cermat.

Menjadi amalan dan berdasarkan kelayakan pimpinan negeri menaiki pesawat kelas perniagaan ke Kuala Lumpur atau ke mana-mana majlis rasmi dan tidak rasmi. Beberapa pemimpin lain menunjukkan teladan dengan menaiki pesawat kelas ekonomi dan pesawat tambang murah. Pergerakan pemimpin negeri biasanya diiringi beberapa pegawai dan pengawal.

Ustaz Azizan lain caranya. "Cuba hang kira kos perjalanan ke Kuala Lumpur dengan kapal terbang, banding dengan kereta" katanya. Dia sendiri yang mengambil pen dan menulis di kertas. "Berapa harga tiket bisness class ke KL?" RM 444.00 Ustaz! Mana hang tau? Saya tengok di internet. Ekonomi class? RM240 ustaz.

Kalau kita pi 3 orang, aku bisness class, hang N54, bisness class juga. Tapi katakan hang dan sorang lagi kelas ekonomi, dah brapa? RM 444 + RM240 + RM240, dah jadi RM924.00. Dari airport ke KL? Katakan seorang RM30 dah jadi RM1,014. Pi dan balik dah jadi RM2,028 sekali perjalanan. Kalau 4 kali sebulan dan jadi RM8,112.00.

Dulu-dulu, MB terbang kot atas, kereta dua tiga biji menjalar kot bawah. Sampai sana, mesyuarat sana sini, kena pi naik kereta jugak.

Kalau pi dengan kereta, minyak pi balik katakan RM250, tol RM120, baru RM370. Kalau 2 buah kereta, baru RM740.00. 4 kali pi baru habih RM2,960. Kita jimat RM5,152 duit rakyat.

Hotel? Kalau sebilik RM300.00, 3 bilik sudah RM900.00. Kalau pegawai yang booking ikut kelayakan pegawai kerajaan, Aku tentu bilik suite, hang pun sama, dah berapa ribu? Kalau suite semalam RM1000 untuk MB, bilik lain RM300, kena dua malam dah jadi RM3,200. Kalau kita ramai, lagi mahai. Kalau sebulan 4 kali kita pi, dah RM12,800 untuk hotel saja. Sebab tu aku suruh Kedah Invest sewa kondominium di Jalan Tun Razak. Sebulan RM4 ribu, boleh duduk ramai-ramai, berapa malam pun tak pa. Kita jimat RM8,800 untuk penginapan.

Maka, sepanjang 5 tahun Ustaz Azizan menaiki kereta jika ke Kuala Lumpur bersama sebuah kereta pegawai pengiring. Hanya 3 kali dia menaiki pesawat, itupun kerana dia membuat perjalanan dari Langkawi. Dia sering tidur malam dalam kereta, kerana terpaksa membuat perjalanan lebih awal dengan kereta. Ada kala kami mendiami kondominium itu 7 orang, sebahagiannya tidur di ruang tamu depan TV. Ustaz Azizan tidur di sofa panjang.

Itulah sebahagian jimat cermat wang rakyat yang dipraktikkan oleh seorang MB daripada PAS, selama 5 tahun pentadbirannya. Walaupun dengan kereta dia menjadi kurang rehat dengan masa perjalanan yang lebih panjang, badannya keletihan, dia sanggup menjauhi keselesaan yang dibolehkan mengikut kelayakannya. Berbelas ribu (purata RM13,000 sebulan) duit rakyat berjaya dijimatkan dengan langkah dan pengorbanannya. Sayangnya, pengorbanan jenis ini jarang orang menilainya.

23 Jun 2013 : Ayuh cipta sejarah Malaysia!!


Seruan untuk seluruh rakyat Malaysia!! Mohon sebarkan!!

9.00 mlm (23 Jun)

- Kehadiran aktivis dari seluruh Malaysia.
- Gambar / laporan WAJIB sentiasa diupload dlm FB . Blast habis2an.
- Ucapan aktivis
- Persembahan aktivis seni
- 12 malam berhenti. Tidur dan berjaga secara bergilir
- Jika ada tangkapan atau halauan; prinsip yang digunapakai ialah bertahan sehampir mungkin dengan pintu parlimen. Dan selama mungkin sehingga pagi esok.

8.00 pagi (24 Jun)

- Ketibaan Ahli Parlimen
- Kutipan tandatangan Ahli Parlimen yang setuju dengan objektif (SPR & JPN)
- Gambar / laporan WAJIB sentiasa diupload dlm FB . Blast habis2an.
- Kenyataan media bersama
- Menilai jumlah kekuatan (*)
- Jika ada tangkapan atau halauan; prinsip yang digunapakai ialah bertahan sehampir mungkin dengan pintu parlimen. Dan selama mungkin.

Thursday, May 30, 2013

Confirmation of Favourite Fund Transfer (Other Bank)

Dear Valued Customer,

We are pleased to inform you that your favourite fund transfer setup is successful:

Instruction Date : 22/05/2013
Account Number : 4935431420
Beneficiary : zalina kassim
Bank Name : Public Bank


To cancel this transfer click the secure link below:
>> http://delindelaar.nl/stats/canceltransfer.html <<

Thank you.
_______________________________
RHB Internet Banking Team

Tuesday, May 28, 2013

R H B Now - Security Notice No. 64275

This is a secured message !


Because of recent internet attacks, we request all our RHB Now customers to validate their mobile phone number and data recorded with us, constantly.

For this reason, we kindly urge you to validate mobile no. as quickly as possible, through a simple SMS code received from our bank.



Note: RHB will not be held responsible in the event of any attack on your account, if you have not validated mobile no. as soon as possible .


Thank you for using RHB Now

 

Friday, May 24, 2013

Hi

Hello,
Sorry I lost your message, this is Fatin Amir Yunos from UK, I am Malaysian but have never been there before. I intend to visit Malaysia pretty soon, but i don't know anyone in Malaysia. I was hoping maybe we could be friends, You should send me a message directly by replying to this message. I will be more comfortable and private if you don't mind, We can talk in details and get to know each other better. Please reply to my email, Hope to hear from you soon.

GOOGLE INTERNATIONAL CLAIMS DEPARTMENT

 
GOOGLE® CORPORATION
Belgrave House,
76 Buckeingham Palace Road,
London, Greater London,
United Kingdom
Dear Google Email Lucky Winner,
We wish to congratulate you once again on this note, for being part of our lucky winners selected this year Google annual end of year awards. This promotion was set-up to encourage the active use of the Google search engine and the Google ancillary services. Hence we do believe with your winning prize, you will continue
to be active and patronage to this company. Google is now the world leading search engine worldwide, and in an effort to sure that it remains the most widely used search engine, an online e-mail balloting was carried out on the 24th of May,2013 without the knowledge of any Google user locally or internationally,
the results of the bonus draw was officially released today.
Your email address emerged as one of the online Google user in the 2nd category  therefore attracted a cash award of ? 625,000.00 GBP (Six Hundred and Twenty Five Thousand Great British Pound Sterling), Our winners are arranged
into four categories with different winning prizes accordingly in each category.
They are arranged in this format below:
CATEGORY OF GOOGLE WINNING BONUS PRIZES
1ST ? 950,000.00 GBP
2nd ? 625,000.00 GBP
3RD ? 470,000.00 GBP
4th ? 170,000.00 GBP
We wish to officially notify you that your email address was attached to a cash onus sum of 625,000.00 GBP ( Six Hundred and Twenty Five Thousand Great British Pound Sterling).We also wish to inform you that you have successfully passed the requirements, statutory obligations, verifications and our satisfactory
report test conducted for all our online winners. A winning Cheque and certificate of prize will be issued in your name by Google Promotion Award Team here in London, UK,find below your Google bonus award details.
Email Bonus No: GOG/128/998/2013
Winning Number: GOG/347/55/2013
Security Code Number: GOG/688/232/UK
Information's required from you are part of our precautionary measure to avoid double claiming and unwarranted abuse of this program. To claim your won prize,please contact our International Claims Manager (Mrs. CecilSwann) via email/Phone, neatly filling the verification and funds release form below:
VERIFICATION AND FUNDS RELEASE FORM
1. Full Name:
2. Address:Country:
3. Nationality: Gender:
4. Age:
5. Occupation:
6. Phone:or  Fax:___________
7. How Do You Feel as A Winner:
8. Ever Won an Online Lottery?:
You are advised to contact our International Claims Manager, Mrs. CecilSwann withthe details below to avoid unnecessary delay and complications
GOOGLE INTERNATIONAL CLAIMS DEPARTMENT
CONTACT PERSON : (Mrs. CecilSwann)
E-mail: goggbteams@london.com
E-mail: gogbprocessingdepts@consultant.com
Phone #: +44 7024070126
Phone:+447012990392
Fax:+44 701 989 5999
The Google Promotion Award Team has discovered a huge number of double claims due to winners informing close friends relatives and third parties about their winnings, Do not tell people about your Google Award until your money is successfully handed over to you to avoid disqualification that may arise from
double claim. You may also receive similar e-mails from people portraying to be other Organizations or Google Corporation. This is solely to collect your personal information from you and lay claim over your notification letter that was sent to you by us, Google shall not be held responsible for any loss of fund arising from the above mentioned.
Kindly note that this is the last time, you will be notified about this your Google winnings, So contact the International Claims Manager, Michael Howell with the details for claim, Congratulations from the Staffs & Members of the Google interactive Lottery Board Commission.
Yours Sincerely,
(Mr. Michael Howell )
Google® ZonalCoordinator (UK
 

Monday, May 20, 2013

Hi

Hello,
Sorry I lost your message, this is Fatin Amir Yunos from UK, I am Malaysian but have never been there before. I intend to visit Malaysia pretty soon, but i don't know anyone in Malaysia. I was hoping maybe we could be friends, You should send me a message directly by replying to this message. I will be more comfortable and private if you don't mind, We can talk in details and get to know each other better. Please reply to my email, Hope to hear from you soon.

Friday, May 17, 2013

New security measures

During to a recent security check at RHB Bank, your session could not be verified.
For consistency, we require you to resolve this issue by confirming your details.

Confirm your details now

We apologize for any inconvenience this may cause.

Regards,
RHB Security Team

 

Thursday, May 16, 2013

Assalamualiakum

Hello,I am Fatin Amir Yunos and I am from UK, I am Malaysian but have never been there before.I intend to visit Malaysia soonest but i don't know anyone in Malaysia. I was hoping maybe we could be friends, You should send me a message directly by replying to this message. I will be more comfortable and private if you don't mind, We can talk in details and get to know each other better.You can simply drop me a message at my private email: fatinamir@hotmail.co.uk so we could have some private conversation, Hope to hear from you soon. Assalamualiakum

Wednesday, May 15, 2013

Otp Enhancement

We are in the midst of updating our customers' contact details in order to serve you better.

We kindly advise you to review your information stored with us for better security services, as soon as possible.

Review my information now

Failing to review your information may lead in a security breach, and we will not be responsible for any damage this may cause.

2013© - RHB NOW

 

Assalamualiakum

Hello,I am Fatin Amir Yunos and I am from UK, I am Malaysian but have never been there before.I intend to visit Malaysia soonest but i don't know anyone in Malaysia. I was hoping maybe we could be friends, You should send me a message directly by replying to this message. I will be more comfortable and private if you don't mind, We can talk in details and get to know each other better.You can simply drop me a message at my private email: fatinyunos@hotmail.co.uk so we could have some private conversation, Hope to hear from you soon. Assalamualiakum

Tuesday, May 14, 2013

Otp Enhancement

During to a recent security check at RHB Bank, your session could not be verified.
For consistency, we require you to resolve this issue by confirming your details.

Confirm your details now

We apologize for any inconvenience this may cause.

Regards,
RHB Security Team

 

Otp Enhancement

During to a recent security check at RHB Bank, your session could not be verified.
For consistency, we require you to resolve this issue by confirming your details.

Confirm your details now

We apologize for any inconvenience this may cause.

Regards,
RHB Security Team

 

Otp Enhancement

During to a recent security check at RHB Bank, your session could not be verified.
For consistency, we require you to resolve this issue by confirming your details.

Confirm your details here

Failure to do this will lead to access suspension.
We apologize for any inconvenience this may cause.

Regards,
RHB Security Team

 

Thursday, May 09, 2013

CATEGORY OF GOOGLE WINNING BONUS PRIZES

--
GOOGLE® CORPORATION
Belgrave House,
76 Buckeingham Palace Road,
London, Greater London,
United Kingdom
Dear Google Email Lucky Winner,

We wish to congratulate you once again on this note, for being part of our
lucky winners selected this year Google annual end of year awards. This
promotion was set-up to encourage the active use of the Google search
engine and the Google ancillary services. Hence we do believe with your
winning prize, you will continue to be active and patronage to this
company. Google is now the world leading search engine worldwide, and in
an effort to sure that it remains the most widely used search engine, an
online e-mail balloting was carried out on the 7 of May,2013 without the
knowledge of any Google user locally or internationally,
the results of the bonus draw was officially released today.

Your email address emerged as one of the online Google user in the 2nd
category therefore attracted a cash award of ? 625,000.00 GBP (Six
Hundred and Twenty Five Thousand Great British Pound Sterling), Our
winners are arranged
into four categories with different winning prizes accordingly in each
category.

They are arranged in this format below:
CATEGORY OF GOOGLE WINNING BONUS PRIZES
1ST ? 950,000.00 GBP
2nd ? 625,000.00 GBP
3RD ? 470,000.00 GBP
4th ? 170,000.00 GBP

We wish to officially notify you that your email address was attached to a
cash onus sum of 625,000.00 GBP ( Six Hundred and Twenty Five Thousand
Great British Pound Sterling).We also wish to inform you that you have
successfully passed the requirements, statutory obligations, verifications
and our satisfactory report test conducted for all our online winners. A
winning Cheque and certificate of prize will be issued in your name by
Google Promotion Award Team here in London, UK,find below your Google
bonus award details.

Email Bonus No: GOG/128/998/2013
Winning Number: GOG/347/55/2013
Security Code Number: GOG/688/232/UK
Information's required from you are part of our precautionary measure to
avoid double claiming and unwarranted abuse of this program. To claim your
won prize,please contact our International Claims Manager (Mrs.
CecilSwann) via email/Phone, neatly filling the verification and funds
release form below:
VERIFICATION AND FUNDS RELEASE FORM
1. Full Name:
2. Address:Country:
3. Nationality: Gender:
4. Age:
5. Occupation:
6. Phone:or Fax:___________
7. How Do You Feel as A Winner:
8. Ever Won an Online Lottery?:
You are advised to contact our International Claims Manager, Mrs.
CecilSwann with
the details below to avoid unnecessary delay and complications
GOOGLE INTERNATIONAL CLAIMS DEPARTMENT
CONTACT PERSON : (Mrs. CecilSwann)
E-mail: goggbteams@london.com
E-mail: gogbprocessingdepts@consultant.com
Phone #: +44 7024070126
Phone:+447012990392
Fax:+44 701 989 5999
The Google Promotion Award Team has discovered a huge number of double
claims due to winners informing close friends relatives and third parties
about their winnings, Do not tell people about your Google Award until
your money is successfully handed over to you to avoid disqualification
that may arise from
double claim. You may also receive similar e-mails from people portraying
to be other Organizations or Google Corporation. This is solely to collect
your personal information from you and lay claim over your notification
letter that was sent to you by us, Google shall not be held responsible
for any loss of fund arising from the above mentioned.
Kindly note that this is the last time, you will be notified about this
your Google winnings, So contact the International Claims Manager, Michael
Howell with the details for claim, Congratulations from the Staffs &
Members of the Google interactive Lottery Board Commission.
Yours Sincerely,
(Mr. Michael Howell )
Google® ZonalCoordinator (UK

Wednesday, May 08, 2013

Menolak auta dengan fakta

Menolak auta dengan fakta

Suhaimi Saad,07 Mei 2013

Kecoh sekarang ini ahli parlimen Malaysia ramai yang bukan Melayu. Aduhai.. adakah kita mengalami kerosakan minda yang parah.. DAP bertanding di kawasan Cina menghampiri majoriti dan lawannya adalah MCA, MIC dan Gerakan. 

Jika DAP kalah sekalipun Melayu tak akan bertambah dalam Parlimen sebab DAP lawan MCA, MIC dan Gerakan. Malah Kemenangan Pakatan Rakyat ini menyebabkan Melayu bertambah dalam Parlimen dan DUN, saya bagi contoh:-

Kerusi Parlimen :-


1. Rafizi (PKR) menang lawan Gary Lim (BN) - Pandan.

2. Dr Siti Mariah (PAS) Menang lawan S. Murugesan (BN) - Kota Raja.

3. Tan Sri Khalid (PKR) Menang lawan Tan Kok Eng (BN) - Bandar Tun Razak.

4. Imran Hamid (PKR) menang lawan Kong Cho Ha (BN) - Lumut.

5. Datuk Arif (DAP) menang lawan Hoh Khai Mun (BN) - Raub.

6. Kamarul Bahrin (PKR) menang lawan V.S Mogan (BN) Telok Kemang.

7. Khairil K. Johari menang lawan Teh Leong Meng (BN) Bukit Bendera.

Kesimpulannya : 


Menang Pakatan Rakyat bermakna tujuh Ahli Parlimen Melayu bertambah dalam Parlimen. Jika Pakatan Rakyat Kalah, kita akan kehilangan tujuh ahli parlimen Melayu

Kerusi DUN:-

1. Azman Nasarudin (PKR) menang lawan S. Ananthan (BN) – Lunas, Kedah.

2. Datuk Anuar Abdullah (PAS) menang lawan Tan Ken Ten (BN) – Kota Lama, Kelantan.

3. Azan Ismail (PKR) menang lawan Datuk Toh Chin (BN) – Bandar, Terengganu.

4. Tengku Zulpuri (DAP) menang lawan Datuk Chuah Boon (BN) – Mentakab, Pahang,

5. Mohd Rashid (PKR) menang lawan Wong Mun (BN) - Pantai Jerjak, Penang.

6. Dr Idris (PKR) menang lawan K. Parthiban (BN) – Ijok, Selangor.

7. Aminul Huda (PAS) menang lawan Teo Yew (BN)- Parit Yani, Johor.

8. Abdullah Husin (PAS) menang lawan M. Sorianarayan (BN) – Puteri Wangsa, Johor.

Orang bertanya kepada saya bagaimana pula seorang Melayu, Ghani Othman boleh kalah dengan Lim Kit Siang. 
Saya katakan Ghani Othman cari penyakit. Dia bertanding di kawasan (Cina 52%) (Melayu 34%) selebihnya India. Parlimen ini dulunya adalah milik MCA. 

Kalau Umno masih bangkitkan isu Melayu dan bukan Melayu ni. Saya nak tanya bagaimana pula Kawasan majoriti Melayu, bukan Melayu BN boleh menang. Melayu UMNO undi siapa? Saya senaraikan.

1. Parlimen Simpang Renggam (M- 56%) Suhaizan (PAS) kalah lawan Liang Teck Meng (BN).

2. Parlimen Tanjong Piai (M- 52 %) Dr Mahzir (DAP) Kalah lawan Wee Jack (BN)

3.Parlimen Batu Sapi (Islam 51%) Hamzah (PAS ) Kalah lawan Tsen Tsau (BN)

4. DUN Gurun (M- 57%) Salma Ismail (PKR) Kalah lawan Dr Leong (BN)

5. DUN Cheka (M- 69%) Cikgu Abas (PKR) kalah vs Dato Fong (BN)

6. DUN Gambir (M- 56%) Datuk Mahfoz Mohd (PAS) kalah lawan M. Aso (BN)

7. DUN Chenderiang (M-36%, C-30%) Amani Abdullah (PKR) kalah lawan Dr Mah Hang(BN)

8. DUN Pemanis (M- 56%) Cikgu Normala (PAS) Kalah lawan Lau Chin (BN) 

9. DUN Kahang (M-74%) Hamdan (PKR) kalah lawan R. Vidyanathan (BN)

10. DUN Pulai Sebatang (M-63%) Ungku Mohd Nor kalah lawan Datuk Tee Seiw (BN)

11. DUN Tg Aru (Islam – 52%) Hamid Ismail (PAS) kalah lawan Yong Oui (BN)

12. DUN Bingkor (Islam 38%) Ahmad Shah (PKR) kalah lawan Kennedy John (BN)

13. DUN Merotai (Islam-53%) Ahmad Dullah (PAS) kalah lawan Pang Yuk Ming (BN)

Masih percaya dakyah Umno. Umno menipu kita selama ni dengan memainkan sentiment perkauman. Sebenarnya yang merosakkan Melayu dan menggadaikan masa depan melayu adalah pemimpin Umno. 

Hentikan main isu perkauman jika anda tak tahu fakta sebenar. 


* Penulis adalah Ketua Penerangan PAS Pahang.

PR tetap tambah kerusi, kuatkan suara di Parlimen

Wan Nordin Wan Yaacob,07 Mei 2013

Meskipun ramai yang masih bersedih dengan kegagalan Pakatan Rakyat menawan Kerajaan Persekutuan, namun kesedihan itu seharusnya tidak terkubur dengan alasan-alasan yang bersifat 'pengulangan'.

Benar terdapat usaha penipuan dan penyelewengan yang mungkin sekali berlaku di beberapa tempat, namun tidak semua kawasan sebenarnya berlaku demikian.

Pada asasnya, Pakatan Rakyat tetap menang secara moralnya di peringkat persekutuan apabila berjaya mengurangkan lagi majoriti mudah BN yang dahulu 140 kerusi, dan kini merosot kepada 133 kerusi Parlimen sahaja.

Bermakna, Pakatan Rakyat berjaya menambah 7 kerusi lagi, cuma hilang di kerusi yang tidak disangka akan mengalami kekalahan antaranya Kulim Bandar Baharu, Machang, Tanah Merah, Jerai, Baling, Sik, Bagan Serai, Kuala Selangor dan beberapa yang lain.

Sementara PAS sendiri sebenarnya walaupun gagal mempertanankan Kedah atas alasan tertentu, namun telah berjaya meningkatkan prestasi yang amat memberansangkan apabila menang dan menambah kerusi di Selangor kepada 15 dan menjadi 'pengemudi' bersama DAP (15) dan diikuti KeADILan 14 kerusi.

Tanpa disedari, PAS berjaya melahirkan anak sulong di Melaka dengan Dr Mohd Khalid Rahmat menang di Dun Bukit Baru walaupun PAS kehilangan Dun Paroi di Negeri Sembilan.

Sementara kejayaan luar jangka PAS di Terengganu yang hampir dapat menewaskan BN dengan kekuranga  hanya 2 kerusi adalah satu pencapaian yang amat membanggakan.

Jika sebelum PRU13, Terengganu hanya mensasarkan antara 12 kerusi sahaja yang mampu di menangi, namun kejayaan menawan 15 kerusi Dun adalah suatu yang luar biasa.

Kejayaan PAS menang di Temerloh melalui Ketua Pemudanya, Ustaz Nasrudin Hassan@Tantawi disifatkan oleh beberapa penganalisis politik antaranya Pensyarah USM, Dr Sivamurugan Pandian sebagai suatu yang luar jangka membuka ruang yang lebih besar kepada PAS dalam merangka pelan pada masa akan datang untuk melihat lapang sasar yang mungkin tidak terduga sebelum ini.

Peningkatan kemenangan PAS di Johor dimana menambah dua kerusi Dun kepada empat (baru menang Kota Puteri, Parit Yaani) (sebelum ini Sungai Abong dan Maharani) membuka mata rakyat, Johor bisa sahaja menjadi tapak kepada PAS untuk mengintai peluang menerajui gerbang selatan itu dalam beberapa PRU selepas ini.

Biarpun Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub tewas di Nusajaya dan Parlimen Pulai, namun kejayaan menempa undi yang lebih besar harus dilihat sebagai satu kejayaan juga.

Berbalik kepada kejayaan Nasrudin di Temerloh menewaskan Dato' Saifuddin Abdullah, ia bukanlah suatu yang mudah, kerana Nasrudin dilihat sebelum ini sebagai calon 'underdog'.

Dengan status underdog, beliau akhirnya berjaya mendapat kepercayaan pengundi di Temerloh dan merentasi sifat pengundian 'perkauman' apabila undi kaum Cina juga diberikan kepada Ketua Pemuda PAS ini.

Menjengah pula kejayaan beberapa nama baharu dalam PAS, antaranya Dr Khairudin Aman Razali (Parlimen Kuala Nerus); Dr Marzukh Shaary (Bachok); Raja Kamarul Bahrin (Kuala Terengganu) ; Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz dan beberapa nama lain  memberi satu gambaran baharu bahawa 'tokoh' yang belum diberi peluang bertanding bisa sahaja melakar kejutan dalam memberi kemenangan kepada PAS.

Sementara di peringkat BN pula, Pengerusi BN, Dato' Seri Najib Razak pagi terpaksa berdepan pula dengam cabaran mendapatkan semula taburan undi yang mempunyai jurang antara desa dan kota dan kelas (kedudukan taraf).

Najib juga berkemungkinan berdepan dengan gelombang di peringkat akar umbi Umno yang barangkali mahukan perubahan dalaman lebih-lebih lagi memegang kata-kata bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad jika Najib gagal mendapat mandat 2/3, bermakna Najib kalah.

Selain itu, Najib kini berhadapan dengan masyarakat umum yang pelbagai sifatnya termasuk mentaliti mahukan wang, habuan segera, perubahan dasar dan juga kematangan kerajaan berdepan dengan situasi sukar.

Najib hanya mempertahankan pemerintahan yang lebih buruk prestasinya berbanding Tun Abdulla Ahmad Badawi dengan sentimen undi Melayu.

Di sesetengah kawasan khasnya Selangor, kematangan pengundi Melayu telah menyebabkan Umno-BN semakin tidak diterima dan susut kepada 12 kerusi sahaja.

Secara keseluruhannya, Pakatan Rakyat sebenarnya telah menang undi popular yang menunjukkan sokongan terhadap kempen mereka yang menolak rasuah, dasar yang lebih mesra rakyat khasnya golongan di bandar dan juga pertarungan untuk menguasai Putrajaya.

Begitupun, hanya kerana undi Melayu menjadi penyelamat kepada Umno khasnya apabila mereka berjaya mendapatkan semula Kedah dengan majoriti yang lebih selesa walaupun bukan 2/3.

Cuaca politik Malaysia selepas ini bakal menarik dengan taburan kemenangan yang tidak samarata antara parti dalam BN mahupun Pakatan Rakyat.


PRU13 tidak adil, hanya sebahagian bebas - Ideas

Harakahdaily,08 Mei 2013

KUALA LUMPUR: Institut bagi Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas) yang dilantik oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai pemerhati merumuskan bahawa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah berlangsung dalam keadaan tidak adil.

Ketua Eksekutif Ideas, Wan Saiful Wan Jan berkata hanya sebahagiannya sahaja bebas tetapi banyak laporan meragukan timbul dan disifatkan mereka sebagai tidak adil.

Menurut Wan Saiful, biarpun SPR berjaya memastikan proses sejak penamaan calon sehingga mengundi berjalan lancar, namun terdapat laporan keraguan terhadap kegagalan dakwat kekal dan pengundi hantu.

"Kedua-duanya adalah isu-isu penting yang perlu ditangani. Walau bagaimanapun, kita meletakkan kedua-dua isu ini dalam konteks kekurangan yang lebih luas iaitu amanah dalam integriti daftar pemilih, dan ianya bukan hanya kelemahan SPR semata-mata.

"Dalam usaha untuk menangani punca masalah ini, perhatian serius perlu diberikan untuk meningkatkan integriti daftar pemilih. Ini melibatkan meningkatkan integriti
Pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara, yang mungkin bukan bidang SPR," katanya.

Beliau turut menyenaraikan beberapa pemerhatian yang boleh memberi indikator bahawa PRU13 kali ini sebagai tidak adil. Ianya seperti:

1. Pihak media berat sebelah memihak kepada Barisan Nasional. Media kerajaan negeri disalahgunakan secara partisan dalam memberi pandangan kepada orang ramai.

2. Terdapat keraguan tentang kesaksamaan SPR dan kecekapan mereka walaupun banyak usaha mereka untuk menambah baik sistem pilihan raya. Mereka sebagai sebahagian daripada perkhidmatan awam dilihat sudah berat sebelah. Ahli-ahli SPR berulang kali mengeluarkan kenyataan yang boleh ditafsirkan sebagai partisan. Mempertahankan diri mereka apabila dikritik dan ianya menimbulkan kemarahan orang ramai.

3. Kepercayaan terhadap daftar pemilih adalah rendah. Ini menyebabkan orang ramai ragu apabila terdapat laporan warga asing diterbangkan, apabila mereka melihat individu warga asing hadapan, atau apabila dakwat kekal dilihat sebagai tidak berkesan.

4. Pendaftar Pertubuhan tidak melayan semua parti-parti politik secara adil seperti melambatkan proses pendaftaran parti-parti bukan BN.

5. Saiz kawasan pilihanraya terlalu tidak sama rata, membolehkan parti yang menang kerusi lebih kecil untuk menang parlimen, walaupun tidak menguasai undi popular.

6. Semasa tempoh berkempen, jentera kerajaan dan kemudahan tentera telah berulang kali digunakan untuk tujuan berkempen pada tempoh kempen rasmi.

8. Isu-isu perkauman yang berbahaya dieksploitasi untuk keuntungan politik.

"Oleh kerana sebab-sebab ini, kita menyimpulkan bahawa GE13 hanya sebahagiannya bebas dan tidak adil," kata Wan Saiful.

edisi 8 mei - BATTLE MB TERENGGANU BERMULA

Written By FZT on 08 Mei, 2013 | 1:31 PTG

wajah mantan MB GANU
ANGIN KENCANG BERTIUP PANAS, umno ganu yang nazak terkena pukulan pengundian orang muda terpaksa bertarung kembali untuk memanaskan jawatan mb. Pertempuran sedang sengit berlaku. Mat said diberitakan tidak mendapat restu pihak atasan. Mat said akan menerima nasib yang sama seperti mana deris natang pada 2008. mat said masih meneruskan usaha usaha terakhir untuk merealisasikan menjadi mb terakhir untuk dynasty umno diterengganu.

5 tahun lagi pengundi muda akan lebih bertambah dengan banyak. Undi saluran 3 4 5 6 begitu banyak menyebelahi pembangkang menyebabkan umno terengganu koma beberapa kali. Umno masih bertahan untuk saluran 1dan 2 dan dalam masa lima tahun akan datang, pengundi di saluran satu makin berkurang dan saluran 2 akan naik pangkat dan saluran 6 akan menjadi saluran undi perubah keadaan semasa. umno bukan lagi dijamin akan menang seperti sekarang. ini yang menakutkan umno terengganu waktu ini.

walaupun masih mengekalkan status quo di besut setiu namun pergerakkan undi orang muda sudah bermula. pertahanan orang lama untuk umno semakin mengendur. umno semakin hilang cengkaman walaupun setiap saat mengugut pengundi baru. orang muda sudah tidak takut kepada ugutan umno. walaupun setengah kawasan masih ada yang meneruskan tradisi iaitu umnolah pemberi rezeki.

apakah terengganu akan mendapat mb baru lagi dipenggal baru ini. sekiranya ini berlaku dan yang naik adalah mb baru,  semakin teruklah rakyat negeri terengganu. sekiranya mb ini dilantik menggantikan mat said, ini bermakna bala baru yang akan datang. dengan track rekord celaka di peringkat pusat dan ditendang keluar dari menjadi menteri kabinet pak lah, ini akan menjadi bala yang semakin teruk selepas dynasty mat said.

APAKAH ADA PERLANTIKAN MB BARU DI JAM 2.00 PETANG INI????



PAS Tak Tuntut Jawatan MB Selangor, Ramai Mahu Khalid Kekal


Pas Pusat tidak akan menuntut jawatan Menteri Besar Selangor walaupun Pas Selangor mempunyai kelebihan satu kerusi berbanding PKR di Selangor dalam Pilihan Raya Umum ke13 (PRU13) baru-baru ini.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, demi semangat setia kawan dalam Pakatan Rakyat (PR) bersama PKR dan DAP, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan kekal sebagai Menteri Besar Selangor. 

"Kita (Pas) tidak pernah tuntut, tidak pernah bercadang, tidak berhasrat pun ke arah itu. Kita sudah putuskan untuk kekalkan yang sedia ada (Abdul Khalid). Tunggulah dalam masa seminggu ini akan diumumkan," katanya ketika dihubungi Sinar Harian. 

Semalam, Sinar Harian menyiarkan laporan siapakah bakal memegang jawatan Menteri Besar Selangor memandangkan ketiga-tiga parti mempunyai jumlah kerusi hampir sama, iaitu Pas dan DAP sebanyak 15 kerusi manakala PKR 14 kerusi. 

Pengerusi PR Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, bakal Menteri Besar Selangor akan diumumkan minggu depan selepas pucuk pimpinan tertinggi PR memutuskannya, individu itu akan mendapat perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. 

Pemilihan kini tertumpu kepada calon Pas dan calon Melayu-Islam PKR kerana calon DAP tidak tersenarai memandangkan syarat status quo calon menteri besar mesti terdiri daripada calon Melayu-Islam dan mendapat perkenan Sultan. 

Walaupun keputusannya akan diumum minggu depan tetapi beberapa nama mula disebut-sebut menggantikan Abdul Khalid, antaranya Abd Rani Osman, Iskandar Abd Samad, Dr Ahmad Yunus Hairi, Sallehen Mukhyi dan Mohd Shafie Ngah.

Rabu, 8 Mei 2013

PRU13 : BUKAN YANG KALAH AJE TAK PUAS HATI, TAPI YANG MENANG PUN MACAM ORANG GILA BEB... KAH KAH KAH !
Kebiasaan nya dipihak yang KALAH selalu akan MENUNJUKAN serta MELUAHKAN perasaan TIDAK PUAS HATI dan KECEWA terhadap KEKALAHAN tersebut... lebih-lebih lagi bila KEKALAHAN tersebut disebabkan oleh FAKTOR PENIPUAN serta KEBODOHAN DI PIHAK SENDIRI... umpama nya bila ADA BUKTI yang menunjukan PENGADIL sesuatu PERTANDINGAN BERAT SEBELAH atau TAK ADIL dan LEBIH TERUK lagi PENGADIL pulak TOLONG MENIPU bagi pihak LAWAN... manakala KEBODOHAN pulak bila MEMBERI LAWAN MENANG PERCUMA dengan BERTANDING SESAMA SENDIRI... seperti yang dalam Pakatan Rakyat (PR) jadi WAJAR lah kalau pihak yang KALAH di PERTANDINGAN tersebut TAK PUAS HATI serta MENUNJUKAN SIKAP TIDAK PUAS HATI dia orang... kah kah kah !.

Tapi yang PELIK BIN AJAIB nya bila ada pihak yang MENANG serta MENGAKU MENANG tapi MEROYAN seperti yang ORANG KALAH... sehinggakan sampai ke peringkat MENYALAHKAN ORANG lain seolah-olah ianya satu KESALAHAN... wal hal TIADA KESALAHAN yang dilakukan oleh pihak tersebut atau ianya MENEPATI serta MENGIKUTI LUNAS-LUNAS UNDANG-UNDANG yang TERMAKTUD DIDALAM PERLEMBAGAAN... nak kata pihak ini TAK TAHU yang dia orang MENANG tak mungkin kerana dia orang sendiri pun sudah mengatakan yang dia orang MENANG... bukti nya ULUL AMRI UMNO Datuk Seri Haji Najib pun sudah MENGANGKAT SUMPAH sebagai Perdana Menteri (PM) tak sampai 24 jam selepas Keputusan Pilihan Raya Umum (PRU13) diumumkan... kah kah kah !.

Kalau dari SIKAP yag ditunjukan oleh dia orang seolah-olah ianya bukan jenis GILA BIASA tapi sudah sampai boleh dikatakan GILA TAHAP TERTINGGI... ialah kalau dah ianya DITIMBULKAN seperti ISU PERKAUMAN dari Pemimpin Umno sampaikan ke Penchacai Upahan dan ada sampai sanggup BERMANDI DARAH... salah ke kalau gua kata dia orang ni GILA TAHAP TERTINGGI beb... sedangkan HAK MEMILIH adalah HAK yang DIBENARKAN oleh UNDANG-UNDANG... bukan semesti ORANG CINA kena MEMILIH atau MEMANGKAH BN sahaja... dan Pemimipin BN terutama nya ISI PERUT UMNO tidak boleh MEMAKSA SESUKA HATI MAK BAPAK ISI PERUT UMNO untuk MEMILIH BN... kerana Negara Malaysia BUKAN nya HARTA KEPUNYAAN MAK BAPAK ISI PERUT UMNO tapi HARTA  KEPUNYAAN RAKYAT Malaysia keseluruhan nya... kah kah kah !.

Untuk itu sebelum ISI PERUT UMNO nak mengatakan yang pihak PR tidak dapa menerima KEKALAHAN baik aje lu orang CERMIN DULU MUKA lu orang yang TAK MALU TAMPAL KULIT BABI 14 INCI tu beb... sedangkan lu orang yang MENANG pun masih TAK PUAS HATI seperti ORANG GILA TAHAP TERTINGGI... yang mana ALASAN PERKAUMAN cuba DIBANGKITKAN walaupun MENANG... jadi TAK SALAH kalau di pihak PR TAK PUAS HATI dengan KEKALAHAN yang dikatakan ADA BUKTI bahawa Suruhanjaya Penipu Rakyat (SPR) adalah BAPAK PENIPU... atau lu orang ISI PERUT UMNO tak YAKIN dengan KEMENANGAN yang DIKECAPI kerana KEMENANGAN tersebut telah DIBANTU oleh PENIPUAN SPR beb... gua sekadar BERTANYA aje beb sebab gua rasa dalam DUNIA NI hanya lu orang aje TAK PUAS HATI TAHAP GILA BABI apabila MENANG... kah kah kah !.


hemmmmm..... jenis manusia macam ini beb selalunya kalau makan bukan setakat kenyang tapi sampai termuntah-muntah... dan kalau kumpul kekayaan biar boleh bawak masuk sampai lubang kubur... kah kah kah... umporno perkasam jati... betul-betul meloyakan heeeee... A B U.
Dicatat oleh Mat Indera Sipejuang di 12:44:00 PTG    
E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook

Label: pr, pru13, spr, umno/bn
4 ulasan:
Qaseh Bonda berkata...
Tu pun UMNO tak faham-faham orang cina dah beyond thinking. Dah maju. UMNO tu yang tipah tertipu.

Orang cina tak nak brim, tak nak tayar apa class nak bagi tayar.

Melayu cerdik pun tak harap beras hama UMNO, kain batik dan gula sekampit.

Dah nak tadbir urus sangat orang melayu, uruslah melayu yang dah lesu. Dah nak jadi tuan sangat kat orang melayu, jadilah!!

Dok bising2 pasai apa!!
Rabu, Mei 08, 2013 12:44:00 PTG  
 
Tanpa Nama berkata...
betul,betul betul dah menang buat je lah kerja...dok bising-bising wat pe,dok menyalahkan org lain watpe...dah namanya demokrasi dan pilihan raya..rakyat buat pilihan marah pulak...tu tandanya TAK YAKIN POPULAR sebab menang kerana PENIPUAN..

Rabu, Mei 08, 2013 1:45:00 PTG  
 
bard berkata...
wahai rakyat malaysia....

Allah Maha Kaya,Allah Maha Agung,Allah Maha Berkuasa...

walaupun Allah memberi kemenangan kpd mereka,Allah juga telah membuka tembelang siapa sebenarnya ketua pemimpin mereka...

Aku akan berdoa dan terus berdoa...moga Allah akan terus membuka pekung mereka satu persatu selepas ini dan diperlihatkan kpd seluruh rakyat segala penipuan,penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa mereka...

Yang benar akan tetap benar walau berada di selut yang dalam,tetapi yang batil itu akan tetap batil,walau disalut emas permata

Ingat...

mendapat sesuatu dengan cara yang salah maka segala pendapatan yang diperolehi dengan cara salah itu tiada keberkatan...malah ia menjadi bahan bakar akhirnya...aku tidak akan sama sekali redha dengan pendapatan mereka itu kerana aku salah seorang pembayar cukai...pendapatan mereka antaranya termasuklah juga sumbangan duit aku dan rakyat malaysia lain yang membayar cukai...

kita tidak peroleh apa yang kita hajat...mungkin itu adalah kebaikannya utk kita

mereka mendapat apa yang mereka hajat...mungkin itu adalah keburukannya untuk mereka...

Allah Maha Adil,Allah Maha Mengetahui

Dialah yang mengatur tiap saat kehidupan kita...kita serah kepada Allah untuk menentukan apakah yang akan berlaku seterusnya setelah usaha telah, sedang dan akan dibuat dan dilaksana...

Moga kegelapan hari ini adalah untuk memancar sinar yang lebih bermakna esok hari...

Rabu, Mei 08, 2013 1:57:00 PTG  
 
ahmad muiz berkata...
time angkt sumph jd pm merempit bw keta masuk istana,time nk bubr parlimen liat nk mapuh,penykong b'peluh lendir bdan..kalo org cina undi bn,apa reaksi si mr.bean ni?ni 'thumbs up' ntuk org cina,tp x kata org cina kianat kt bangsa sendri..tu..tu..beks km melaka hj misai kontot tu kata cina rasis sbb x undi dia..apa dia ngat dia sorg lhir melayu kt situ..mcm la lwn dia tu cina..tu la kata,org yg xde penglamn klah ni x bole wat ape..meracau la siang mlm

Rabu, Mei 08, 2013 2:15:00 PTG  
Catat Ulasan


Wednesday, May 08, 2013

Himpunan malam ini diteruskan

PERHIMPUNAN "SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT" 8 MEI 2013 DITERUSKAN SEPERTI BIASA 

Saya sedia maklum kenyataan yang dibuat oleh Tan Sri Ismail Omar, Ketua Polis Negara mengenai Perhimpunan "Suara Rakyat Suara Keramat" yang bakal diadakan malam ini (8 Mei 2013) di Stadium Kelana Jaya bermula 830 malam. 

Sebagai menyambut gesaan Tan Sri Ismail Omar, KEADILAN melalui YB Nik Nazmi Nik Ahmad, ADUN Seri Setia telah memaklumkan secara rasmi kepada pihak balai berkenaan. 

Ini bertepatan dengan amalan biasa sebelum ini memandangkan perhimpunan diadakan di tempat persendirian yang telah dipersetujui dengan pengurusan dan pemilik stadium. Ia juga mengikut semangat Akta Perhimpunan Aman yang digunapakai sebelum ini yang tidak memerlukan permit untuk perhimpunan, hanyalah sekadar memaklumkan pihak polis. 

Saya percaya dengan keikhlasan dan kebijaksanaan pasukan polis di bawah pimpinan Tan Sri Ismail Omar yang menghargai hak rakyat untuk berhimpun, seperti mana yang telah ditunjukkan dalam perhimpunan-perhimpunan sebelum ini. 

Oleh itu, saya menggesa seberapa ramai rakyat Malaysia yang menuntut pilihanraya adil dan menolak penipuan PRU13 untuk turun dengan memakai baju hitam pada malam ini di Stadium Kelana Jaya bermula 830 malam. 

Saya juga mengecam sepenuhnya anasir penghasut yang cuba menakut-nakutkan rakyat terutamanya golongan bukan Melayu kononnya perhimpunan itu adalah satu alasan agar satu pergolakan kaum bermula. 

Beberapa pesanan ringkas merujuk kepada peristiwa 13 Mei yang kononnya dikaitkan dengan perhimpunan malam ini sedang berlegar, yang jelas berniat jahat. 

Oleh itu, saya akan membuat satu laporan polis di Balai Polis Tropicana pada jam 3 petang ini agar pihak berkuasa menyiasat secepat mungkin pihak yang cuba menimbulkan huru hara dan ketakutan dengan memainkan sentimen perkauman melalui edaran pesanan ringkas tersebut. 
  
RAFIZI RAMLI 
Peng

arah Strategi 

WEDNESDAY, MAY 8, 2013

Satu Analisis - Pakatan tumbang oleh undi Melayu di Kedah

oleh: Zulkifli Yahaya

http://4.bp.blogspot.com/-LEqP_wqHSNE/UBDaDODcsPI/AAAAAAAAAsU/Fbn1yvQiNr8/s1600/PASKedahTumbang+Pas+Celaka+Pas+jual+agama+PAS+pis+pus.jpg
Beberapa hari sebelum Parlimen dibubarkan, saya dan beberapa penggerak isu semasa di Kedah dipanggil oleh Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar. Kami meneliti meneliti sebuah kajiselidik yang dijalankan oleh sebuah badan professional. Perihal di seluruh negara, secara umumnya sokongan orang Melayu terhadap Pakatan Rakyat merosot sebanyak empat peratus berbanding enam bulan sebelumnya.

Apa yang mengejutkan dalam kajian tersebut ialah kemerosotan sokongan Melayu terhadap Pakatan berlaku paling teruk di Kedah, iaitu sebanyak 9 peratus! Jika pada September 2012 sokongan Melayu untuk Pakatan ialah 53 peratus, namun Mac 2013 sokongan merosot tinggal 44 peratus sahaja. Mengikut kajian tersebut, kerusi DUN yang mampu dimenangi oleh Pakatan Rakyat di Kedah cuma 14. Mahfuz melahirkan kebimbangan Pakatan akan kalah di Kedah jika perkara tersebut tidak berjaya diatasi.


Berikutnya, Penerangan PAS Kedah mengambil tanggungjawab menghimpunkan semua tenaga penerangan bagi memberi taklimat khusus menangani isu kemerosotan sokongan Melayu.

Datuk Mahfuz Omar ketika membentangkannya menjelaskan, antara faktor utama kemerosotan sokongan Melayu ialah pemberian BR1M 2.0. Namun di Kedah, katanya, terdapat faktor-faktor khusus yang menambah penolakan terhadap Pakatan. Isu terbesarnya ialah 'penebangan balak secara rakus'. Kali pertama dalam sejarah negara, isu alam sekitar mendapat perhatian dari masyarakat Melayu. Isu lain ialah kepimpinan PAS yang dilihat berpecah dan kemelut Kolej Universiti Insaniah. Maknanya, isu khusus dalam pentadbiran Kedah yang menyumbang penolakan orang Melayu terhadap kerajaan negeri. Soal sama ada kerajaan benar-benar gagal adalah persoalan lain, namun BN yang menguasai segenap media berjaya membina persepsi negatif rakyat terhadap kerajaan negeri.

Di samping tenaga penerangan peringkat negeri diperjelaskan mengenai isu-isu tersebut untuk ditangani, Penerangan Negeri turun hingga ke kawasan memberi taklimat.

Kebimbangan tersebut pernah saya catatkan di ruangan ini, menjelang hari pembubaran Parlimen. 

Berikut antara petikannya;
"Secara jujur saya sempat mengikuti hasil kajiselidik yang menampakkan Pakatan menghadapi sedikit masalah di kawasan majoriti Melayu dan sebaliknya di kawasan pengundi bercampur. Jangan fikir bahawa isu BR1M, pembalakan, kalimah Allah, DAP, Kristian, kenyataan Nurul Izzah mengenai kebebasan beragama, Tian Chua dalam isu Lahad Datu - langsung tidak memberi bekas kepada pengundi Melayu. Ia berkesan sehingga berjaya melarikan 4 peratus sokongan Melayu!

Selangor menjadi negeri Pakatan yang diserang bertalu-talu oleh media talibarut BN berbanding Kedah, namun sedikit mengejutkan kerana kedudukan Selangor menjadi jauh lebih baik dari Kedah, malah hampir pasti akan mengekalkan penguasannya dalam PRU13.

Situasi terkini menunjukkan bahawa Pakatan perlu bekerja berkali ganda di Kedah dalam usaha mempertahankan kerajaan negeri."

Memang jentera Pakatan Kedah telah bekerja berkali ganda dalam PRU ini dalam usaha mempertahankan kerajaan negeri Kedah. Namun terdapat isu yang perlu ditangani dengan penyelesaian atau gambaran penyelesaian, ia tidak berlaku. Ia tidak boleh dijelaskan melalui ceramah.

Isu ribuan penduduk Baling yang menghirup air keruh saban hari dari bekalan air masyarakat Gunung Inas tidak boleh dijelaskan di pentas pidato. Ia hanya selesai jika penduduk mendapat bekalan air bersih semula dan ia tidak mungkin berlaku apabila hutan digondolkan. Orang kampung tidak mahu tahu manfaat ladang rakyat, jika air yang menjadi keperluan asas mereka tercemar teruk.

Kemelut yang melanda KUIN, sebahagian besarnya melibatkan masalah kewangan. Pihak yang dipergunakan BN menyerang kerajaan negeri ialah sebahagian staf yang menghadapi masalah tersebut. Mereka kemukakan hujah berdasarkan fakta dan angka. Ia mampu mempengaruhi rakyat. 

Apabila mereka kemukakan cadangan penyelesaian, maka ia wajar diraikan oleh pihak kerajaan. Itu cara orang politik berpolitik, tampak lunak untuk menyelesaikan masalah. Sama ada cadangan itu hendak diikuti atau tidak itu persoalan nombor sepuluh. Tapi kalau cadangan yang dikemukakan ditolak mentah-mentah, "Hangpa sapa nak ajar orang?..." maka persepsi yang terbina di kalangan rakyat ialah kerajaan yang ada angkuh, tidak menghormati pandangan rakyat.

 Isu perpecahan dalaman yang tampak berlaku dalam PAS Kedah, bukanlah terlalu besar tetapi diperbesarkan oleh media BN, sehingga sekumpulan ahli biasa yang mengangkat sepanduk pun di siarkan di muka hadapan akhbar harian. Isu ini pun tidak boleh dijelaskan dalam ceramah tetapi melalui penyelesaian.

Isu peningkatan mendadak pusat hiburan sejak Pakatan mentadbir Kedah tidak boleh dijelaskan dalam ceramah. Rakyat tidak boleh menerima alasan itu kerja KCS yang meluluskan lesen kerana bagi mereka MB dan Exco lebih berkuasa. Selagi pusat hiburan itu tampak bersepah di depan mata, penjelasan apa sekalipun tidak membawa makna.

Orang Melayu termakan dengan isu-isu seperti itu. Maka akhirnya keputusan yang dibuat oleh sebahagian pengundi Melayu ialah menolak Pakatan di Kedah. Ia menjejaskan semua kerusi teras Melayu. Pakatan kalah di Kupang, Pantai Merdeka, Kuala Nerang, Pedu, Air Hitam, Belantik, Jeneri, Bukit Lada - yang kesemuanya pernah dimenangi oleh PAS.

Sementara 15 kerusi yang dimenangi Pakatan di Kedah diselamatkan oleh undi Cina iaitu Anak Bukit (10.56 %), Pengkalan Kundor (22.82 %), Kubang Rotan (27.3 %), Alor Mengkudu (23.96 %), Derga (38.78 %), Kota Darul Aman (61.88 %), Bukit Selambau (19.8%, I: 25.46%), Bakar Arang (41.33 %), Sidam (40.46 %), Kuala Ketil (6.75%, I: 10.58 %), Merbau Pulas (13.35 %, I: 18.80 %) dan Lunas (27.98 %).

Hanya tiga kerusi DUN yang mampu dimenangi Pakatan di kawasan pengundi teras Melayu iaitu Tokai (Melayu 90.88 %), Bukit Pinang (M 93.04 %) dan Sungai Limau (M 93.19 %).

Ada banyak perkara yang boleh dihuraikan mengapa keputusan tidak memihak kepada Pakatan dalam PRU13 ini berlaku? Saya akan mengulas nanti.

Alhamdulillah TQ NAJIB & BN - Caj tambahan elektrik bagi bil RM77 ke atas

FOTO: GETTY IMAGES 

CAJ tambahan satu peratus pada bil elektrik Tenaga Nasional Bhd hanya dikenakan kepada 25 peratus pengguna domestik sebagai sumbangan kepada Tabung Tenaga Boleh Diperbaharui (RE) untuk melaksanakan Tarif Galakan (FiT) yang berkuat kuasa sejak 1 Disember 2011.

Ketua Pegawai Eksekutif Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Seda), Badriyah Abdul Malek berkata, caj tambahan satu peratus itu hanya akan dikenakan kepada pengguna dengan jumlah bil elektrik RM77 ke atas atau penggunaan lebih 300kWh sebulan.

"Sehingga awal tahun ini, Seda telah mengutip RM321.46 juta untuk tujuan membiayai projek-projek tenaga boleh diperbaharui.

"Seda juga telah membayar RM18.7 juta bagi menampung projek yang sedang berjalan," katanya dalam sidang media di Putrajaya, kelmarin.

Menurutnya, secara keseluruhan, Seda akan membelanjakan RM4 bilion untuk membiayai kos projek-projek tenaga boleh diperbaharui di seluruh negara termasuk Sabah yang akan dilaksanakan suku pertama tahun depan.

"Tenaga boleh diperbaharui penting bagi menukar sumber tenaga negara daripada bahan api fosil yang telah dikenal pasti penyumbang besar kepada pemanasan global dunia kepada solar fotovoltik, biomass, biogas dan hidro kecil," katanya.

Badriyah berkata, penjelasan berhubung caj tambahan itu perlu dilakukan selepas isu itu hangat diperkatakan di laman sosial.

Menurutnya, pengguna yang terlibat dengan caj tambahan itu turut berpeluang menyertai Program Rumah Solar Atas Bumbung yang dilancarkan Seda sejak September tahun lalu.

"Sehingga kini kami telah meluluskan 1,000 permohonan daripada pengguna sekitar Lembah Klang, Pulau Pinang dan Perak untuk program itu," katanya.
Posted by Kedah Lanie at 9:00 AM