PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Tuesday, December 31, 2013

Gandakan Wang Anda Sehingga 50% Sebulan

Hi,

Disini saya ingin kongsikan peluang bagaimana cara untuk anda Gandakan
wang anda dengan mikadofx.

Keuntungan sehingga 50% sebulan.

Modal minima hanya RM37 dan boleh dibuat keluar bila-bila masa jika mahu.

Anda hanya join modal sahaja dan terima keuntungan mingguan.

Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.suremasyuk.com


Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya:

Syed Nilmar Syed Hamzah
H/P: 019-9371965

Kuala Besut, 22300, Kuala Besut, Terengganu, Malaysia

*Please do not reply to this email address.
*Any questions please refer to website or call me.
*Like https://www.facebook.com/mikadofx

Friday, December 27, 2013

Amaran angin kencang dan laut bergelora

DEC 26, 2013
 HARAKAHDAILY

 

KUALA LUMPUR: Angin kencang dan laut bergelora di kawasan perairan Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Timur, Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan dan Sarawak dijangka berterusan sehingga Selasa depan.
    
Jabatan Meteorologi dalam kenyataan di sini berkata angin kencang Timur Laut dengan kelajuan dari 60 kmsj berlaku di perairan Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor Timur serta ombak mencapai ketinggian melebihi 5.5 meter.
    
Selain itu, kawasan pantai di negeri berkenaan turut terdedah kepada kejadian kenaikan paras air laut yang dijangka berterusan sehingga 31 Dis. 
    
Angin kencang Timur Laut dengan kelajuan 50-60 kmsj berlaku di perairan Sabah (Pedalaman, Pantai Barat dan Kudat), Wilayah Persekutuan Labuan dan Sarawak dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 4.5 meter.
    
Kedua-dua keadaan ini berbahaya kepada semua aktiviti pantai dan perkapalan termasuk menangkap ikan, pekerja di pelantar minyak dan perkhidmatan feri.
    
Menurut kenyataan itu, ribut petir yang berlaku di kawasan perairan Sarawak, Wilayah Persekutuan Labuan dan Sabah dijangka berterusan sehingga awal petang ini.  - Bernama



Keluarga Hindu balut keranda dengan bendera PAS
 
Jarang-jarang berlaku, sebuah keluarga India beragama Hindu memilih membalut keranda ahli keluarganya yang meninggal dunia dengan bendera PAS.

Tiga keping gambar berkaitan dimuatkan dalam akaun Facebook Ahli Dewan Undangan Negeri Meru Dr Rani Osman semalam.

Ia memaparkan mendiang Ketua Wanita Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kota Raja, Letchumany Maniam diusung dalam keranda yang berbalut bendera parti Islam itu.

Ia mendapat komen menggalakkan daripada penggguna laman sosial itu.

Ketua Pemuda PAS Selangor Mohd Sany Hamzan memberitahuMalaysiakini, tindakan ahli keluarga mendiang bertujuan menggambarkannya mendian sebagai pejuang PAS sejati walaupun beragama Hindu.


Tambahnya, ia sekali gus, menunjukkan penerimaan yang cukup baik dari kalangan bangsa lain terhadap parti itu daripada kalangan bukan Melayu.


"Apa yang terbukti perjuangan apabila Ketua Wanita DHPP itu dibalut dengan bendera PAS itu menunjukkan beliau seorang pejuang PAS sejati walaupun duduk dalam PAS sebagai DHPP.


"Ia menunjukkan PAS sudah boleh diterima bukan Islam," katanya lagi.

Ditanya sama ada tindakan itu bertentangan dengan perjuangan PAS, Sany menegaskan, ia tidak mempunyai sebarang kaitan dengan syiar Islam dan tidak membawa kesan buruk.


"Tiada sebarang tanggapan negatif pada saya dan PAS sendiri," katanya.


Bayi Dicampak Ke Luar Tandas, Mengelak Dikesan Ahli Keluarga

Bayi Dicampak Ke Luar Tandas, Mengelak Dikesan Ahli Keluarga | MELAKA : Seorang pelajar perempuan institusi pengajian tinggi swasta di Masjid Tanah di sini bertindak membuang bayi yang dilahirkannya awal hari ini ke luar tandas bagi mengelak dikesan ahli keluarganya. 
 
 
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka ACP Raja Shahrom Raja Abdullah berkata mayat bayi lelaki yang cukup sifat itu ditemui di luar tandas rumah ibu saudara pelajar berusia 18 tahun itu di Batang Tiga Tanjung Kling di sini, kira-kira 1.00 pagi. 

Beliau berkata sebelum kejadian, pelajar terbabit yang bercuti di rumah ibu saudaranya itu masuk ke dalam tandas dan tidak keluar selepas hampir sejam sehingga menimbulkan kecurigaan. 

"Makcik pelajar itu kemudian bertindak masuk ke dalam bilik air sebelum melihat banyak darah di lantai namun pelajar itu memaklumkan yang dia mengalami buasir," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. 

Raja Shahrom berkata ibu saudara pelajar terbabit yang berusia 60 tahun kemudian bertindak membawanya ke Hospital Melaka untuk mendapatkan rawatan. 

Raja Shahrom berkata hasil pemeriksaan doktor mendapati pelajar terbabit mengalami pendarahan disebabkan melahirkan anak sebelum laporan polis dibuat pihak hospital terbabit kira-kira 12 tengah malam. 

Beliau berkata polis kemudian bertindak melakukan pemeriksaan di rumah itu sebelum menemui mayat bayi tersebut di luar tandas rumah berkenaan. 

Katanya siasatan awal polis mendapati bayi tersebut dipercayai dibuang melalui ruang udara di bahagian bumbung tandas selepas dilahirkan. 

Mayat bayi berkenaan kemudian dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. 

"Kita sedang menyiasat sama ada bayi tersebut masih hidup atau tidak selepas dilahirkan dan pelajar terbabit akan ditahan bagi membantu siasatan sebaik menerima rawatan," katanya. – BERNAMA
 
P/S: Inilah kegilaan remaja zaman sekarang, akibat pergaulan bebas yang tiada batasan akhirnya melakukan penzinaan dan melahirkan anak luar nikah..Bila dah dah lahir main campak-campak, akhirnya 7 keturunan akan mendapat malu..Aku bukan apa, sekarang nie, undang-undang Islam harus dipraktikkan segera, moga kita mendapat pengawasan dari Allah..

Monday, December 16, 2013

Syahid yang tertangguh n Pelajar Tahfiz Kok Lanas Dibunuh Bukan Gantung Bunuh Diri

Ahmad Ammar Ahmad Azam Pelajar Malaysia Dimuliakan Di Turki

Published Wednesday, November 20, 2013 By . Under isu semasa    
 3872  372 

Ahmad Ammar Ahmad Azam pelajar Malaysia dimuliakan di Turki. Dilaman Sosial, video kenangan Ahmad Ammar menjadi perkongsian sehinggakan individu boleh sebak dan mengalirkan air mata jika menonton kisah perjalanan pemuda yang berusia 20 tahun itu. Untuk info, Ahmad Ammar telah pun meninggal dunia pada 2 November 2013 jam 1.30 petang akibat dilanggar ambulan ketika melintas jalan di Istanbul, Turki. Jenazah Ahmad Ammar dimuliakan di Turki kerana beliau merupakan pemuda yang banyak berjasa kepada masyarakat dan juga dalam ilmu agama dan aktif dalam berdakwah. Selain itu, pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia seperti di Syria dan sebagainya. Ahmad Ammar juga pernah berhasrat untuk mati Syahid dalam kehidupannya. Namun, kematiannya akibat kemalangan jalan raya pada 2 November lalu telah menyebabkan beliau digelar sebagai  "Syahid yang tertangguh" oleh para sahabatnya.

Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam

Biodata Ahmad Ammar Ahmaz Azam

Ahmad Ammar Ahmad Azam yang berusia 20 tahun merupakan pelajar cemerlang tahun dua bidang sejarah di Marmara University (Goztepe) Istanbul. Ahmad Ammar telah kembali ke rahmatullah pada petang Sabtu 2 November 2013 akibat kemalangan jalan raya. Beliau merupakan anak keempat dan satu-satunya anak lelaki Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman, mantan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Beliau juga merupakan pelajar  cemerlang SPM 2010 di Maktab Tentera Diraja dan memilih menyambung pengajian dalam bidang Sejarah di Turki.

Punca Ahmad Ammar Ahmad Azam Dimuliakan Di Turki

Pada umur yang masih muda, Ahmad Ammar telah mengembara banyak tempat untuk menuntut ilmu, menimba pengalaman dan mencurah bakti untuk kesejahteraan ummah tanpa mengira bangsa dan agama. Selain itu, beliau juga telah menjadi sukarelawan untuk menyertai misi kemanusiaan seperti di negara Syria. Ahmad Ammar juga pernah berhasrat untuk mati Syahid ketika menyertai misi kemanusiaan. Selain itu, Ahmad Ammar amat dikenali kerana mempunyai budi pekerti yang baik, tekun, berdisiplin, taat, bercita-cita tinggi dan sikap hormatnya kepada yang lebih dewasa. Ahmad Ahmad juga dihormati sebagai seorang yang kuat ilmu agama dan aktif dalam dakwah memperjuangkan agama Islam.

Keistimewaan Jenazah Ahmad Ammar Di Turki

Allahyarham Ahmad Ammar disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan menghadap Laut Golden Horn. Tanah perkuburan ini menempatkan lebih 60 jasad para sahabat nabi, auliya', panglima Uthmaniyyah dan orang-orang kenamaan di sana. Namun Datuk Bandar telah memberi pengecualian kepada Ammar hingga allahyarham menjadi orang Malaysia pertama disemadikan di sini. Malah begitu ramai orang termasuk masyarakat setempat selain rakan satu universiti yang hadir ketika allahyarham disolatkan di Masjid Ayub Sultan, Istanbul seterusnya mengiringi jenazah Ammar ke kubur.

Video Kisah Kehidupan Ahmad Ammar Ahmad Azam

Gambar Pengebumian Ahmad Ammar Ahmad Azam

Ahmad Ammar Ahmad Azam

Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-3

Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-2  Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-6

Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-4

Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-5

Ahmad-Ammar-Ahmad-Azam-7

Gambar Terkini Kubur Pusara Ahmad Ammar Ahmad Azam

gambar kubur ahmad ammar



Sumber: Ahmad Ammar Ahmad Azam Pelajar Malaysia Dimuliakan Di Turki | melvister.com 


Pelajar Tahfiz Kok Lanas Dibunuh Bukan Gantung Bunuh Diri

Published Saturday, December 14, 2013 By . Under isu semasa    
 233  48 

Pelajar Tahfiz Kok Lanas Kelantan mati dibunuh bukan gantung bunuh diri seperti yang didakwa sebelum ini. Berdasarkan laporan bedah siasat, terdapat kesan tikaman pada bahagian perut mangsa. Terdahulu, penemuan mayat Wan Ahmad Fariz pelajar berusia 16 tahun yang ditemui mati tergantung dalam sebuah tandas asrama pada 12 Disember 2013 telah menimbulkan pelbagai persoalan sama ada mangsa bunuh diri atau dibunuh. Lebih mengejutkan lagi apabila terdapat kesan darah diatas lantai dimana mayat mangsa ditemui tergantung. Polis turut mengesahkan bahawa mangsa sudah meninggal dunia kira-kira tiga hari yang lalu.

bunuh diri 2

Identiti Pelajar Maahad Tahfiz Kok Lanas Kelantan Bunuh Diri

  • Nama Penuh: Wan Ahmad Faris Bin Wan Abdul Rahman
  • Umur: 16 Tahun
  • Status: Pelajar Tingkatan 4 Sekolah Tahfiz Sains Nurul Aman Kok Lanas

Punca Kematian Pelajar Tahfiz Kok Lanas Kelantan

Laporan bedah siasat di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu mendapati terdapat kesan tikaman pada perut mangsa. Pelajar itu juga disahkan sudah meninggal dunia pada 72 jam yang lalu berdasarkan keadaan fizikal mayat mangsa. Mangsa turut dipercayai dibunuh sebelum digantung dalam tandas asrama terbabit. Pihak keluarga mangsa berharap agar tiada pihak yang melemparkan tomahan bahawa anak mereka yang juga pelajar Tahfiz telah membunuh diri.

Kronologi Kisah Penemuan Mayat Pelajar Tahfiz Kok Lanas

12 Disember 2013: Mayat mangsa pelajar berusia 16 tahun ditemui oleh seorang penyelia asrama Zul Atfi Mohamad setelah menghidu bau busuk didalam sebuah tandas yang terkunci dari dalam. Mayat ditemui dalam keadaan separuh bogel dengan hanya memakai baju dan jaket manakala lehernya diikat dengan kain pelekat tergantung dalam tandas dan terdapat kesan darah dan najis di lantai bilik air tersebut. Mangsa dilaporkan sudah meninggal dunia 3 hari yang lalu. Laporan awal polis mengesahkan kematian mangsa sebagai mati mengejut.

13 Disember 2013: Keputusan bedah siasat mendapati mangsa mati dibunuh sebelum digantung berdasarkan kesan tikaman pada perut mangsa.

Luahan Ibu Bapa Keluarga Mangsa

luahan-bapa-mangsa

Gambar Pelajar Tahfiz Kok Lanas Dibunuh Bukan Gantung Bunuh Diri

bunuh diri 2

bunuh diri

mayat 1

mayat 2

mayat mangsa



Sumber: Pelajar Tahfiz Kok Lanas Dibunuh Bukan Gantung Bunuh Diri | melvister.com 

Gambar Pelajar Maahad Tahfiz Kok Lanas Kelantan Bunuh Diri

Published Friday, December 13, 2013 By . Under isu semasa    
 162  48 

Gambar Wan Ahmad Faris Bin Wan Abdul Rahman pelajar Sekolah Maahad Tahfiz Kok Lanas Kelantan bunuh diri tersebar. Identiti pelajar yang dilaporkan ditemui mati dalam keadaan tergantung sudah dikenalpasti oleh keluarga mangsa. Pelajar tersebut dikenali sebagai Wan Ahmad Faris yang masih berusia 16 tahun dan menuntut dalam tingkatan 4 di pusat Thafiz berkenaan. Mayat mangsa dilaporkan ditemui pada 12 Disember 2013 oleh seorang penyelia asrama setelah terhidu bau busuk disalah sebuah tandas di sekolah tersebut.

mayat mangsa

Identiti Pelajar Maahad Tahfiz Kok Lanas Kelantan Bunuh Diri

Nama Penuh: Wan Ahmad Faris Bin Wan Abdul Rahman

Umur: 16 Tahun

Status: Pelajar Tingkatan 4 Sekolah Maahad Tahfiz Sains Nurul Aman Kok Lanas

Laporan Penemuan Mayat Pelajar Maahad Tahfiz Kok Lanas Kelantan

Pada 12 Disember 2013, penyelia asrama Zul Atfi Mohamad, 37 telah menemui mayat seorang pelajar dalam keadaan tergantung pada jam 9.30 pagi dengan kain pelekat dalam tandas yang terkunci. Pada ketika itu, mayat ditemui separuh bogel dengan hanya memakai baju dan jaket manakala lehernya diikat dengan kain pelekat tergantung dalam tandas dan terdapat kesan darah dan najis di lantai bilik air tersebut. Penemuan mayat itu bermula apabila penyelia tersebut terhidu bau busuk dari salah sebuah tandas yang terkunci dari dalam. Pihak polis dihubungi berkenaan insiden penemuan mayat tersebut. Menurut polis, mangsa dipercayai sudah meninggal dunia selama 3 hari yang lalu berdasarkan keadaan fizikal mayat yang sudah membengkak. Pihak sekolah telah menghubungi keluarga mangsa dan difahamkan pelajar itu tidak pulang ke kampungnya di Pasir Mas, selepas cuti bermula pada 7 Disember 2013. Berdasarkan pengecaman yang dilakukan oleh kedua-dua ibu bapa mangsa, mereka sudah mengenal pasti anak mereka dan mengecam pakaian serta cermin mata yang dijumpai di tempat kejadian.

Punca Kematian Pelajar Tahfiz Kok Lanas Kelantan

Laporan bedah siasat di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu mendapati terdapat kesan tikaman pada perut mangsa. Pelajar itu juga disahkan sudah meninggal dunia pada 72 jam yang lalu berdasarkan keadaan fizikal mayat mangsa. Mangsa turut dipercayai dibunuh sebelum digantung dalam tandas asrama terbabit. Pihak keluarga mangsa berharap agar tiada pihak yang melemparkan tomahan bahawa anak mereka yang juga pelajar Tahfiz telah membunuh diri.

Luahan Bapa Keluarga Mangsa

luahan-bapa-mangsa

Kronologi Kisah Pelajar Tahfiz Kok Lanas Kelantan Ditemui Mati Tergantung

12 Disember 2013: Mayat mangsa pelajar berusia 16 tahun ditemui oleh seorang penyelia asrama Zul Atfi Mohamad setelah menghidu bau busuk didalam sebuah tandas yang terkunci dari dalam. Mayat ditemui dalam keadaan separuh bogel dengan hanya memakai baju dan jaket manakala lehernya diikat dengan kain pelekat tergantung dalam tandas dan terdapat kesan darah dan najis di lantai bilik air tersebut. Mangsa dilaporkan sudah meninggal dunia 3 hari yang lalu. Laporan awal polis mengesahkan kematian mangsa sebagai mati mengejut.

13 Disember 2013: Keputusan bedah siasat mendapati mangsa mati dibunuh sebelum digantung berdasarkan kesan tikaman pada perut mangsa.

Gambar Insiden Pelajar Maahad Tahfiz Ditemui Mati Tergantung

bunuh diri 2

bunuh diri

mayat 1

mayat 2

Teruskan Membaca:



Sumber: Wan Ahmad Faris Wan Abdul Rahman Pelajar Bunuh Diri Tersebar | melvister.com 

RHB Profile Update

Dear rosidihussain.ppdun@blogger.com

Your account information is incomplete. To continue using our online services, you have to complete our verification process.

Login to your account

Thank you. Please do not reply to this email, as your reply will not be received.

Regards,
RHB Customer Service

 

 

Tuesday, December 03, 2013

Melayu bunuh Melayu?

Melayu bunuh Melayu?
Posted on Tuesday, December 03 @ 09:42:45 MYT 
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



Artikel"

Tajuk ini semacam tidak munasabah. Bunyinya kasar. Mana mungkin orang Melayu bunuh Melayu. Akan tetapi, tidak mustahil ia berlaku. Malah sudah jadi realitinya.  

Zaman Jahiliah ayah bunuh anak perempuan hidup hidup dan zaman Fir'aun anak lelaki di bunuh oleh kerajaan. Itu zaman manusia menderhakai Allah.

Tetapi hari ini zaman orang Melayu mengaku beriman kepada Allah, sudah ada anak  bunuh ayah, ibu dan nenek. Oleh itu, ianya munsabah tajuk diatas, Melayu bunuh Melayu.miskipun bunyinya kasar.

Apalah sangat bangsa (Melayu bunuh Melayu) jika dibandingkan darah daging sendiri tergamak dijadikan mangsa pembunuhan sejak dahulu hingga kini.

Oleh itu, tidak pelik jika Melayu bunuh Melayu berlaku secara berleluasa kini. apatah lagi melayu sama melayu yang berbeza fahaman politik pulak tu.

Bukti Melayu bunuh Melayu bukan isu baru, malah ia sudah sekian lama berlaku. Pendek kata kita sedia maklum kedai Melayu duduk dalam perkampungan Melayu boleh mampus. Tetapi kedai China boleh hidup dan pemiliknya jadi kayaraya.

Tidakkah ini melayu bunuh melayu namanya.

Inilah amalan orang melayu yang mendakwa dirinya patriotic. Atau dengan kata lain mereka mendokong fahaman nasionalisme membela bangsa, agama dan Negara.

Jika mereka mendakwa membela bangsa macam mana SABASUN satu satunya pasar raya milik bangsa melayu dikatakan tidak  di sambung lesen oleh Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu.

Tidakkah ini, pihak kerajaan umno sendiri yang membunuh bangsanya sendiri.Apakah alasannya, penulis tidak tahu. Yang penulis dengar, SABASUN tidak akan disambung lesennya setelah memohon memperbarui lesennya

Penulis tidak tahu apakah puncanya. Tetapi yang penulis faham memang ia bertujuan membunuh Melayu.

Cuba andai bayangkan. Apakah akan terjadi dengan pasar raya milik Melayu tidak boleh operasi lagi tahun depan ini.

Sudah tentu mampus dibunuh oleh kerajaan yang diterajui Datuk Seri Ahmad Said merangkap pengerusi umno Terengganu yang sedap bercakap umno membela Melayu.

Yang penulis nampak, umno sejak dahulu  lagi bukan nak bela melayu tetapi sah akan bunuh Melayu.Amat benarlah kata KU LI suatu masa dulu, umno pengkhianat bangsa sendiri.

Mana dia motto, umno membela Melayu yang sentiasa cair dibibir para pemimpin umno itu. Melayu manakah yang umno bela, Wahai Datuk Seri Najib dan wahai MB Terengganu.

  

Thursday, November 28, 2013

Ini bukti idea penyatuan PAS/UMNO hanya TIPU DAYA UMNO

Ini bukti idea penyatuan PAS/UMNO hanya TIPU DAYA UMNO
Posted on Thursday, November 28 @ 07:13:09 MYT 
Dilulus untuk paparan oleh memo



BeritaOleh Gendang Perang

Diharap dengan menonton video bertajuk "Nak berpadu sangat... Ambikkau!! " di bawah dapatlah semua ahli PAS yang menyokong penyatuan umno / PAS untuk berfikir semula.

Nilai keikhlasan mereka.

Menyedari tak semua suka tonton video, admin ambil inisiatif menulis semua isi penting yang menjadi hujah pemimpin PAS dalam video tersebut. YB Ustaz Dato' Dr Mohamed Fadzli Hassan

Inilah hujah bernas beliau,

"Penyelesaian penyatuan umno dengan PAS ini sentiasa datang apabila umno berada dalam keadaan tersepit. Apabila umno berada dalam keadaan tenang, mereka menindas kerajaan PAS, mereka menindas orang melayu, mereka menindas umat islam. Bagaimana umat Islam, orang melayu......................................

" Tuan puan yang dihormati sekelian, sya nak bagi tahu.... apabila nak disatukan dengan umno, sentiasa menuding jari kepada pas. Kononnya pas tidak mahu bersatu.

"Saya nak bagi tahu kepada hadirin hadirat bahawa, yang menyebabkan melayu berpecah ........................... Dan juga cuba lihat sejarah. Sejarah menyebut bahawa setiap sepuluh tahun sekali, umno akan menyebabkan pepecahan melayu.

"Dan sebelum daripada kemerdekaan lagi, umat islam bersatu, orang melayu bersatu menentang penjajahan. Parti Kebangsaan Melayu Malaya bersatu dengan Hizbul Muslimin, bersatu dengan umno untuk memperjuangkan kemerdekaan.

"Tetapi, umno dengan tiba-tiba menjadi tali barut kepada British. Mengkhianati perjuangan umat Islam, mengkhianati perjuangan melayu. Mengkhianati perjuangan umat Islam dalam Hizbul Muslimin dan mengkhianati perjuangan melayu dalam Parti Kebangsaan Melayu Malaya sehingga pimpinan-pimpinan tertangkap.

"Dr. Burhanudin Helmi kena tangkap, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir kena tangkap. Tengok-tengok dia yang naik jadi Perdana Menteri. Pengkhianatan pertama umno kepada orang melayu dan juga kepada umat Islam sebelum kemerdekaan.

Gerombolan Jumpa TGNA (19 okt) Merayu Ajak Bersatu

https://www.youtube.com/watch?v=0QX4hmLhwuo

"Apabila berlaku peristiwa 1969, 13 Mei.. Apabila umno merasakan bahawa kuasa mereka terjejas, sebab mereka kalah di Kuala Lumpur dan beberapa tempat lain; mereka mengajak PAS bersatu atas dasar penyatuan umat islam. Kononnya ada ancaman daripada orang bukan Islam.


"Mengambil sikap dasar perpaduan Islam... terima kita... Selepas daripada itu, apa mereka kuat... mereka tendang PAS keluar.

"Pada tahun 1987, umno menyebabkan perpecahan melayu lagi sehingga lahirnya Semangat 46. Pada tahun 1998, sepuluah tahun kemudian.....sekali lagi melayu berpecah disebabkan oleh umno.

"Kemudian berlakulah kononnya satu penyatuan melayu apabila Semangat 46 pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah kembali kepada UMNO atas dasar semangat penyatuan melayu dan Islam.

"Rupa-rupanya dia ajak Tengku Razaleigh masuk umno kerana nak tendang Anwar Ibrahim keluar. Bukannya atas dasar nak menyatukan orang melayu tapi pecah belahkan.

'Apabila Pak Lah ajak kami bersatu, kami kata "boleh, tapi benda ini perlu dibuat secara berhati-hati. Nanti orang PAS tak faham, Pakatan Rakyat tak faham... kami juga yang jugak yang menanggung akibat. Kami jugak nanti akan difitnah.....

"Maka dibuat perjumpaan secara senyap-senyap. Orang semua tak tahu... Tiba-tiba Pak Lah yang umumkan "sudah tiga (3) kali PAS dan UMNO berbincang di belakang tabir." Mengkhianati sekali lagi perjanjian, persefahaman. Sehingga PAS terpaksa berhadapan dengan orang-orangnya sendiri. Sehingga PAS terpaksa menghadapi parti-parti dalam Pakatan Rakyat.

"Ini masalah dengan umno. .........." selebihnya sila tonton "Nak berpadu sangat... Ambikkau!! "

Gerombolan Jumpa TGNA (19 okt) Merayu Ajak Bersatu

wasukalu.com
 



BAHASA   

Kenaikan tarif elektrik tahun depan munasabah, kata Ongkili

NOVEMBER 28, 2013

Malaysia mungkin menaikkan tarif bekalan elektrik antara enam dan tujuh sen bagi satu kilowatt tahun depan, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Maximus Ongkili.

Bagaimanapun, Ongkili berkata, kerajaan akan memastikan kenaikan tarif tidak menjejaskan kumpulan berpendapatan rendah.

"Kerajaan masih mengkaji kadarnya. Ia mungkin antara 10 dan 20 peratus. Angka di bawah 20 peratus adalah munasabah.

"Kadarnya adalah munasabah. Ia merupakan semakan minimum bagi Tenaga Nasional Bhd yang memastikan ia mencerminkan kos modal, pengurusan dan gaji," katanya.

Ongkili membayangkan kerajaan akan mengekalkan struktur semasa dengan pengguna yang menggunakan 300 kWh sebulan atau kurang, tidak dikenakan tarif baharu itu.

Oleh itu, tiada kenaikan tarif dijangkakan untuk 75 peratus pengguna isi rumah (4.4 juta pengguna), pengguna 'lifeline' (3.3 juta pengguna) dan pengguna 201-300 kWh (1.1 juta pengguna).

Ongkili berkata, kadar itu juga bergantung kepada sejauh mana kerajaan mahu mengurangkan subsidi dan menyalurkannya kepada pembangunan sosioekonomi.

Katanya, kerajaan sentiasa memberi isyarat bahawa subsidi akan dikurangkan dan ia akan dilakukan secara berperingkat.

Beliau berkata, kerajaan membelanjakan kira-kira RM130 juta untuk subsidi setiap tahun untuk tarif manakala selebihnya ditanggung oleh Petronas kira-kira RM8 bilion hingga RM10 bilion setahun bagi sektor tenaga.

Berbanding tarif semasa negara anggota Asean, Ongkili berkata, Malaysia lebih rendah berbanding Thailand dan Filipina, namun tinggi berbanding Indonesia memandangkan republik itu merupakan negara yang paling banyak memberi subsidi kepada sektor tenaga.

"Kami (menteri Kabinet) akan bermesyuarat minggu ini. Kami akan mengkajinya," katanya.

Kali terakhir tarif elektrik dinafikan pada Jun 2011 apabila harga gas subsidi dinaikkan kepada RM13.70 (mmbtu) daripada RM10.70 mmbtu sebelumnya. - Bernama, 28 November, 2013.

Friday, November 22, 2013

Barisan baru kepimpinan Dewan Pemuda PAS dan Dewan Muslimat 2013-2015

Barisan baru kepimpinan Dewan Pemuda PAS dan Dewan Muslimat 2013-2015
Batu vs Kayu by stones  /  3h  //  keep unread  //  skip  //  preview
Share on Google PlusTwitterFacebookLinkedInBufferFacebookCustom Sharing Tool
Evernote 
+TAG
 

PETALING JAYA: Suhaizan Kaiat (gambar) yang mendapat 320 undi dipilih sebagai Ketua In (DPPM) bagi sesi 2013-2015, sementara Muhammad Khalil Abdul Hadi sebagai timbalannya .

Dua lagi calon Ketua Pemuda ialah Kamaruzaman Mohamad dan Zulhazmi Sharif yang masing-masing mendapat 304 dan 7 undi.

Khalil mendapat 355 undi sementara Raja Ahmad Iskandar Raja Yaakob pula 282 undi.

Ir Khairil Nizam Khirudin yang mendapat 411 undi dipilih sebagai Naib Ketua manakala Ahmad Zamri As'ad khuzaimi pula memperoleh 226 undi.

Ahli-ahli Jawatankuasa yang dipilih sebagaimana di bawah:

1. Syed Abdul Kadir Al Jofree (433)
2. Afnan Hamimi Taib Azamudden (433)
3. Ahmad Fadhli Shaari (417)
4. Syahir Sulaiman (415)
5. Abang Ahmad kerdee (404)
6. Zaharudin Muhammad (379)
7. Ahmad Yahya (377)
8. Wan Faizul Salleh (371)
9. Fadhli Ghani (359)
10. Zawawi Hassan (358)
11. Nurul Islam Mohamed Yusoff (355)
12. Mohd Sany Hamzan (340)


 . Dewan Muslimat 2013-2015

Siti Zailah Mohd Yusof dipilih sebagai ketua Muslimat PAS manakala Dr Siti Mariah Mahmud terpilih sebagai timbalannya.

Berikut adalah keputusan penuh pemilihan Muslimat PAS

Senarai Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS 2013-2015

jumlah perwakilan berdaftar dan layak mengundi 681
jumlah perwakilan mengundi - 665

jumlah kertas undi dalam peti undi - 665 kertas undi

Pengerusi Tetap
* Norhashimah Deraman - 387
* Nor Azlin Md Samsudin - 208
* Saadiah Abu Bakar - 56

Timbalan Pengerusi Tetap
* Nor Azlin Md Samsudin

Ketua
* Siti Zailah Mohd Yusoff - 468
* Nuridah Salleh - 189

Timbalan Ketua
* Dr Siti Mariah Mahmud - 429
* Dr Najihatussalehah Ahmad - 229

Naib Ketua
* Mumtaz Mohd Nawi - 457
* Dr Rosni Adam - 201

Ahli Jawatankuasa
* Dr Halimah Ali - 476
* Aiman Athirah Sabu - 457
* Khairiah Mohamed - 454
* Normala Sudirman - 446
* Dr Asiah Ali - 444
* Aida Yusof Rawa - 409
* Wan Ubaidah Omar - 393
* Mastura Mohammad - 392
* Datuk Siti Ashah Ghazali - 372
* Azizah Khatib Mat - 360
* Wan Hasrina Wan Hassan - 331
* Kartini Ahmad - 306
* Rohani Ibrahim - 300
* Dr Wan Maseri Wan Muhamad - 279
* Noor Hanim Ismail - 274
* Siti Faridah Samad - 260
* Rosiah Salleh - 253
* Wan Aisyah Wan Ariffin - 243
* Kintan Man - 219
* Salamiah Mohd Nor - 209
* Wan Hamidah Wan Daud 171 
* Noraini Hussin - 166

Thursday, November 21, 2013

Assalamualaikum

Salam,

Saya Norazah Binti Abu Bakar dan sekarang bekerja di London sebagai Pegawai Pemasaran (Marketing Officer) di sebuah syarikat pemprosesan batu permata di London.Untuk pengetahuan anda terdapat peluang perniagaan yang hendak saya perkenalkan dan keuntungannya akan diperolehi daripada kerjasama dan bantuan segera yang saya perlukan daripada anda.

Saya menghubungi anda kerana saya tidak mahu lepaskan peluang yang ada di dalam syarikat kami buat masa ini dan juga pada masa hadapan. Saya perlukan anda sebagai pembekal (supplier/agent) kepada syarikat kami supaya kita boleh sama-sama merebut peluang perniagaan yang terbuka sekarang ini.

Syarikat kami memerlukan produk bernama (DANBURITE LIQUID). Produk Danburite Liquid ini merupakan bahan cecair kimia saintifik yang baru dan merupakan pelincir yang digunakan di dalam makmal permata (gemological laboratory) untuk rawatan penulenan berlian (purification of diamonds clarity treatment). Pelincir yang digunakan semasa rawatan tersebut akan menembusi jauh ke dalam berlian dan semua kotoran hitam kecil di dalam berlian dan batu permata akan meruap keluar.

Pembekal utama produk ini berada di Malaysia tetapi pembekal produk terus kepada syarikat kami telah mengalami kemalangan dan meninggal dunia di UK, beliau merupakan Pengurus Pemasaran (Marketing Manager) dan semenjak kemalangan tersebut, monopoli perniagaan telah terputus.

Sesiapapun boleh membekalkan produk dan bergabung untuk membuat perkongsian dengan syarikat kami dan ini adalah sebabnya saya menulis email kepada anda untuk meminta bantuan, di mana saya memerlukan anda untuk bertindak sebagai ejen perantara yang akan mengisi kekosongan di antara pembekal utama dan pembeli iaitu syarikat kami.

Ini adalah perniagaan yang besar dan akan memberikan dividen yang baik kepada kita berdua. Saya hanya memerlukan kerjasama anda untuk menjadikan perniagaan ini berjaya. Maklumat lanjut akan saya berikan sekiranya anda sanggup menjadi ejen yang membekalkan produk ini kepada syarikat kami. Pertama, saya akan mendapatkan satu perjanjian bekalan kontrak untuk anda sebagai pembekal kepada syarikat di mana saya bekerja. Berdasarkan peratusan, harga belian produk daripada syarikat adalah 4,000.00 USD per karton, manakala di Malaysia harga jualan produk adalah 2,100 USD. Jumlah yang diperlukan oleh syarikat adalah tidak kurang daripada 200 karton.

Tujuan mengapa saya mahu anda untuk menjadi ejen kami adalah untuk menjadi pautan yang menghubungkan penjual tempatan di Malaysia secara langsung kepada syarikat yang membeli. Maka margin keuntungan akan dikongsi oleh kita berdua 40% untuk anda manakala 60% untuk saya.

Bantuan utama yang diperlukan daripada anda adalah supaya anda memberitahu kepada pengurus saya bahawa anda boleh membekalkan produk ini kepada syarikat kami dan juga untuk mendalami butiran tentang harga dan cara bayaran. Kemudian, kami akan ambil langkah selanjutnya daripada situ.

Hubungi saya setelah terima emel ini supaya saya boleh berikan nama dan butiran pembekal utama di Malaysia. Setelah menerima butiran pembekal utama ini, anda perlu menghubungi pembekal tersebut untuk bertanya samada, sekarang ada stok atau tidak untuk bekalan segera kepada kamu, sebelum saya maklumkan kepada Pengarah Syarikat (Company Director) kami tentang anda. Seterusnya Pengarah Syarikat akan hubungi anda dan membuat persediaan kepada Pengurus Pembelian (Purchasing Manager) terbang ke Malaysia. Purchasing Manager ini akan membeli produk daripada anda dan bayaran adalah secara tunai melalui bank di Malaysia.

Harap boleh balas dengan segera.

Yang Benar
Norazah Binti Abu Bakar

Monday, November 18, 2013

REPLY REPLY REPLY & REPLY VERY URGENT SIR/MADAM‏

DEAR SIR/MADAM,

I AM MR.GREEN MARTIN THE AGENT IN-CHARGE OF YOUR WINING FUNDS $2.5 MILLION DOLLARS.

It is very easy for people to believe lies than the truth...because truth is always very bitter, while lies sweet to hearing......No matter what,  i will always  stand on the truth, because it is only truth that can see us free....

SIR/MADAM,  In a review of our files records indicates that your wining funds $2.5 Million dollars has been pending for several months . Their was a meeting held in our department today regards your wining funds $2.5 Million which has been pending for a long time .

This LETTER have been mailed and sent to all international,National Departments,Units and Agencies of our World Government for them to know the Truth nothing but the Truth as per Word by Word of the contents regarding your funds $2.5 Million USD, We have been advised to commissioned to announce it to the Whole World for a Witness to All Nations regarding your funds.

This decision was taken at a meeting held in our department today under Chief Secretary UNITED NATIONS (UN) and Advocate-General of BENIN REPUBLIC and other officials also attended the meeting.

Sir, the conclusion is that if RIA MONEY TRANSFER DEPARTMENT didn't hear from you from now till three days time,  your wining funds $2.5 Million will be divert into government account .   Following directives we received this morning, I am directed to contact you immediately in order to find out if you are dead or alive before the decision of our department will take place.

SIR/MADAM , Are you alive or dead?? . Please if you are alive, we need an urgent responds from you if you are still interesting on wining your funds $2.5Million dollars.

If RIA MONEY TRANSFER did not hear from you from now till 3 days time,  Court action will be taken against your funds , Kindly get back to us if you are still alive.

I'm sincerely looking forward to receiving your responds .Your early action in the matter will be highly appreciated .

THANK YOU FOR CHOOSING RIA MONEY TRANSFER COMPANY.

WITH ALL BEST WISHES,
MR.GREEN MARTIN  .

ATTN CONTACT GOOGLE CLAIM AGENT

GOOGLE® CORPORATIONBelgrave House,
76 Buckeingham Palace Road,
London, Greater London,
United Kingdom
Dear Google Email Lucky Winner,
We wish to congratulate you once again on this note, for being part of our lucky winners selected this year Google annual end of year awards. This promotion was set-up to encourage the active use of the Google search engine and the Google ancillary services. Hence we do believe with your winning prize, you will continue
to be active and patronage to this company. Google is now the world leading search engine worldwide, and in an effort to sure that it remains the most widely used search engine, an online e-mail balloting was carried out on the 16th of November,2013 without the knowledge of any Google user locally or internationally,
the results of the bonus draw was officially released today.
 
Your email address emerged as one of the online Google user in the 2nd category  therefore attracted a cash award of ? 625,000.00 GBP (Six Hundred and Twenty Five Thousand Great British Pound Sterling), Our winners are arranged
into four categories with different winning prizes accordingly in each category.
They are arranged in this format below:
CATEGORY OF GOOGLE WINNING BONUS PRIZES
1ST ? 950,000.00 GBP
2nd ? 625,000.00 GBP
3RD ? 470,000.00 GBP
4th ? 170,000.00 GBP
We wish to officially notify you that your email address was attached to a cash onus sum of 625,000.00 GBP ( Six Hundred and Twenty Five Thousand Great British Pound Sterling).We also wish to inform you that you have successfully passed the requirements, statutory obligations, verifications and our satisfactory
report test conducted for all our online winners. A winning Cheque and certificate of prize will be issued in your name by Google Promotion Award Team here in London, UK,find below your Google bonus award details.
Email Bonus No: GOG/128/998/2013
Winning Number: GOG/347/55/2013
Security Code Number: GOG/688/232/UK
Information's required from you are part of our precautionary measure to avoid double claiming and unwarranted abuse of this program. To claim your won prize,please contact our International Claims Manager (Mrs. CecilSwann) via email/Phone, neatly filling the verification and funds release form below:
VERIFICATION AND FUNDS RELEASE FORM
1. Full Name:
2. Address:Country:
3. Nationality: Gender:
4. Age:
5. Occupation:
6. Phone:or  Fax:___________
7. How Do You Feel as A Winner:
8. Ever Won an Online Lottery?:
You are advised to contact our International Claims Manager, Mrs. CecilSwann with the details below to avoid unnecessary delay and complications
CONTACT PERSON : (Mrs. Cecil Swann)
E-mail: officemails1961@yahoo.co.jp
E-mail: processingdeptsdept@zing.vn
Phone #: +44 7024070126
Phone:+447012990392
Fax:+44 701 989 5999
The Google Promotion Award Team has discovered a huge number of double claims due to winners informing close friends relatives and third parties about their winnings, Do not tell people about your Google Award until your money is successfully handed over to you to avoid disqualification that may arise from
double claim. You may also receive similar e-mails from people portraying to be other Organizations or Google Corporation. This is solely to collect your personal information from you and lay claim over your notification letter that was sent to you by us, Google shall not be held responsible for any loss of fund arising from the above mentioned.
 
Kindly note that after 12days  your Google winnings will be cancel, So contact the International Claims Manager, Michael Howell with the details for claim, Congratulations from the Staffs & Members of the Google interactive Lottery Board Commission.
 
Yours Sincerely,
(Mr. Michael Howell )
Google® ZonalCoordinator (UK

Friday, November 15, 2013

ATTN CONTACT GOOGLE CLAIM AGENT

GOOGLE® CORPORATIONBelgrave House,
76 Buckeingham Palace Road,
London, Greater London,
United Kingdom
Dear Google Email Lucky Winner,
We wish to congratulate you once again on this note, for being part of our lucky winners selected this year Google annual end of year awards. This promotion was set-up to encourage the active use of the Google search engine and the Google ancillary services. Hence we do believe with your winning prize, you will continue
to be active and patronage to this company. Google is now the world leading search engine worldwide, and in an effort to sure that it remains the most widely used search engine, an online e-mail balloting was carried out on the 14 of November,2013 without the knowledge of any Google user locally or internationally,
the results of the bonus draw was officially released today.
 
Your email address emerged as one of the online Google user in the 2nd category  therefore attracted a cash award of ? 625,000.00 GBP (Six Hundred and Twenty Five Thousand Great British Pound Sterling), Our winners are arranged
into four categories with different winning prizes accordingly in each category.
They are arranged in this format below:
CATEGORY OF GOOGLE WINNING BONUS PRIZES
1ST ? 950,000.00 GBP
2nd ? 625,000.00 GBP
3RD ? 470,000.00 GBP
4th ? 170,000.00 GBP
We wish to officially notify you that your email address was attached to a cash onus sum of 625,000.00 GBP ( Six Hundred and Twenty Five Thousand Great British Pound Sterling).We also wish to inform you that you have successfully passed the requirements, statutory obligations, verifications and our satisfactory
report test conducted for all our online winners. A winning Cheque and certificate of prize will be issued in your name by Google Promotion Award Team here in London, UK,find below your Google bonus award details.
Email Bonus No: GOG/128/998/2013
Winning Number: GOG/347/55/2013
Security Code Number: GOG/688/232/UK
Information's required from you are part of our precautionary measure to avoid double claiming and unwarranted abuse of this program. To claim your won prize,please contact our International Claims Manager (Mrs. CecilSwann) via email/Phone, neatly filling the verification and funds release form below:
VERIFICATION AND FUNDS RELEASE FORM
1. Full Name:
2. Address:Country:
3. Nationality: Gender:
4. Age:
5. Occupation:
6. Phone:or  Fax:___________
7. How Do You Feel as A Winner:
8. Ever Won an Online Lottery?:
You are advised to contact our International Claims Manager, Mrs. CecilSwann with the details below to avoid unnecessary delay and complications
CONTACT PERSON : (Mrs. Cecil Swann)
E-mail: officemails1960@yahoo.co.jp
E-mail: processingdeptsdept@zing.vn
Phone #: +44 7024070126
Phone:+447012990392
Fax:+44 701 989 5999
The Google Promotion Award Team has discovered a huge number of double claims due to winners informing close friends relatives and third parties about their winnings, Do not tell people about your Google Award until your money is successfully handed over to you to avoid disqualification that may arise from
double claim. You may also receive similar e-mails from people portraying to be other Organizations or Google Corporation. This is solely to collect your personal information from you and lay claim over your notification letter that was sent to you by us, Google shall not be held responsible for any loss of fund arising from the above mentioned.
 
Kindly note that after 12days  your Google winnings will be cancel, So contact the International Claims Manager, Michael Howell with the details for claim, Congratulations from the Staffs & Members of the Google interactive Lottery Board Commission.
 
Yours Sincerely,
(Mr. Michael Howell )
Google® ZonalCoordinator (UK

Monday, November 11, 2013

Fwd: Disunnahkan Puasa Asyura Tanggal 9 dan 10 Muharram

Disunnahkan Puasa Asyura Tanggal 9 dan 10 Muharram
Puasa selain merupakan ibadah yang mulia di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala juga mengandung sekian banyak manfaat yang lain. Dengan berpuasa seseorang dapat mengendalikan syahwat dan hawa nafsunya. Dan puasa juga menjadi perisai dari api neraka. Puasa juga dapat menghapus dosa-dosa dan memberi syafaat di hari kiamat. Dan puasa juga dapat membangkitkan rasa solidaritas kemanusiaan, serta manfaat lainnya yang sudah dimaklumi terkandung pada ibadah yang mulia ini.
 )* Pada tahun ini, tanggal 9 Muharram bertepatan dengan hari Rabu (13 Novmber 2013). Tanggal 10 Muharram bertepatan dengan hari Khamis (14 November 2013) dan 11 Muharram bertepatan dengan hari Jumaat, (15 November 2013). Untuk CEK Kalender Hijriyah klik disini..!

 

 

Pada bulan Muharram ada satu hari yang dikenal dengan sebutan hari 'Asyura.Orang-orang jahiliyah pada masa pra Islam dan bangsa Yahudi sangat memuliakan hari ini. Hal tersebut karena pada hari ini Allah Subhanahu wa Ta'ala selamatkan Nabi Musa 'alaihissalam dari kejaran Fir'aun dan bala tentaranya. Bersyukur atas karunia Allah Subhanahu wa Ta'ala kepadanya, Nabi Musa 'alaihissalam akhirnya berpuasa pada hari ini. Tatkala sampai berita ini kepada Nabi kita Shallallahu 'alaihi wassalam, melalui orang-orang Yahudi yang tinggal di Madinah beliau bersabda,

فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوْسَى مِنْكُمْ

"Saya lebih berhak mengikuti Musa dari kalian (kaum Yahudi)".

Yang demikian karena pada saat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam sampai di Madinah, beliau mendapati Yahudi Madinah berpuasa pada hari ini, maka beliau sampaikan sabdanya sebagaimana di atas. Semenjak itu beliau Shallallahu'alaihi wasallam memerintahkan ummatnya untuk berpuasa, sehingga jadilah puasa 'Asyura diantara ibadah yang disukai di dalam Islam. Dan ketika itu puasa Ramadhan belum diwajibkan.

Adalah Abdullah bin Abbas radiyallahu 'anhu yang menceritakan kisah ini kepada kita sebagaimana yang terdapat di dalam Shahih Bukhari No 1900,

قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ المَدِيْنَةَ فَرَأَى اليَهُوْدَ تَصُوْمُ يَوْمَ عَاشُوْرَاء فَقَالَ:ماَ هَذَا؟ قَالُوْا هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللهُ بَنِيْ إِسْرَائِيْلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَهُ مُوْسَى. قَالَ: فَأَناَ أَحَقُّ بِمُوْسَى مِنْكُمْ. فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ

"Tatkala Nabi Shallallahu'alaihi wasallam datang ke Madinah beliau melihat orang-orang Yahudi melakukan puasa di hari 'Asyura. Beliau Shallallahu 'alaihi wassalam bertanya, "Hari apa ini?". Orang-orang Yahudi menjawab, "Ini adalah hari baik, pada hari ini Allah selamatkan Bani Israil dari musuhnya, maka Musa 'alaihissalam berpuasa pada hari ini. Nabi Shallallahu'alaihi wasallam bersabda, "Saya lebih berhak mengikuti Musa dari kalian (kaum Yahudi). Maka beliau berpuasa pada hari itu dan memerintahkan ummatnya untuk melakukannya". [HR Al Bukhari]

Dan dari Aisyah radiyallahu 'anha, ia mengisahkan,

كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَ بِصِيَامِ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانَ كَانَ مَنْ شَاءَ صَامَ وَمَنْ شَاءَ أَفْطَرَ

"Dahulu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam memerintahkan untuk puasa di hari 'Asyura. Dan ketika puasa Ramadhan diwajibkan, barangsiapa yang ingin (berpuasa di hari 'Asyura) ia boleh berpuasa dan barangsiapa yang ingin (tidak berpuasa) ia boleh berbuka". [HR Al Bukhari No 1897]

Keutamaan puasa 'Asyura di dalam Islam.

Di masa hidupnya Nabi Shallallahu 'alaihi wassalam berpuasa di hari 'Asyura. Kebiasaan ini bahkan sudah dilakukan beliau Shallallahu 'alaihi wassalam sejak sebelum diwajibkannya puasa Ramadhan dan terus berlangsung sampai akhir hayatnya. Al Imam Al Bukhari (No 1902) dan Al Imam Muslim (No 1132) meriwayatkan di dalam shahih mereka dari Abdullah bin Abbas radiyallahu 'anhuma, ia berkata,

مَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَحَرَّى صِيَامَ يَومَ فَضْلِهِ عَلَى غَيْرِهِ إِلاَّ هَذَا اليَوْمِ يَوْمُ عَاشُوْرَاءَ وَهذَا الشَّهْرُ يَعْنِي شَهْرُ رَمَضَانَ

"Aku tidak pernah mendapati Rasulullah menjaga puasa suatu hari karena keutamaannya dibandingkan hari-hari yang lain kecuali hari ini yaitu hari 'Asyura dan bulan ini yaitu bulan Ramadhan".

Hal ini menandakan akan keutamaan besar yang terkandung pada puasa di hari ini. Oleh karena itu ketika beliau Shallallahu 'alaihi wassalam ditanya pada satu kesempatan tentang puasa yang paling afdhal setelah Ramadhan, beliau menjawab bulan Allah Muharram. Dan Al Imam Muslim serta yang lainnya meriwayatkan dari Abu Hurairah radiyallahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam bersabda,

أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ، شَهْرُ اللهِ المُحَرَّمُ. وَأَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الفَرِيْضَةَ، صَلاَةُ اللَّيْلِ

"Puasa yang paling utama setelah Ramadhan adalah (puasa) di bulan Allah Muharram. Dan shalat yang paling utama setelah shalat wajib adalah shalat malam".

Dan puasa 'Asyura menggugurkan dosa-dosa setahun yang lalu. Al Imam Abu Daud meriwayatkan di dalam Sunan-nya dari Abu Qatadah Radhiallahu'anhu

وَصَوْمُ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ إنِّي أَحْتَسِبُ عَلَى اللّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَنَة َالتِيْ قَبْلَهُ

"Dan puasa di hari 'Asyura, sungguh saya mengharap kepada Allah bisa menggugurkan dosa setahun yang lalu".

Hukum Puasa 'Asyura

Sebagian ulama salaf menganggap puasa 'Asyura hukumnya wajib akan tetapi hadits 'Aisyah di atas menegaskan bahwa kewajibannya telah dihapus dan menjadi ibadah yang mustahab (sunnah). Dan Al Imam Ibnu Abdilbarr menukil ijma' ulama bahwa hukumnya adalah mustahab.

Waktu Pelaksanaan Puasa 'Asyura

Jumhur ulama dari kalangan salaf dan khalaf berpendapat bahwa hari 'Asyura adalah hari ke-10 di bulan Muharram. Di antara mereka adalah Said bin Musayyib, Al Hasan Al Bashri, Malik, Ahmad, Ishaq dan yang lainnya. Dan dikalangan ulama kontemporer seperti Asy-Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin Rahimahullah. Pada hari inilah Rasullah Shallallahu'alaihi wasallam semasa hidupnya melaksanakan puasa 'Asyura. Dan kurang lebih setahun sebelum wafatnya, beliau Shallallahu 'alaihi wassalam bersabda,

لَئِنْ بَقِيْتُ إِلَى قَابِلٍ َلأَصُوْمَنَّ التَاسِعَ

"Jikalau masih ada umurku tahun depan, aku akan berpuasa tanggal sembilan (Muharram)"

Para ulama berpendapat perkataan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam , "…aku akan berpuasa tanggal sembilan (Muharram)", mengandung kemungkinan beliau ingin memindahkan puasa tanggal 10 ke tanggal 9 Muharram dan beliau ingin menggabungkan keduanya dalam pelaksanaan puasa 'Asyura. Tapi ketika Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam ternyata wafat sebelum itu maka yang paling selamat adalah puasa pada kedua hari tersebut sekaligus, tanggal 9 dan 10 Muharram.

Dan Al Imam Asy-Syaukani dan Al Hafidz Ibnu Hajar mengatakan puasa 'Asyura ada tiga tingkatan. Yang pertama puasa di hari ke 10 saja, tingkatan kedua puasa di hari ke 9 dan ke 10 dan tingkatan ketiga puasa di hari 9,10 dan 11.

Wallahua'lam.

URL Sumber http://www.ahlussunnah-jakarta.org/detail.php?no=176