PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Friday, May 06, 2011

Sejarah Hari Ibu berasal dari agama Pagan

Sejarah Hari Ibu berasal dari agama Pagan
Posted on Thursday, May 05 @ 11:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori


Open ArtikelOleh: zharifjenn

"

Rhea, "the mother of gods"

 

Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka.

 

Rhea ( /ˈriː.ə/Ancient Greek: έα) was the Titaness daughter ofUranus, the sky, and Gaia, the earth, inGreek mythology. She was known as "the mother of gods". In earlier traditions, she was strongly associated with Gaia and Cybele, the Great Goddess, and was later seen by the classical Greeks as the mother of theOlympian gods and goddesses, though never dwelling permanently among them on Mount Olympus. The Romans identified Rhea with the Goddess Ops.

 

Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

 

Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yang fakir dan miskin, akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.

 

Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.

 

Julia Ward Howe

 

Di Amerika Syarikat, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi " The Battle Hymn of The Republic" (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan "Hallelujah" dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.

 

Anna Jarvis

 

Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother's Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.

 

Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahagian besar negara-negara di dunia menyambutnya pada hari yang berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.

 

 

sumber :zharifalimin blog 

"

 

 

 



 

Taman Tamadun Islam ke Taman Tamadun Disko?
Posted on Thursday, May 05 @ 13:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori


Oleh: BekokCobbong

"Kawan baik aku yang tinggal di Kampung Pulau Ketam komplen dan merungut.Katanya Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man sekarang dah jadi macam tapak pesta dan disko. Tentu tak berapa ramai yang tahu akan kewujudan Kampung Pulau Ketam di Kuala Terengganu.Selalu yang kita dengar Pulau Ketam kat Selangor tu. Pulau Ketam di Kuala Terengganu tidaklah seglamer Pulau Duyong walaupun

Pulau Ketam terletak di dalam Pulau Duyong itu sendiri.Nah..bila sebut Pulau Duyong semua orang tahu kan.Takkan tak tahu kot pasal tempat Monsun Cup yang perabis beras tu.

Oklah, aku bukan nak cerita pasal Pulau Ketam tu sangat.Berbalik kepada isu yang member baik aku tu komplen.Katanya rumahnya di kampung  Pulau Ketam terletak betul-betul berhadapan dengan Taman Tamadun Islam Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.Katanya sekarang pencemaran bunyi  semakin menjadi-jadi di Pulau Taman Tamadun tersebut.Pencemaran bunyi yang beliau maksudkan ialah dendangan muzik yang hampir setiap malam berkumandang dengan bingitnya sehingga mengganggu ketenangan malam penduduk Pulau Ketam.Orang Terengganu kata,"bising bangor!".

Dia pun tidak pasti sama ada pihak berkenaan di Taman Tamadun Pulau Wan Man itu tahu tentang perkara ini.Jika tahu, bermakna memang mereka tidak prihatin, tidak berhati perut dan tidak ada sifat kemanusiaan .Ini kerana perbuatan mereka mengganggu dan menyusahkan orang lain.Tapi jika mereka melakukannya kerana tidak tahu dan sedar  ia mengganggu orang lain, member aku tu kata dia ingin maklumkan kepada mereka,  walaupun Pulau Ketam dipisahkan dengan sungai dengan Pulau Tamadun tersebut, jaraknya sangat dekat.Tidak sampai pun 500 meter. Mungkin tidak sempat pun sepenanak nasi.Jadi bunyi paluan gendang dan muzik tersebut sangat jelas dan sampai terus kepada penduduk-penduduk Pulau Ketam.

Pesta muzik ini berterusan hingga ke larut malam yang ternyata sungguh mengganggu tidur orang kampung beliau.Sedangkan esoknya ramai pelajar dan penduduk yang perlu bangun awal untuk pergi sekolah atau pergi bekerja. Amat malang waktu malam yang sepatutnya waktu untuk berehat dan menenangkan fikiran setelah seharian penat bekerja di siang hari diganggu dan dirampas oleh gendang-gendang yang sungguh bising dan bingit. Apatah lagi jika ada keluarga yang mempunyai anak kecil, warga emas  atau ahli keluarga yang uzur. Ada orang kampung member aku tu pernah bagitau dia tidak dapat tidur sehinggalah bunyi bising muzik tersebut berhenti.Kesian kan.

 

Menurut member aku tu lagi, pada awal-awal  Taman Tamadun ini dibina perkara ini tidak berlaku.Tetapi kebelakangan ini ia semakin galak berlaku.Boleh dikatakan hampir tiap-tiap malam.Baru-baru ini perkara ini behenti sekejap apabila kerajaan negeri Terengganu memberhentikan program hiburan selama sebulan sebagai menghormati kemangkatan Bonda Yang Dipertuan Agong.Malangnya sebaik saja tempoh larangan tersebut berakhir pada 29 April, pada 30 April terus berkumandang semula pencemaran bunyi tersebut sehingga ke hari ini.

Sungguh menyedihkan kerana perkara ini bukan saja mengganggu penduduk di situ  tetapi mencemarkan imej Islam.Ini kerana  aktiviti di Pulau tersebut tidak menggambarkan imej Islam malah mengganggu ketenangan orang lain.Tidak selari dengan imej dan nama sebagai Taman Tamadun Islam.Nama je Taman Tamadun Islam tapi macam jadi tapak disko, tapak karaoke dan tapak funfare.

Aku mewakili kawan aku tu dan penduduk kampung beliau di Pulau Ketam memohon kerajaan negeri dan pihak berkenaan mengambil maklum dan mengambil tindakan segera bagi mengatasi perkara ini.Ini suara rakyat marhaen, dengarlah.Bimbang-bimbang penduduk Pulau Ketam tidak redha dan tidak halalkan bunyi tersebut yang menganggu kehidupan mereka setiap hari.Belum lagi masuk bab bina Taman Tamadun dengan duit rakyat tu..tu kena tulis dalam topik lain pulak..:-)

 

Osama: Kenapa Najib bergembira bersama Amerika?

 

Harakahdaily   

KUALA LUMPUR, 6 Mei: Kenapa Perdana Menteri,  Datuk Seri Najib Razak menyatakan dunia akan lebih aman sejurus selepas Osama bin Laden diisytiharkan mati dibunuh oleh Presiden Amerika Syarikat (AS), Barrack Obama?

Anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad menyifatkan kata-kata Najib bahawa dunia lebih aman dengan kematian Osama adalah terlalu mudah (simplistik) dan naif.

Bagi beliau, Najib cuba menguatkan lagi penguasaan geo-politiknya untuk memahami satu fakta yang terang lagi bersuluh bahawa 'Osama dan keganasan adalah hasil ciptaan AS.'

Selain Dr Dzulkefli, pelbagai pihak turut mengecam kenyataan Najib yang berkata, dunia akan lebih aman, selamat dan adil dengan kematian Osama.

Akhbar Berita Harian (gambar kiri) yang dikawal Umno juga secara terbuka menolak pandangan itu apabila menyiarkan satu rencana bertajuk "Tiada jaminan kematian Osama penamat keganasan global".

Bahkan, akhbar Umno sendiri, Utusan Malaysia juga nampaknya bertembung pandangan dengan Najib dalam isu ini.

Para pemimpin pertubuhan Islam juga menolak pandangan simplistik dan bodek Amerika Najib itu.

Yang Dipertua PUM, Datuk Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir berkata, ini kerana Amerika Syarikat sendiri dianggap sebuah negara imperialis yang sentiasa berusaha untuk meluaskan pengaruh mereka ke seluruh dunia, khususnya negara Islam dengan menaja keganasan.

"Kenyataan Najib itu mungkin kurang tepat kerana sebenarnya kuasa Amerika sendiri tetap akan meluaskan pengaruh imperialisme mereka ke seluruh dunia yang sebenarnya menggalakkan keganasan itu sendiri," kata Sheikh Abdul Halim.

Beliau juga percaya bahawa keamanan dunia tidak hanya bergantung dengan kematian seorang Muslim yang sering dilabel pengganas seperti Osama.

"Keamanan ini asasnya adalah keadilan sebagai sebuah idea yang akan menghapuskan penindasan.

"Untuk memastikan keadilan ini mengambil tempat, ia memerlukan usaha bersama. Seorang individu sahaja tidak akan mampu untuk mewujudkan keadilan atau pun mencetuskan keganasan," kata Sheikh Abdul Halim.

Pengerusi Shura, Ustaz Abdul Ghani Samsudin (gambar)  dan Setiausaha Agung Mapim, Azmi Abdul Hamid dalam kenyataan bersama  juga merakamkan kutukan keras terhadap tindakan tentera Amerika membuang jenazah As Syahid Osama ke laut.

"Tindakan ini adalah suatu penghinaan yang jelas dan dunia harus membantah sikap Amerika yang sama sekali tidak boleh diterima.

"Jenazah As Syahid sepatutnya dikembalikan kepada keluarga dan sahabat andainya dan diuruskan pengkebumian yang selayaknya sebagai seorang Muslim," tegas mereka.


PM membodek Amerika

"PM terlalu 'membodek' AS dan Obama. Islam menolak sebarang keganasan. Namun, kita kena faham mengapa keganasan terus berlaku?" bidas Dr Dzulkefly (gambar) dalam ulasannya mengenai hal ini.

Menurut Dr Dzul, terdapat dua penyebab utama kezaliman AS iaitu dalam bentuk polisi dan tindakan.

"AS pembekal WMD (weapon of mass destruction – senjata pemusnah besar-besaran) serta terus membekalkan senjata tercanggih dengan penyelidikan mereka termasuk kepada Iraq (Saddam), Israel dan lain-lain merupakan punca kezaliman akibat daripada tindakan.

"Ketidakadilan polisi pula berlaku khasnya di kawasan Timur Tengah dan Palestin juga merupakan salah satu bentuk kezaliman AS," terangnya lagi.

Najib sepatutnya, kata Dr Dzul peka dengan hati-budi dan maruah umat Islam khususnya di Timur Tengah dan Palestin, di mana kezaliman terhadap negara-negara Islam di sana dibiarkan berterusan oleh kuasa-kuasa di Barat.

"Berdekad Barat mengizinkan kezaliman. Inilah punca segalanya," ujar beliau. "PM sepatutnya kata - dunia tidak akan selamat kalau Amerika masih bersikap dwi-standard menyokong keganasan di Timur Tengah dan Palestine walaupun Osama dibunuh."

Selain itu, Dr Dzul berkata Najib juga harus bertanya balik kepada Obama, "Bukankah Osama anak didik Amerika?
Mengapa Osama berpaling tadah selepas tamat blok Russia?", di mana menurutnya ia adalah disebabkan sikap dwi-standard AS sendiri.

Sekiranya Najib ingin menjadi juara umat Islam, Dr Dzul menasihatkan beliau supaya jangan bertindak semata-mata kerana ingin membodek Obama dan AS untuk kerana mahu diundang ke White House dan merenungkan siapa penaja kezaliman yang sebenarnya di dunia ini.

"Malangnya apabila ada pemimpin negara umat Islam yang membodek AS kerana mahu diundang ke Rumah Putih. Tindakan ini amat mengaibkan umat Islam.

"PM kalau mahu jadi juara umat Islam, jangan bertindak 'membodek' Obama-AS. Jangan berbolak-balik! PM perlu menarik balik kenyataan beliau dan memohon maaf dengan kadar segera bagi menjaga sensitiviti umat Islam," nasihat Dr Dzul.

Persoalan yang harus direnungkan semua umat Islam

Sebagai pemimpin Islam, patutkah Najib mengeluarkan kata-kata begitu, atau lebih tepat lagi, adakah Najib terlupa bahawa dirinya seorang Islam dan juga seorang pemimpin yang majoritinya Islam ketika mengeluarkan kenyataan tersebut yang ternyata akan menyinggung sensitiviti umat Islam sedunia?

Ataupun, itu sememangnya jiwa Umno seperti yang dinyatakan oleh MCA tempoh hari, apabila parti tersebut menyuruh PAS membuang perjuangan Islamnya sekiranya ingin menerima jemputan Umno menyertai Barisan Nasional (BN)?

Jikalau Umno masih ingat akan perjuangan Islam, sepatutnya MCA sudah lama melenting untuk keluar daripada BN.

Adakah ini bermakna MCA, yang kebelakangan ini telah semakin menunjukkan belang anti-Islamnya, masih sanggup berada dalam BN sehingga kini semata-mata kerana mereka 100% yakin dan pasti bahawa Umno sudah tidak berpaksikan lagi pada Islam dalam segala tindak-tanduknya?

 

 

 

No comments: