PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Friday, October 14, 2011

Perbandingan Bajet Kerajaan Barisan Nasional dan Belanjawan Pakatan Rakyat 2012

Perbandingan Bajet Kerajaan Barisan Nasional dan Belanjawan Pakatan Rakyat 2012
Posted on Thursday, October 13 @ 17:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori


Oleh: sifuyus

"
Sekadar Perbandingan Bajet Pakatan Rakyat dan Bajet Kerajaan BN 2012

a) Untuk Guru

BN- i) Tempoh masa untuk kenaikan ke gred lebih tinggi dikurangkan dari10 tahun ke 8 thn.

PR- i)elaun khas RM500 setiap bulan
b) Untuk Penjawat Awam

BN- i) Kenaikan gaji tahunan antara RM80 hingga RM 300 mengikut gred

     ii) Kenaikan gaji antara di antara 7 hingga 13 peratus bagi yang memilih opsyen SBPA

    iii) Umur persaraan dari 58 ke 60 tahun

    iv) Bonus 1/2 bulan gaji dan RM500 untuk pesara

PR- i) Menetapkan gaji minima RM1.100 sebulan

     ii) Menyelaraskan gaji kakitangan awam berdasarkan penetapan gaji 

         minima

c) Untuk pesara

BN- i)kenaikan pencen tahunan sebanyak 2 peratus.

PR- i)Tiada

d) Untuk Kakitangan Swasta

BN- i) Tiada

PR- i) Menetapkan gaji minima RM1.100 sebulan

e) Lain2 Bantuan

BN- i) Yuran Persekolahan sebanyak RM24,50 bagi SK dan RM33.50 bagi

menengah dihapuskan.

     ii)Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah dengan syarat berdaftar dgn LHDN.

     iii) Bantuan persekolahan RM100 ringgit diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruhnegara

     iv)Pemberian baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua pelajar

warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta,

tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.

     v) RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang yang terlibat pada zaman darurat

     vi)Percuma untuk warga emas - caj pendaftaran pesakit luar bernilai RM1 disemua hospital dan klinik kesihatan termasuk klinik 1Malaysia serta pergigianmilik kerajaan

.PR -i)Bayaran bonus kepada warga emas sebanyak RM1,000 setahun yang

berpendapatan kurang RM18,000 setahun.

      ii) Bayaran suri rumah sebanyak RM1000 dalam tahun 2012 dan menggalakmereka menabung melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.

      iii)Bayaran tambahan kepada isi rumah dalam kategori miskin tegar untuk memastikan pendapatan bulanan mencecah RM550.

      iv)Bayaran kepada penerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat

diselaraskan krpada RM550 sebulan berbanding RM300 sebulan pada masa

sekarang.

     v)Elaun penjagaan anak RM1000 setahun kepada ibu-ibu yang layak

dipadankan dengan pelaburan kerajaan membina pusat penjagaan kanak-

kanak.

f) Untuk Pemandu Teksi

BN- i)Pemberiaan subsidi kadar faedah sebanyak 2% untuk memiliki teksi barubuatan tempatan.

     ii) Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet persendirian.

     iii) Pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jalan ke atas teksi yang berusia lebih dari tujuh tahun yang dijual atau ditukar milik.

     iv) Pengecualian 100% duti eksais dan cukai julaan ke atas pembelian teksi barubuatan tempatan.

PR - i)Penganugerahan lesen-lesen secara terus kepada rakyat dan pemohon dengan membatalkan sistem payung yang digunapakai bermula pemberian lesen teksi secara terus kepada pemandu.

g) Subsidi

BN - i) Beras - Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.

       ii) Gula - bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.

      iii) Minyak masak - harga RM4.75, rakyat hanya bayar RM2.50

       iv) Tepung - harga asal RM1.90, rakyat bayar RM1.35

PR-  i) Mengekalkan subsidi minyak RM22 bilion bagi mengelakkan kenaikan harga.

       ii) Menghapuskan subsidi korporat yang hanya menguntungkan kroni seperti pemilik penjana bebas (IPP), monopoli beras oleh Bernas, monopoli lesen teksi.

h) Menjamin Kelangsungan Wang Negara

BN- i) Dana Kecemasan PKS berjumlah RM10 juta bagi pembiayaan PKS yang terlibat dengan bencana alam.

     ii) Dana Kecemasan PKS berjumlah RM10 juta bagi pembiayaan PKS yang terlibat dengan bencana alam.

     iii) Dana SME Revitalisation Fund berjumlah RM100 Juta kepada usahawanberwibawa untuk membangunkan semula perniagaan.

     iv) Dana Inovasi Pengkomersialan PKS patuh syariah berjumlah RM juta. Kerajaan menanggung 2% daripada kadar keuntungan.

     v) Dana Pembiayaan PKS patuh syariah berjumlah RM2 Bilion

     vi) Dana Mudahcara perkongsian awam-swasta (PPP) - RM2.5 Bilion dan 300 Juta untuk usahawan bumiputra

PR- i) Memotong belanjawan Perdana Menteri sebanyak RM10 bilion dengan

mengembalikan peruntukan ini kepada kementerian-kementerian yang

berkenaan bagi mengurangkan kecenderungan beberlanja berlebihan oleh

perdana menteri

      ii) Sasaran mengekang defisit yang drastik iaitu pada kadar 4.4 peratus bagi tahun 2012.

     iii) Dividen Petronas diunjur pada kadar RM26 bilion sahaja iaitu RM4 bilion lebih rendah dari BN bagi memastikan Petronas mempunyai sumber mencukupi untuk terus berkembang.

    iv) Penjualan Lesen Import (AP) akan dibuat secara lelongan bagi menambah pendapatan negara dengan kadar RM1.2 bilion.

     v) Pendekatan perolehan kerajaan akan diamalkan secara tender terbuka denganjaminan skim-skim khas untuk Melayu/Bumiputera.

     vi) Menyemak kontrak pembelian senjata oleh Kementerian Pertahanan untukmemastikan nilai tambah kepada strategi dan keperluan pertahanan negara.

     vii) Mengutip hutang-hutang, tunggakan dan penyelewengan membabitkan dana dan aset negara.

     viii) Mengembalikan cukai-cukai eksais dan duti yang dibatalkan oleh Perdana menteri ke atas barang-barang mewah seperti beg tangan, seluar dalam berjenama dan lain-lain.

"

 

 

 

Rafizi.. Anda Salah!! GST bukan lepas PRU.. tapi dengan segera!!

 

 

Menurut Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli, Perdana Menteri berniat mengaburi mata rakyat dengan menawarkan gula-gula belanjawan bermula Januari 2012, tetapi akan dicukai kembali melalui GST selepas Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU13).

 

 

Justeru itu katanya, Biro Politik KEADILAN memutuskan untuk bersama Pakatan Rakyat membawa isu GST sebagai isu utama PRU, bagi memastikan rakyat memahami bahawa “undi kepada BN bermakna undi melaksanakan GST”- sepenuhnya sila baca di (SINI)

 

Rafizi.... Anda salah! GST bukan selepas Pilihan Raya Umum ke 13 tapi dengan seberapa segera kerana peruntukan kerajaan sebanyak RM232.8 bilion pada Bajet 2012 dengan bajet defisit yang rendah dilihat sukar untuk ditampung dengan dana sedia ada.

 

Itu menurut firma percukaian dan audit, UHY Malaysia.

 

Maksudnya Kerajaan Malaysia yang diterajui UMNO tidak mampu melaksanakan apa yang dijanjikan dalam Budget 2012 atau tak ada duit untuk melaksana apa yang dijanjikan..

 

Dan Najib sediri hanya tahu berbelanja tanpa menyedari akan kemampuan negara..

 

Budget pilihanraya katakan..

 

 

GST perlu segera dilaksanakan

 

KUALA LUMPUR 12 Okt. - Malaysia perlu segera melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bagi menampung dana yang diperuntukkan di bawah Bajet 2012, kata firma percukaian dan audit, UHY Malaysia.

 

Rakan kongsi kanan UHY Malaysia, Alvin Tee berkata, peruntukan kerajaan sebanyak RM232.8 bilion pada Bajet 2012 dengan bajet defisit yang rendah dilihat sukar untuk ditampung dengan dana sedia ada.

 

Sehubungan itu, katanya, mungkin lebih praktikal untuk Kerajaan menangguhkan beberapa cadangan dalam Bajet 2012 berikutan keperluan pembiayaannya.

 

''Ramai pemerhati menjangkakan pengumuman Bajet 2012 baru-baru ini melibatkan pelaksanaan GST dalam negara, tetapi ia tidak berlaku,'' kata beliau dalam kenyataannya di sini hari ini.

 

Pengenalan GST merupakan inisiatif yang disenaraikan dalam Kewangan Awam Pembaharuan Inisiatif Strategik (SRI) dan ia harus dijalankan dengan segera.

 

GST merupakan cukai penggunaan menyeluruh dan ia menjadi mekanisme kerajaan di seluruh dunia untuk mengutip hasil selain menangani masalah defisit bajet.

 

Agensi di belakang Program Transformasi Ekonomi (ETP), Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan Pemandu (PEMANDU), turut menganggarkan tambahan RM6 bilion pada hasil Kerajaan dalam tempoh dua tahun pelaksanaannya.

 

Tambah Tee, GST merupakan sistem yang saksama berbanding rejim cukai perkhidmatan dan jualan yang tidak diberi kredit input.

 

Katanya, bagi negara yang memperkenalkan GST, ia telah membentuk sebahagian besar hasil cukai Kerajaan.

 

''Bajet 2012 merupakan pemangkin inisiatif ETP Kerajaan, jadi Malaysia harus melaksanakan GST sebagai salah satu ciri ekonominya dalam usaha untuk bersaing dengan negara lain,'' ujarnya.

 

 

Lidah Rasmi UMNO

 

 

MP Ponteng : BN 70 vs 28 Pakatan Rakyat..mana pie lagik..makan elaun buta kaa..???

oleh DepaKata

depa dok hingaq bab GAJI MP....jadi ini dia gaji yang seorang Ahli Parlimen dapat... belambak macam nie pon malas lagi nak masuk dewan cam celaka hangpa nie....gua kalau yang malas tu BN gua tak heran tapi jika malas tu puak PR itu yg gua tensionnya... rakyat bagi sokongan dan harapan menggunung untuk hangpa lawan BN last hangpa boleh ponteng....dah la kalah TKO..cuma 28 orang sahaja...sedangkan yg PR ada sampai 70 lebih..kalau kalah 10 undi ka tak tension la sangat dilihat sbb mungkin 10 lagi tu tokwan depa sakit nie tak yg ada cuma 28 orang lagi selebihnya mengulaq tangmananya....

 

Jadi mulai skrg MP Pakatan Rakyat nie kena beringat laaa noo jangan ingat nak pie dewan nak kutip elaun hangguk depan speaker sahaja... buat kerja elok2 dah tak jauh dah PRU13 nuuu..nanti orang tak pangkah kan naya hangpa.....

 

 

 

Elaun keraian

RM1,500.00 <-- Ini yang biasa kita panggil gaji Ahli Parlimen.

 

Elaun ini akan meningkat berdasarkan jawatan dalam parlimen.

 

Seorang ahli parlimen yang berjawatan dalam kerajaan ;

 

Contoh ;

 

Bagi perdana menteri ; rm22,826.25 sebulan,

 

Bagi menteri kabinet ; rm14, 907.00 sebulan

 

Berhak menerima elaun keraian, kemudahan2 ahli parlimen walaupun dia seorang perdana menteri, menteri besar, speaker dan sebagainya.

 

Seseorang yang menjadi ahli parlimen dan adun dalam masa yang sama berhak menerima dua elaun keraian dalam sebulan selama tempoh perkhidmatan.

 

 

Elaun khas

 

 

RM1,500 + rm750 sebulan.

 

 

Elaun tempat tinggal

 

 

Berbeza kadar mengikut jawatan. [Ahli parlimen biasa tanpa jawatan tiada kemudahan ini]

 

 

Elaun Mesyuarat

 

 

rm200 sehari jika menghadiri persidangan parlimen.

 

rm150 sehari jika menghadiri seminar anjuran kementerian / agensi kerajaan yang berkaitan.

 

 

Elaun mesyuarat hanya boleh dituntut sekali sehari meskipun dia hadiri lain2 mesyuarat.

 

 

[Nota : berbeza kadar mengikut jawatan ahli parlimen]

 

 

Elaun elektrik dan Air

 

 

Percuma. Sebagaimana yang diperuntukkan kepada ahli parlimen yang berjawatan. Ahli parlimen tanpa jawatan tiada peruntukan ini.

 

 

Elaun bekalan gas dan pembentungan

 

 

Percuma. Sebagaimana yang diperuntukkan kepada ahli parlimen yang berjawatan. Ahli parlimen tanpa jawatan tiada peruntukan ini.

 

 

 

 

 

Elaun telefon

 

 

Untuk rumah rasmi / kediaman peribadi ;

 

 

- Disediakan oleh kerajaan jika menggunakan rumah rasmi.

 

 

- Ditanggung oleh kerajaan jika menggunakan rumah peribadi.

 

 

- Line disediakan mengikut peruntukkan dan keperluan.

 

 

- Lain2 gajet dan elaun telefon disediakan mengikut peruntukan dan keperluan atas bidang elaun perdana menteri.

 

 

- Had penggunaan sebagai perdana menteri ialah tiada had atas tugas rasmi.

 

 

Untuk ahli parlimen ; rm1,500 peruntukan pembelian telefon berserta resit dalam tempoh 3 tahun dan rm900.00 sebulan had penggunaan telefon bimbit. Untuk telefon talian tetap sewa ditanggung kerajaan sepenuhnya.

 

 

Elaun harian

 

 

Bagi ahli parlimen sahaja.

 

 

rm100.00 setiap 24jam atau kurang, ketika bertugas dalam negara. [luar kuala lumpur]

 

 

rm150.00 setiap 24jam atau kurang, ketika bertugas di luar negara

 

Elaun neh bertambah mengikut jawatan dalam kerajaan bagi perdana menteri dan timbalan perdana menteri, menteri besar, dan lain2 menteri termasuk setiausaha.

 

 

Elaun makan

 

 

Boleh dituntut berdasarkan pekeliling yang dikeluarkan kerajaan.

 

 

Elaun sewa hotel

Dalam negara : rm350.00 [paling had] semalam.

 

 

Luar negara : boleh dituntut berpandukan sistem saraan malaysia.

 

 

Elaun perbelanjaan pelbagai

a) tambang pengangkutan awam jika tidak menggunakan kereta sendiri;

 

b) bayaran talipon dan taligram atas urusan rasmi;

 

c) belanja dobi yang disokong dengan resit semasa

menginap di hotel;

 

d) bayaran cukai lapanganterbang yang disokong dengan resit;

 

e) bayaran "excess baggage" untuk barang-barang rasmi

yang disokong dengan resit.

 

f) bayaran tempat letak kereta dan bayaran "toll" yang

disokong dengan resit;

 

g) 25% dari Elaun Makan bagi maksud bayaran "Tips" "gratuities" dan

"porterage" semasa bertugas rasmi di luar Malaysia.

 

h) 3% daripada jumiah tuntutan perjalanan di luar Malaysia sebagai

gantirugi berkaitan penukaran matawang asing.

 

 

 

 

 

Elaun perjalanan

 

 

Bagi ahli parlimen

 

- Kelas bisnes bagi perjalanan rasmi.

 

 

- kereta api percuma kelas satu. Keutamaan diberi andai menggunakan feri.

 

 

Keistimewaan di atas bertambah jika memegang jawatan PM, TPM, MB dan lain2 menteri.

[Nota : mereka tidak perlu membayar tambang]

 

 

Elaun kereta rasmi

 

 

Kemudahan petrol di tanggung/dibekal oleh kerajaan sepenuhnya untuk urusan rasmi.

 

[Nota : Ahli parlimen berjawatan sahaja ada kenderaan rasmi]

 

 

Elaun kereta peribadi

 

 

Kemudahan petrol, bayaran sewa dan tambang [andai menyewa] di tanggung/dibekal oleh kerajaan sepenuhnya untuk urusan rasmi dengan syarat didaftarkan sebagai kereta milik peribadi di bawah parlimen. Perlukan resit sebagai sandaran.

 

 

[Nota : Semua ahli parlimen]

 

 

Elaun pemandu kereta

 

 

Ahli parlimen

 

rm1,200 tanpa perlu mengemukakan resit.

 

Ahli parlimen berjawatan kerajaan. [BN DAN PR]

 

Gaji, elaun hotel, bonus semua ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan berdasarkan kepada gaji yang ditetapkan ke atas mereka. Mengikut kegunaan rasmi.

 

 

Elaun pakaian panas

 

 

Tidak ditetapkan. Mereka berhak pohon tanpa ada had tempoh / nilai berdasarkan surat pekililing yang dikeluarkan sebelum neh.

 

 

Elaun pakaian rasmi

 

 

rm1,000.

 

 

Elaun meraikan pelawat

 

 

Mengikut cadangan majlis. [Hanya untuk ahli parlimen yang memegang jawatan rasmi dalam kerajaan negeri dan pusat, Yang dipertua dewan negara, Yang dipertua negeri, setiausaha]

Elaun surat menyurat

 

 

Percuma.

 

 

Elaun kesihatan

 

 

Percuma jika dirawat oleh hospital / klinik kerajaan

 

 

Di tanggung oleh kerajaan jika di rawat oleh hospital swasta [dalam dan luar negara].

 

Kemudahan ini turut dirasai oleh ahli keluarga. Semua ini percuma kecuali rawatan pergigian.

 

 

Selain dari ini, setiap ahli parlimen berhak mendapat lesen senjata api percuma, lesen motor kereta percuma, cuti rehat sebanyak 30 hari setahun, pinjaman pembelian komputer, pinjaman yang senang untuk pembelian kereta [rm100,000 paling had] dan rumah [rm360,000 paling had], Pencen 1/4 dari gaji yang diperolehi, perbelanjaan pelepasan jawatan dan lain2 perkara yang dirasakan bersesuaian dengan keadaan ahli parlimen ketika itu. Mereka juga dibekalkan dengan komputer peribadi percuma yang bernilai rm6,000 [paling tinggi] bagi sepenggal parlimen. Lepas dilantik lagi, boleh tukar lagi. Hehehehe.

 

 

Ingat ;

 

 

1. Gaji ahli parlimen bukan bermaksud gaji perdana menteri. Gaji ahli parlimen ialah gaji ahli parlimen. Gaji perdana menteri ialah gaji perdana menteri. Jika dia ialah ahli parlimen + perdana menteri maka kiraan gaji dia berbeza sebab memegang dua jawatan. Dan begitu lah juga jika dia ialah menteri kewangan dan sebagainya. Kalau ada 5 jawatan, maka gaji untuk kelima2 jawatan ada berbeza2. Harap maklum.

 

 

2. Bukan semua ahli parlimen pakatan rakyat mendapat kemudahan elaun yang diperuntukkan di atas neh. Arwah DR. LOLO berkali2 memberitahu bahawa dia tidak mendapat peruntukan yang telah termaktub dalam perlembagaan. Dia telah meninggal, dan mereka yang menganiaya kawasan yang dia jaga.. kena jawab depan Allah swt. Padan muka. Sapa suruh umno tindas orang islam.

 

 

3. Telefon bimbit, komputer, dan apa2 barangan yang MP pakai.. seme guna duit kita beb. Kalau MP tak bagi no hp dia kat kita, dia bersalah sebab no dia tue pun kita yang bayar tiap2 bulan.

 

 

4. Najib dan MP pergi mana2 pun di bayar. Keluar dari kl, dibayar rm100 [ahli parlimen biasa] sehari, ke luar negara, rm150 [ahli parlimen biasa] sehari.. itu tak masuk tipsi lagi.

 

 

5. Rawatan lutut najib di australia tue pun kita bayar.

 

 

6. Najib pergi kazaksthan pun kita bayar dia lagi.. disamping dia bayar kepada orang lain itupun guna wang kita.

 

 

So.. boleh faham tak betapa bagusnya jadi Ahli Parlimen? Aku pun nak jadi macam neh. Hanya perlu pandai tidur, bodek, beli degree, dan berlakon depan rakyat. Aku yakin aku mampu jayakan watak neh. Hehehe.

 

 

Hidup mesti mao jadi ahli parlimen. Undilah amenoworld untuk kesejahteraan rakyat malaysia. Yeah!!!

 

Updated ;

 

Satu persoalan yang wajar difikirkan ;

 

adakah ahli parlimen bayar cukai?

 

 

Untuk rekod keseluruhan elaun ahli parlimen ialah rm5,900 + rm1,500 + 300 = rm7,700 sebulan. Ini ialah elaun sebagai seorang ahli parlimen yang biasa. Elaun bulanan berbeza dengan elaun kawasan. Elaun kawasan ialah peruntukkan yang lain. Elaun kawasan neh larh yang depa selalu hulur2 wang kat rakyat. Bukan hulur guna gaji depa.

 

Kalau elaun ahli parlimen berjawatan menteri lagi banyak. Kalau ahli parlimen yang ada jawatan adun pun banyak. Pendek kata paling2 busuk boleh dapat rm7k sebulan, takan tak reti bersyukur bhai?

 

Lagi mao naik kah? Lue fikirlah sendiri!

 

Nota : Untuk rekod, ahli parlimen juga ada pencen.

 

 

Sumber asal ; http://www.parlimen.gov.my/index.php?modload=sites&action=innerpage&id=1&uweb=p

 

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2011/10/ini-dia-jumlah-elaun-sebenar-najib.html#ixzz1afbKESEq

 

 

No comments: