PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Tuesday, October 18, 2011

Perundangan Islam – Utamakan mencegah bukan menghukum

Perundangan Islam – Utamakan mencegah bukan menghukum

via Blog Tok Guru by syazli on 9/21/11

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(13
وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (14)- النساء: 13-14

Yang bermaksud : Itulah batas-batas (Syariat) Allah. Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar. Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api neraka, kekalah dia di dalamnya, dan baginya azab seksa yang amat menghina. – Surah Al-Nisa', ayat 13-14

Tema sambutan Hari Hududullah pada tahun 1432 Hijrah ini ialah "Hudud Satu Pencegahan dan Pendidikan, Bukan Hukuman". Bermakna perundangan Islam termasuk hukum hudud amat mengutamakan prinsip mencegah dan mendidik umatnya ke arah keharmonian hidup bermasyarakat. Oleh itu, di dalam al-Quran, perkataan hudud disebut sebanyak 11 kali di dalam 7 ayat yang dirangkumi di dalam 5 surah yang berlainan. Satu ayat daripadanya membicarakan tentang hukum hakam puasa, tiga daripadanya tentang hukum cerai dan iddah, dan satu ayat lagi membicarakan tentang hukum faraid atau pembahagian harta pusaka, seperti mana ayat tersebut di atas. Kemudian, satu ayat juga menceritakan sikap orang-orang munafik yang suka melanggar hudud Allah dan satu lagi membicarakan tentang hukum zihar.

Penelitian terhadap ayat-ayat tersebut memberikan kefahaman kepada kita bahawa hudud bukanlah bermaksud hukuman ke atas penjenayah terhadap kesalahan-kesalahan seperti mencuri, berzina dan minum arak sahaja, tetapi lebih luas lagi ia mencangkupi semua batasan syariat yang ditentukan oleh Allah SWT. Justeru, satu silap faham yang sangat dikesalkan apabila disebut hudud, maka digambarkan sebagai satu hukuman yang kejam terhadap pesalah. Malah dilabelkan pula sebagai undang-undang primitif yang ketinggalan zaman. Sedangkan setiap pekara yang dibatasi oleh syariat dengan hukum halal dan haram dalam kehidupan manusia adalah disebut "hududullah" (hudud Allah).

Contohnya makan minum, dihalalkan oleh Allah SWT tetapi memakan perkara yang haram dikira melanggar hudud Allah. Melunaskan tuntutan fitrah manusia untuk berpasangan dibenarkan oleh Allah SWT melalui ikatan perkahwinan dan diharamkan jika dilakukan melalui bersekedudukan tanpa berkahwin yang menyebabkan hubungan zina dan ia dianggap melanggar hudud Allah. Nyata sekali, setiap perkara yang haram, melanggar perintah Allah SWT, maka dianggap melanggar hudud Allah SWT. Rasulullah SAW mengumpamakan perbuatan melakukan perkara yang haram ini seperti menceroboh tanah larangan milik Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW:

أَلَا وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلَا إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ

Yang bermaksud : Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya larangan Allah di bumiNya adalah hal-hal yang diharamkanNya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada seketul daging, apabila daging itu baik maka seluruh tubuh itu baik. Dan apabila daging itu rosak maka seluruh tubuh itupun rusak. Ketahuilah, itulah qalb.­ – Hadis riwayat Bukhari.

Kekeliruan

Saya menyebut hakikat ini kerana kekeliruan yang timbul atau sengaja ditimbulkan di dalam negara kita bahawa hudud ertinya hukuman ke atas pesalah. Maka hudud telah diwajahkan dengan wajah yang begitu buruk dan mengerikan. Seolah-olah apabila hukum hudud dilaksanakan, semua tangan akan dipotong dan semua batu akan dijadikan lontaran untuk pesalah. Kita masih terngiang-ngiang kata-kata sinis yang dilontarkan sedikit masa lalu yang menyatakan: "Jika mahu menikmati sup tangan, silalah ke Kelantan' dan "akan habislah batu-batu di Kelantan digunakan untuk melontar pesalah zina." Paling dukacitanya, kata-kata itu terbit daripada bibir orang Islam sendiri. Sekalipun kata-kata itu sudah lama diucapkan, tetapi kesannya telah memberikan imej yang negatif terhadap undang-undang Allah SWT.

Hasilnya, masyarakat bukannya semakin dekat dengan Islam tetapi semakin jahil dan semakin jauh daripada syariat Islam yang sebenar. Syariat Islam bukannya dilihat indah dam cantik, tetapi dilihat primitif, ketinggalan zaman, ouf of date dan sebagainya. Tanggapan seperti ini bukan sahaja berlegar di kalangan non muslim bahkan masyarakat umat Islam sendiri masih keliru di dalam memahami keindahan syariat Islam yang sebenar.

Kekeliruan dan kejahilan ini bertambah parah apabila beberapa isu agama yang berlaku sejak akhir-akhir ini tidak ditangani sebagaimana yang diajar oleh Islam. Natijahnya, Islam semakin dipandang serong oleh masyarakat. Isu-isu seperti larangan non muslim memasuki masjid dan juga bacaan al-Quran di pembesar suara misalnya, ditangani dengan wajah yang lebih cenderung ke arah sentimen tanpa bimbingan ilmu yang sebenar. Hasilnya, sentimen yang dibakar bertambah panas sedangkan panduan sebenar Islam diketepikan.

Saya sifatkan golongan yang menolak, menghina dan mengenepikan syariat Islam khususnya hudud merupakan golongan yang jahil dan tidak mengetahui keindahan syariat Islam itu sendiri. Sekalipun mungkin mereka beragama Islam, tetapi Islam yang dianuti hanya di ruang yang terbatas tanpa didaulatkan sebagai undang-undang yang memerintah. Hakikatnya, menolak undang-undang syariah samalah ertinya dengan menafikan kebijaksanaan Allah SWT selaku Pentadbir alam ini. Kalaulah seorang warganegara yang berani mengkritik undang-undang negaranya sendiri boleh dianggap sebagai menghina dan mempersendakan undang-undang tersebut, maka lebih besar kesalahannya jika seorang Islam berani mengkritik undang-undang Islam sebagai ketinggalan zaman dan tidak sesuai dengan masa, orang ini bukan sahaja mencabar kebijaksanaan dan kekuasaan Allah S.W.T, tetapi boleh menjejaskan imannya sebagai seorang muslim.

Saya yakin, sebahagian besar daripada masalah ini ialah kerana kejahilan terhadap keindahan undang-undang Islam itu sendiri. Justeru, Kelantan mengambil inisiatif untuk mengadakan sambutan Hari Hududullah setiap tahun dan pada tahun ini pula diadakan seminar undang-undang syariah peringkat kebangsaan untuk memberikan pendedahan dari masa ke semasa kepada masyarakat agar apabila tiba saat dan masanya yang membolehkan hudud dilaksanakan, ia akan dilaksanakan dengan penerimaan dan kefahaman daripada masyarakat yang sudah terdidik dengan maklumat-maklumat yang benar.

Optimis

Saya optimis, jika wajah sebenar undang-undang syariah didedahkan, tidak akan ada suara-suara sumbang yang menolak pelaksanaannya nanti. Kata cerdik pandai tidak kenal maka tidak cinta.

Sehubungan itu, besarlah harapan saya agar seminar ini dapat dilaksanakan dari masa ke semasa dan hendaklah dibuka penyertaannya kepada penyertaan masyarakat non muslim untuk datang mendengar dan mengemukakan persoalan agar setiap kemusykilan dapat dijawab oleh para ilmuan bukannya diperdebatkan di dada-dada akhbar sehingga menjadi isu politik yang bias.

Hasarat Kerajaan Negeri ialah untuk mempertingkatkan syiar Islam di Kelantan ini. Oleh itu, saya menyeru kepada semua jabatan kerajaan sama ada negeri atau pesekutuan agar sama-sama bertanggungjawab dalam meningkatkan kualiti iman di kalangan rakyat dengan berkerjasama menyeru kebaikan, mencegah kemungkaran dengan cara masing-masing. Mudah-mudahan kehidupan kita semua ini akan mendapat ihsan dan keberkatan dariNya.

Firman Allah SWT :

ولْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Maksudnya: "Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada segala yang salah. Dan mereka yang demikian ialah orang yang berjaya". –Surah Ali Imran, ayat 104.

Apa yang penting difahami bahawa hukum hudud ini bila dilaksanakan, bukannya pelaksananya adalah orang politik. Tetapi hakim yang akan menjatuhkan hukuman. Itupun setelah menjalani perbicaraan yang adil terlebih dahulu. Jadi tidak perlu untuk merasa gerun dan takut dengan hukum hudud kerana bimbang kononnya akan dikuasai oleh orang politik.

Justeru, saya mengharapkan agar tabiat menolak hudud ini dapat diperbetulkan agar jangan menjadi kebiasaan di kalangan masyarakat. Jika gejala penolakan ini tidak dibendung, saya bimbang menjadi satu trend yang sebenarnya membawa kesan yang tidak baik terhadap akidah umat Islam.  Jangan merasakan ini sebagai satu isu yang mudah kerana mempertikaikan hukum hudud sebenarnya mempertikaikan Allah SWT.

Penegasan Allah

Sebagai mengingatkan kembali, hayatilah penegasan Allah mengenai hudud yang bertaraf "tilka" memberi makna kehormatan, ketinggian dan peringkat atasan dari segi keutamaannya. Bermakna ia perkara penting. Maka orang yang tidak menerima hudud Allah, orang itu adalah orang durhaka!

Hukuman-hukuman hudud akan dilaksanakan oleh orang yang pakar mengenainya. Penghukuman hudud ada orangnya yang kita panggil hakim. Ia adalah tugas hakim bukannya orang politik. Maka rakyat atau mereka yang ragu, tidak perlu bimbang.

Kita juga kena ingat balik kisah "riddah" pada zaman Saidina Abu Bakar menjadi khalifah. Keputusan beliau ialah mengisytihar perang terhadap golongan riddah. Lalu Saidina Abu Bakar menegaskan: "Usahkan orang tidak mengeluarkan zakat, orang yang tidak beri 'tali hidung' ('iqal) unta, aku akan perangi mereka." Ia bermakna perbuatan yang bersifat durhaka itu tidak bolleh dibiarkan, kerana bila dibiarkan akan rosaklah masyarakat (orang ramai).

Sama juga, dengan seseorang itu yang membiarkan bacaan fatihah secara tidak betul tajwid, akan berterusan dengan tidak betul. Sedangkan kerana bacaan tidak betul itu, mwenyebabkan ia berubah makna atau menjadi makna yang tidak betul.

Akhirnya, rakaman tahniah dan terima kasih kepada semua pihak yang telah istiqomah dan sentiasa mengambil tanggungjawab menjayakan misi hududullah ini.

*Olahan daripada ucapan pada Sambutan Hari Hududullah Negeri Kelantan, pada 22 Syawal 1432 bersamaan 20 September 2011, jam 10.40 pagi di Balai Islam Lundang, Kota Bharu.

 

Rakyat Mesti Berterima Kasih Pada BN?

Oleh Aspan Alias

Muhyiddin menyeru supaya rakyat berterima kasih kepada BN kerana BN telah mengubah taraf kehidupan mereka selama ini. Beliau membuat seruan ini di Seremban semalam dalam lawatan kerja sehari beliau ke Negeri Sembilan. BN telah memerintah negara lebih dari 5 dekad terus menerus dan tidak pernah kita mendengar pemimpin BN mengucapkan terima kasih kepada rakyat.

Sepatutnya BNlah yang berterima kasih kerana rakyat selama ini telah memberikan sokongan kepada BN selama 5 dekad sehinggakan BN merasakan hak untuk berkuasa itu hanyalah untuk BN sahaja. Oleh kerana berkuasa terlalu lama secara terus menerus BN menyangka yang hak untuk berkuasa itu adalah hak mereka sahaja.

Bagaimana mereka yang telah dimandatkan untuk memerintah meminta rakyat berterima kasih sedangkan merekalah yang sepatutnya berterima kasih kepada rakyat kerana telah diberikan mandat itu sebegitu lama kepada BN. Bagaimana mereka yang memberi itu mesti mengucapkan terima kasih kepada yang menerima? Selama ini BNlah penerima kuasa yang rakyat berikan dan BN jugalah yang tidak berterima kasih kerana tidak lagi menjaga pemberi mandat dengan jujur dan telus.

Dalam pilihanraya ini pemberi mandat itu adalah rakyat dan jika BN masih ingin berkuasa BN khususnya UMNO patut mengucapkan terima kasih kepada rakyat bukannya mundar mandir minta rakyat yang berterima kasih kepada BN pula. Hakikatnya bukan BN yang memberi mandat kepada rakyat tetapi sebaliknya rakyat yang akan memilih kepada siapa yang mandat itu hendak diberikan.

Oleh kerana sifat BN yang tidak berterima kasih kepada rakyat itulah yang menyebabkan UMNO dan BN semakin hari semakin lemah. UMNO sudah begitu tidak terurus kerana sokongan rakyat terhadap parti itu sudah berkurangan dengan begitu nyata sekali.

Rakyat ramai sudah merasakan yang mereka hanya diperkudakan oleh BN untuk kepentingan kroni dan 'warlords' dalam UMNO sahaja dan ini adalah sikap tidak berterima kasih kepada rakyat. Rakyat telah memberikan mandat bukan untuk membina kumpulan 'war lords' tetapi untuk memerintah mengikut kehendak dan cita rasa mereka.

Yang melakukan rasuah bukannya rakyat tetapi pemimpin-pemimpin, 'war lords' serta kroni di dalam pentadbiran kerajaan BN itu. Rakyat. Merasa 'fed-up' mendengar pemimpin UMNO macam Muhyiddin supaya rakyat berterima kasih sedangkan kita tahu yang mereka tidak pernah berterima kasih kepada rakyat yang telah memberikan kepercayaan kepada mereka selama ini.

Sebaliknya mereka salah gunakan kepercayaan rakyat dengan melakukan rasuah dan menyalah gunakan kuasa dan seterusnya menyalahkan semua pihak yang lain kerana masalah keresahan yang dihadapi rakyat. Bagaimana rakyat hendak berterima kasih kerana sumbangan BN dalam menyusahkan rakyat?

Pemimpin kita tidak pernah mengaku bersalah tetapi kesalahan mereka akan sentiasa dilemparkan kepada pihak lain pula. UMNO patut berusaha untuk menunjukan rasa terima kasih kepada rakyat tetapi bukannya dengan memberikan tunai secara 'one-off' yang tidak seberapa untuk melekakan orang Melayu dan seterusnya melakukan segala perkara yang tidak senonoh itu secara berterusan. Rakyat sedar seribu ringgit bantuan 'one-off' itu hanya menambah pendapatan rakyat sebanyak RM 2.73 sen sehari dalam setahun itu. Kenaikan pedapatan sebanyak itu tidak akan menjayakan niat kerajaan untuk menjadikan negara ini sebuah negara rakyat yang berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Bila hendak bercakap itu elok berfikir dahulu. Rakyat tidak lagi pekak dan bisu seperti anggapan setengah pemimpin kita. Rakyat pun sudah ke sekolah sikit-sikit. Setakat hendak membahagikan RM1000 dengan 365 hari dalam setahun itu sudah boleh sekarang.

Untuk mendapatkan mandat rakyat hanya dibayar RM2.73 sen sehari sahaja bagi tahun 2012. Hebat kan? Untuk itu rakyat mesti berterima ksih kepada BN.

 

 

 

Oct 4, 2011

Jln-Jln Masuk Kg: KORBAN

 

from Monier Mat Din

Beberapa bulan lepas, waktu dalam kereta nak pi kerja dan kadang-kadang waktu balik kerja, selalu dok dengar iklan pasal Korban; lupa pula syarikat mana tapi kerap benar depa dok iklan ajak orang join depa buat Korban, bukan di Malaysia tapi di Negara luar sana.

Sekali tu pula waktu pulang makan kenduri di kampung, bersembang dengan sepupu rapat; kebetulan dia pun cerita bab Korban juga. Dia cerita pengalaman dia pi Kemboja, dia kata kalau ada masa jom lah ikut dia dgn kawan-kawan dia (org2 kuat parti politik kat tempat saya), ajak pi buat Korban di sana. Saya kata, tat pa lah, teringin jugak nak pi, insyaallah kalau ada masa boleh join sekali.

Pejam celik pejam celik, sembang bab korban ini, tak lama lagi musim Korban nak mai dah. Waktu dok sembang dengan kwn2 di NGO Wargakilang yang selalu masuk kg dalam-dalam nu dok jumpa rumah tak dak ayaq tak dak letrik, dan tak pasti pulak bila mai musim Korban depa merasa tak daging korban ini, tiba-tiba timbullah idea nak try buat majlis KORBAN ini.

Di padang pemikiran saya, saya dok nampak mudah ja: pi habag ja kat kawan2 di kilang kata nak buat Korban, kemudian daging-daging tu kita pakat pi agih ramai-ramai ke rumah-rumah org miskin di kg-kg pedalaman yang pernah kami pi tu, habis cerita!

Rupa-rupanya tak semudah tu.

Ada kawan habag, kalau kami nak terima wakil KORBAN drpd sahabat-sahabat yang dok di KL mana nu, sedangkan kami dok di Kedah/Penang ni bukan semudah mcm nak buat cucur kodok dalam belanga; kena tau dan kena belajar bab TERIMA WAKIL ini betul-betul; kawan itu kata kalau tak kena gaya, silap-silap ibadah KORBAN itu jadi sia-sia macam itu saja.

Laa, betoi ka? Tak kan kot susah sampai tara itu sekali.

Lalu, pada malam weekend yang lalu, kami lima orang berlepas ke daerah Sik, Kedah pi jumpa Ustaz Ismail Mahmud, Mudir Pondok Bandar Hilir; kalau dari Penang hampir 2 jam juga perjalanan.

Bila kami ajukan kepada beliau niat kami nak buat KORBAN itu, dan minta beliau cerita sikit bab KORBAN ini, daripada sikit kemudian jadi panjang la pulak Ustaz Ismail bercerita kat kami perihal KORBAN ini.

Yang bestnya, beliau bukan takat bercerita, tapi siap bukak KITAB lagi, tak silap saya ada 3 buah KITAB semuanya beliau buka dan baca serta tafsir kat kami. Fuh! Tak sangka lah pula, niat asal cuma nak tau bab cara nak akad jadi wakil ja kemudian dah jadi majlis kuliah lah pulak.

Ustaz cerita, ramai orang tak tau hakikat bab KORBAN ini. Dalam Islam memang dituntut sangat-sangat.

Ustaz cerita tentang hakikat hidup, Ustaz kata kita ini sedang berkembara dari alam sebelum kita wujud di dunia ini kepada alam yang sedang kita dok ada sekarang ini.
Selepas ini kita akan masuk ke alam Barzah atau pun org Melayu panggil alam Kubur.

Selepas alam Kubur, kita akan menempuh Yaumul Ba'ats atau pun Hari Kebangkitan di mana kita semua laki pompuan daripada zaman Nabi Adam hingga ke akhir zaman akan dibangkitkan dari alam Barzah untuk dihitung amal perbuatan kita semasa hidup.

Kemudian kita semua akan beralih ke Yaumul Masyar (Alam Masyar), tempat di mana kita semua akan dikumpulkan untuk dilakukan hisab dan menerima penghakiman Tuhan sewaktu Yaumul Hisab (Hari Perhitungan). Dari situ kita akan menempuh alam SIRATUL MUSTAQIM untuk menentukan sama ada kita akan ke Syurga atau pun Neraka.

Kata Ustaz, sepanjang perjalanan di alam selepas alam barzah inilah ibadah KORBAN akan dapat membantu kita, seolah-olah menjadi kenderaan tunggangan kita untuk menempuh hari yg tiada lain yg mampu menolong kita melainkan kerja buat amal baik kita sewaktu hidup dahulu.

Dikatakan juga bahawa ibadah KORBAN yang ikhlas yg diterima Tuhan akan mampu membawa kita menempuh TITIAN SIRATUL MUSTAQIM ini sepantas kilat sedangkan secara kebiasaannya akan mengambil masa beratus2 atau pun beribu2 tahun.

Lalu saya teringat kata-kata orang alim yang mengatakan di akhirat nanti, manusia akan masuk ke Syurga melalui berbagai-bagai pintu; ada yang masuk syurga melalui pintu JIHAD di Sabililah, ada yg masuk melalui pintu HAJI yg mabrur, ada yang masuk melalui pintu PUASA yang sempurna, ada yg masuk melalui pintu SOLAT, ada yg masuk melalui pintu SEDEKAH dll. Rupa-rupanya ibadah KORBAN yang ikhlas ini mampu membantu kita melepasi TITIAN SIRATUL MUSTAQIM untuk terus menuju ke syurga Allah SWT ini.

Banyak lagi yang Ustaz cerita kat kami, hampir jam 1 pagi malam tu. Bila masuk bab Terima WAKIL daripada kawan-kawan ini, rupa-rupanya mudah ja, tak sesusah yang org dok perkatakan. Cukup sekadar kawan yang nak buat korban tu cakap kat kami kata dia nak buat korban dan minta kami jadi wakil waktu hari sembelihan itu walaupun beliau sendiri tak boleh hadir.

Nak bagi kami puas hati, Ustaz bukak kitab Matlain Badrain, Ustaz baca satu persatu, memang tak susah sangat. Kalau sapa-sapa boleh baca Jawi, boleh baca details kat bawah ini. Insyallah mudah ja.



Penutup cerita, insyallah pada Hari Raya Korban raya ke-2 nanti, team WARGAKILANG akan berkumpul di Pondok Bandar Hilir, Sik Kedah untuk mengadakan majlis KORBAN dan kenduri AKIKAH. Kita target 10 ke 15 ekoq lembu; dan insyallah daging-dagingnya akan kita agih-agihkan ke kampung-kampung di pedalaman Sik/Baling terutamanya ke rumah keluarga-keluarga miskin yang pernah kami ziarah dalam siri Jln-Jln Masuk Kg kami sebelum ini. Sapa-sapa yang nak join sekali, dialu-alukan.

Kami merayu rakan-rakan yang berminat nak turut serta, tak kiralah nak korban ka tidak, minta tolong turun mai bawa pisau golok masing2 untuk sama-sama kita lapah daging2 tu. Kpd yg ada 4WD, dialu-alukan join sekali sebab kita perlukan banyak 4WD nak bawa daging2 tu ke kampung2 di pedalaman sana tu.

Mudah-mudahan dgn kerja buat kita yg tak seberapa ini, bukan setakat pahala yg kita cari, tapi insyaallah ada saudara-saudara seagama kita yg akan tumpang sama bergembira di Hari Raya Korban nanti mendapat habuan mereka masing-masing. Mungkin sebelum ini ada yang tak dapat merasa, wallah hu aklam.

Kalau siapa-siapa yang nak pi Kemboja, Somalia mana tu, boleh pi haih, tak salah haih, depa pun saudara seagama dengan kita juga, tapi kalau yang tak mampu nak pi sana, mai lah join kami di Malaysia ini.
Sini pun ramai orang miskin.

Sila hubungi coordinator kami sdra Shukri/Wahab at ees_herbs@yahoo.com

Sekian
moniermatdin@yahoo.com
4.10.11

 

No comments: