PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Thursday, June 09, 2011

Harga minyak naik, Petronas untung 90bilion; hah! Kan ke dah kabor.

Petronas untung RM241.2 bilion

Harga minyak naik, Petronas untung 90bilion; hah! Kan ke dah kabor.
Posted on Wednesday, June 08 @ 18:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan


ArtikelOleh: mazwandi

"
http://media1-cdn.malaysiakini.com/335/d45f11bcee78e5c859bfd06718babb74.gifKan ke kita semua sudah kabor pada semua orang, jika harga minyak naik, maka Malaysia akan untung lipat kali ganda. Kerajaan akan untung lebih besar jika harga minyak sedunia naik. USD100 setong lagi bagus. Sebabnya apa? Sebabnya kita jual minyak. Senang je cerita. Baca cerita ini ( Petronas untung RM241.2 bilion) kat bawah 2.

http://4.bp.blogspot.com/-fu7JRLrHZGc/S1pMTNW4RAI/AAAAAAAAAZ4/BbJ46cy3e3Y/s320/100_1005.JPG

Yang ini bukan RM241.2 bilon.

Tetapi yang peliknya, Jika harga minyak naik sahaja seluruh dunia, maka timbullah kata-kata bodoh, "kita perlu menaikkan harga minyak kerana tidak mampu menanggung subsidi". Subsidi kepala hotak engkau KERAjaan bn. Mana ada subsidi minyak di Malaysia ini. Diulangi, mana ada subsidi minyak di Malaysia sebenarnya. Ianya hanya rekaan KERAjaan bn untuk menaikkan harga petrol kepada rakyat Malaysia.

Dividen Petronas sahaja kepada kerajaan Malaysia adalah RM30bilion. Belum masuk cukai. Belum lagi dividen dari syarikat Shell yang menyedut hasil minyak di Sarawak. Belum lagi cukai dari syarikat Shell kepada KERAjaan bn.
Cuba korang semua fikir masak-masak, apa yang dimaksudkan oleh Naib CEO Kewangan Petronas ini;

"Harga yang lebih tinggi dan permintaan rancak menyebabkan prestasi yang lebih tinggi bagi semua perniagaan teras", kata naib presiden eksekutif kewangan Petronas Datuk George Ratilal.

Harga yang lebih tinggi. Harga apa yang lebih tinggi? Sudah tentulah harga minyak dunia yang lebih tinggi. Jika harga minyak tinggi, maka untung lebihlah Petronas. Takkan tidak faham-faham lagi orang Melayu umno ini? Hendak kata kurang akal, memang kurang akal pun.

Korang semua faham tidak apa yang yang mamat George ini kata tentang perniagaan teras? Faham tidak melayu umno? Kalau tidak faham, maksudnya, petrol lah! Senang punya cerita.

Petronas untung gila-gila, bersamalah dengan KERAjaan bn, tetapi, rakyat kena beli minyak petrol yang mahal juga. Kenapa? Apa kesnya ini? Apa ceritanya sekarang? Kenapa rakyat tidak dapat menikmati hasilan Petronas sebanyak RM241.2 bilion itu? Mana perginya duit itu? Banyak sungguh 241.2 bilion itu. Ke mana lesapnya? Kalau hendak tahu, korang tanyalah ketua bahagian umno, mesti depa pun buat-buat tidak tahu.....

Padan muka Melayu!

http://ibnmustaffa.blogspot.com/"

 

 

 

ini ( Petronas untung RM241.2 bilion)

Jun 8, 11 6:55pm

Petronas melihat perolehan dan keuntungan yang lebih tinggi bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2011, didorong kenaikan harga semua produknya dan jumlah dagangan yang lebih tinggi produk utamanya di celah-celah pertumbuhan ekonomi yang lebih kukuh sungguhpun ringgit terus mengukuh berbanding dolar AS.

NONEPresiden dan ketua pegawai eksekutif Datuk Shamsul Azhar Abbas berkata perolehan meningkat 14.4 peratus kepada RM241.2 bilion daripada RM210.8 bilion.

Keuntungan pracukai meningkat 34.5 peratus kepada RM90.496 bilion daripada RM67.3 bilion sebelum ini.

Syarikat minyak negara itu mengumumkan dividen RM30 bilion kepada kerajaan.

Pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) untuk tahun itu termasuk keuntungan bersih RM9.2 bilion hasil tawaran awam awal Petronas Chemicals Group Bhd (PCGB) dan Malaysia Marine dan Heavy Engineering Holdings Bhd (MHB).

Tidak termasuk keuntungan itu, EBITDA meningkat 18.5 peratus, selaras dengan perolehan yang lebih tinggi, kata Shamsul Azhar kepada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Pulangan pada hasil bagi tahun itu iaitu 37.5 peratus, sungguhpun kos semakin meningkat, menunjukkan harga yang lebih kukuh dan usaha berterusan kumpulan ke arah keberkesanan operasi.

Harga yang lebih tinggi dan permintaan rancak menyebabkan prestasi yang lebih tinggi bagi semua perniagaan teras, kata naib presiden eksekutif kewangan Petronas Datuk George Ratilal.

"Prestasi Petronas sendiri juga selaras dengan pesaing kami, menunjukkan satu tahun lagi prestasi berdaya tahan kumpulan," katanya.

Beliau berkata perolehan kasar meningkat 12.9 peratus dengan perniagaan hiliran menjadi penyumbang perolehan terbesar pada 42.4 peratus daripada jumlah perolehan kasar.

Tunai daripada operasi adalah RM70.8 bilion berbanding RM56.1 bilion tahun lalu, satu peningkatan 26.2 peratus berikutan perolehan yang lebih baik.

Sejumlah RM34.9 bilion pada perbelanjaan modal digunakan kebanyakannya kepada merancakkan aktiviti eksplorasi dan pengeluaran dan meneruskan usaha-usaha lain.

Bayaran 30 peratus dikaji

Dalam perkembangan lain, Ratilal berkata Petronas sedang mengkaji untuk menetapkan jumlah dividen yang akan dibayar kepada kerajaan pada kadar 30 peratus daripada keuntungan bersih mulai tahun kewangan 2013.

Menurut beliau ini adalah "sesuatu yang agak pasti dan boleh dijangkakan."

"Petronas sudah berbincang dengan kerajaan dan sudah mencapai persefahaman mengenai perkara ini," katanya.

Syarikat minyak nasional itu mengisytiharkan pembayaran dividen sebanyak RM30 bilion kepada kerajaan bagi tahun berkenaan.

Petronas juga membayar dividen serupa kepada kerajaan bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac, 2010.

- Bernama

 

No comments: