PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Friday, November 13, 2009

INI TULISAN SAYA PADA 21 MAY 2009 LALU... UNTUK RENUNGAN KITA BERSAMA..

THURSDAY, MAY 21, 2009

PERGERAKAN PAS YANG `SOLEH` DALAM SUASANA BERPOLITIK `GHAIRU SOLEHAH`


Salam ... Pendakwah yang dikasihi....

Berpolitik ni nampak seperti berlumba-lumba untuk mendapatkan kuasa .. bertanding nak menang dalam pilihanraya atau pemilihan pucuk pimpinan.. Berpolitik ini seolah-olah seperti untuk mengejar kemewahan atau kedudukan.. Atau lebih mudah disebut sebagai `Hubburriyasah`.. Ia juga boleh ditafsir sebagai `untuk mengurus negara`.. Berpolitik ini ada kaitan dengan pengurusan dan pentadbiran satu-satu kerajaan atau parti.. Berpolitik juga mungkin boleh mengakibatkan fitnah-mefitnah.. kata mengata di belakang... berprasangka buruk... zalim mezalimi di antara satu sama lain...


Berpolitik ini boleh juga mengakibatkan timbul klik atau team team yang tertentu... Berpolitik juga sehingga satu tahap boleh mengakibatkan berlaku pembunuhan.. Ini sudah terbukti sebelum ini dalam beberapa kes contohnya di Negeri Sembilan, Datuk Mokhtar Hashim didapati bersalah oleh mahkamah kerana membunuh Datuk Taha (kalau tak silap saya).. Begitu juga apa yang berlaku di Pahang sehingga YBnya dikerat-kerat hanya semata-mata percaya kepada Mona Fendi , seorang bomoh `mata belalang`..


Berpolitik memerlukan pengaruh dan sejauh mana seseorang pemimpin itu dapat mempengaruhi rakyatnya selagi itulah beliau , seorang yang dikatakan bijak berpolitik dan bijak mencari pengaruh.. Berpolitik juga perlu kepada `pemainnya` seperti dalam satu permainan bolasepak samada `pemain sepenuh masa` atau `pemain simpanan` dan pada masa yang sama ia juga perlu kepada `penyokong tegar` mahu pun `penyokong tidak tegar` .. Oleh itu saya nak ibaratkan mereka yang dikatakan BERPOLITIK adalah terbahagi kepada 3 kategori...

  1. Ahli politik sepenuh masa (fulltime player)
  2. Ahli politik simpanan yang muncul di waktu yang tertentu sahaja spt waktu dekat dengan pilihanraya sahaja (reserve player)
  3. Penyokong atau penonton kepada pemain2 samada sepenuh masa ataupun pemain simpanan.... Penyokong biasanya lebih ramai beratus-ratus kali ganda daripada pemain-pemain..
Jadi saya nak membawa pembaca sekelian merenung sejenak dimanakah position atau posisi kita sebagai ahli politik samada kita tergolong dalam kategori 1, 2 atau 3 seperti di atas..


1. Ahli politik sepenuh masa adalah mereka yang sentiasa bertungkus lumus dalam kerja-kerja politik.. bangun ..politik.. tidur.. politik... sembang... sembang politik.. makan.. politik.. minum... politik.. Pendek kata golongan ini hidup mati adalah kerana kefahaman politik mereka.. Sebagai contohnya.. dalam PAS sendiri .. golongan ini adalah mereka yang menerajui kepimpinan samada di peringkat Pusat sampailah ke peringkat cawangan... Bekerja berdasarkan kefahaman yang mendalam... nak berjuang... Buat kerja siang malam pagi petang..

Mereka mempunyai jawatan .. kalau tak buat kerja.. terasa bersalah.. sentiasa faham gerak kerja politik.. konsisten dan mempunyai komitmen yang begitu tinggi.. bukan dekat dengan pilihanraya baru nak buat kerja malah lebih bersemangat...buat kerja bukan mengharapkan ganjaran atau habuan.. ikhlas .. kerana Allah..

Pembaca sekelian.. golongan ini sebenarnya .. tak begitu ramai... daripada begitu ramai ahli PAS .. yang termasuk dalam golongan ini hanyalah ..tak lebih 10% daripada ahli PAS di satu-satu kawasan..

2. Kategori kedua adalah `pemain simpanan`.. yang sekali sekala turun bermain di padang samada diminta oleh jurulatih ataupun memang nak turun bermain jugak-jugak.. Sebagai contohnya dalam PAS sendiri... terdapat di kalangan ahli PAS yang hanya aktif dan bersemangat apabila dekat-dekat dengan pilihanraya.. Golongan ini.. apabila jauh daripada pilihanraya.. minta sumbangan RM 1.00 sehari pun agak keberatan dan susah nak bagi sumbangan... Tapi tak mustahil bila.. dekat dengan pilihanraya.. kita minta RM 100.00 ... dia bagi RM 1000.00 kat kita.. Dia akan `ghosek` sungguh2 sampai dapat jugak duit tu.. Hebat depa ni..tapi hebat masa dekat dengan pilihanraya sahaja. Depa ni pemain simpanan.. Ada juga sumbangan depa kepada PAS.. Bilangan mereka ni lebih ramai daripada golongan pertama di atas...

3. Kategori ketiga adalah penonton di tepi padang yang menyokong kuat kita bila kita menang dan tak mustahil mereka jugak akan boooooooooo kita bila kita kalah... Depa ni.. bilangannya ramai sekali.. kalau dalam PAS.. depa ni boleh jadi ahli PAS tapi tak aktif.. atau jugak penyokong PAS tapi tak jadi ahli... orang2 yang simpati kepada perjuangan PAS tapi tak terlibat dalam PAS... Depa ni kalau dalam pilihanraya... Depa pasti akan undi PAS .. tapi depa ni tak tau susah payah mereka yang bertungkus lumus seperti golongan pertama dan kedua di atas.. Mereka ini hanya pemerhati politik sahaja.. Atau pun atas pagar .. Tunggu dan lihat.. Pergi mengundi sahaja .. Undi sudah tentu pada PAS tapi susah payah pahit getir dalam mengharungi gerak kerja dalam PAS.. mereka tiada maklumat....

Jadi pendakwah sekelian ... pengundi atau mereka yang mengundi PAS terdiri daripada tiga golongan ini... Sebagai contohnya kita ambil kawasan Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir dalam parlimen Permatang Pauh ... Ahli PAS ada lebih kurang 2000 orang (kalau silap tolong perbetulkan) ... Undi yang PAS perolehi dan menang pulak adalah sebanyak 11000 (berdasarkan keputusan dalam by election Permatang Pauh tahun lepas)..

Maksudnya 9000 ribu undi yang PAS dapat di Permatang Pasir ini adalah datang daripada ahli PKR.. ahli UMNO.. atas pagar.. ahli MCA.. ahli MIC.. ahli DAP.. ahli GERAKAN.. ahli TIADA PARTI dan sebagainya.. Lebih banyak daripada undi ahli PAS sendiri.. Kalau hanya mengharapkan kepada undi PAS semata-mata.. (dari segi matematiknya) PAS tak boleh menang... Mereka inilah yang saya maksudkan golongan atau kategori yang ketiga yang saya sebut seperti di atas... Mereka duduk di tepi padang sahaja.. Mereka ini memerhati prestasi PAS dari jauh.. Mereka suka kepada PAS dalam keadaan sekarang ini... Mungkin kerana ketrampilan pimpinan PAS.. kepimpinan ulamaknya... syakhsiah pimpinan PAS baik dan berjiwa rakyat dan sebagainya...

Manakala 2000 undi PAS adalah daripada ahli PAS samada dari kategori pertama atau kedua seperti di atas.. Kategori pertama berjumlah 200 orang sahaja iaitu 10% daripada 2000 dan kategori kedua berjumlah ..mungkin tak lebih daripada 1000 orang yang hanya aktif bekerja ketika pilihanraya sahaja... Maksudya.. mereka yang bekerja untuk kemenangan PAS tak lebih daripada 1200 ahli PAS daripada 2000 ahli PAS ... Hasilnya PAS mendapat undi sebanyak 11000...

Pendakwah sekelian.. mungkin telahan saya ini tidak 100% betul.. cuma sebagai satu topik perbincangan... adakah pandangan `penonton` yang berjumlah 9000 seperti di atas kita ketepikan untuk `survival` politik PAS di Penang ini.?.. adakah patut kita terlalu meraikan pendapat golongan pertama dan kedua semata-mata untuk mengekalkan ke`asli`an perjuangan PAS?.. Adakah patut kita mengambil pandangan golongan ketiga tadi hanya semata-mata untuk memenangkan PAS dalam pilihanraya ?...

Apa yang perlu kita fahami ..politik berpilihanraya ini bukannya matlamat PAS.. Ia hanyalah salah satu wasilah dakwah yang telah disepakati oleh pimpinan kita terdahulu untuk memenuhi tuntutan perjuangan Islam di bumi Malaysia ini... Sehinggalah ke hari ini.. silih berganti pimpinan PAS.. kita dapati PAS telah masak dan matang berpolitik ala Malaysia..Pimpinan kita terus memacu laju membawa PAS melalui pilihanraya walaupun suasana persekitaran politik di Malaysia ini bukanlah mengikut lunas-lunas Islam...


Kita membawa politik Islam dalam keadaan kita berada dalam suasana `gharu solehah`.. Pergerakan PAS yang `soleh` dalam suasana persekitaran `ghairu solehah`.. Inilah yang memenatkan kita semua ..pendokong PAS dan Islam..Kadang-kadang ada di kalangan kita cepat melatah... ada yang gopoh gelojoh.. ada yang terlampau berhati-hati... walaupun begitu.. kita selalu diingatkan dengan kalimah ``Al Futhur Fi Thoriqiddakwah``...
Wassalam....

No comments: