PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Friday, November 27, 2009

AKU MELIHAT ISLAM TANPA ORANG ISLAM DI BARAT DAN AKU MELIHAT ORANG ISLAM TANPA ISLAM DI TIMUR

Salam ... Du`at sekelian...

Dunia dah nak kiamat .. dunia dah terbalik.. pelik bin ajaib.. begitulah keadaan dunia hari ini.. Di negara barat.. apabila dikaji dan diteliti .. kita dapat melihat indeks rasuah mereka bertambah meningkat dan baik .. kadar kemiskinan negara mereka menurun.. tahap kebersihan mereka Masya Allah.. teramat baik.. toilet pun mungkin kita sanggup bersila dan makan di situ.. tahap kesedaran dan moral mereka mengenai apa2 isu amat tinggi.. human right.. menghijaukan bumi.. peperangan.. keadilan.. kesihatan.. tengok sahaja di Eropah.. Sweden .. Swirtzeland.. Australia dll.. sedangkan di sini ..orang Islam teramat sedikit.. minoriti.. tetapi amalan Islam muncul di sini..

Tetapi cuba lihat di negara2 Timur pula.. rata-rata negara umat Islam.. indeks rasuah cukup teruk .. jatuh merudum .. apatah lagi tahap kebersihan.. Allahu Akbar.. rasa tak lalu langsung.. toilet macam apa ye... tak sanggup nak sebut.. nak termuntah.. begitu juga dengan tahap kesedaran dalam pelbagai isu ..teramatlah lemahnya.. kenape ye... sedangkan orang Islam sebagai majoriti.. di Pakistan.. di Malaysia.. di Indonesia... di Mesir.. dll... tetapi amalan Islam tiada dalam hati sanubari mereka untuk dizahirkan..

Renungilah bersama wahai sahabatku....

Thursday, November 26, 2009

PENGORBANAN IBRAHIM DAN ISMAIL AS. PEMANGKIN GERAK KERJA HARAKI

Salam .. Du`at sekelian...

Dalam melaksanakan gerak kerja dakwah kita tak dapat lari daripada berada dalam jemaah Islam. Tanpa disedari sebenarnya apabila kita telah memilih PAS sebagai wadah perjuangan kita di atas muka bumi Malaysia khasnya, kita telah berada dalam sebuah jemaah Islam. PAS adalah sebuah Jamaah Islam.. PAS adalah organisasi dakwah.. PAS juga organisasi Siasah..

Apabila kita menggabungkan diri kita dalam sebuah Jamaah Islam, kita sebenarnya telah bersedia untuk mewakafkan diri kita dalam perjuangan yang bermatlamat Islam ..yang bermatlamat Mardhatillah... Kita telah bersedia untuk berkorban apa sahaja demi Islam tercinta.. Pengorbanan merupakan salah satu ciri-ciri utama seorang ahli gerakan atau jamaah Islam..

Sempena Aidil Adha pada tahun ini, saya ingin mengingatkan diri saya yang lemah ini dan rakan2 seperjuangan sekelian .. pengorbanan merupakan lumrah dan asam garam perjuangan Islam ... Pengorbanan disebut sebagai Tadhiah adalah sinonim dengan gerak kerja dakwah secara jamaie..
  • Kita perlu berkorban dan bersedia melapangkan masa kita dengan aktiviti PAS..
  • Kita perlu berkorban dan bersedia untuk menghadiri mesyuarat PAS walaupun ada kekangan tertentu.. kecuali atas alasan Syarie..
  • Kita perlu berkorban dan bersedia untuk menghabiskan banyak masa kita dengan program PAS melebihi daripada masa bersama dengan keluarga kita sendiri..
  • Kita perlu berkorban dan bersedia melakukan `research` dan kajian tertentu mengenai fenomena politik dalam negeri dan antarabangsa..
  • Kita perlu berkorban dan bersedia untuk menegur ahli lain dan pada masa yang sama bersedia untuk ditegur..
  • Kita perlu berkorban dan bersikap `gentleman` dalam berhadapan dengan perbezaan pendapat di kalangan ahli..
  • Kita perlu berkorban dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita oleh pimpinan atau mesyuarat agung..
  • Kita perlu berkorban harta dan sedikit wang kita demi perjuangan yang suci ini..
  • Kita perlu berkorban dan cuba sedaya upaya untuk melebihkan kepentingan `Islam` dan `PAS` daripada kepentinga diri, perut dan poket kita sendiri..
  • Kita perlu berkorban segala kepentingan duniawi demi mencari keikhlasan yang sebenar apabila berada dalam gerakan Islam ini.
  • Kita perlu berkorban segala idea dan pandangan bernas kita demi menghormati pandangan dan persetujuan secara syura dan `consensus`..
  • Kita perlu berkorban apa sahaja demi menjaga tatasusila dan disiplin mesyuarat..
  • Kita perlu berkorban dan mesti menerima keadaan dan kemampuan serta kefahaman ahli-ahli di semua peringkat..
  • Kita perlu berkorban dengan gelagat ahli dan pimpinan yang mudah latah dan melenting dengan isu2 semasa yang sengaja disensasikan oleh media massa arus perdana yang bersikap `opportunist`.
  • Kita perlu berkorban dan sentiasa berusaha untuk mencari peluang untuk bersama2 dengan pimpinan utama..
  • Kita perlu berkorban dengan tahap kerja dan `performance` yang dilakukan oleh setiap ahli dan pemimipin kita ..
  • Kita perlu redha dengan apa yang berlaku sekarang ini dan sentiasa bersiap sedia untuk bekerja (bukan bercakap sahaja) untuk melakukan perubahan dan penambahbaikan dalam PAS bukannya cuba untuk mencipta suasana yang tidak `soleh`..
  • Kita perlu berkorban dengan meninggalkan perangai buruk kita .. persepsi negatif kita.. bercakap tak serupa bikin.. bercakap tanpa berfikir.. berniat jahat.. cubaan `character assasination` ..
  • Kita perlu berkorban dan serius, tak boleh lawak-lawak lagi dalam kita memenangi rakyat dengan program PAS..
  • Kita tak boleh wujudkan dalam diri kita cubaan untuk mengaut keuntungan diri dan melebihi kepentingan diri dalam gerak kerja dalam PAS ini..
  • Sebenarnya ..kita perlu berkorban apa sahaja sebagai HAMBA ALLAH YANG SEJATI..
So .. apa lagi.. tahun ni masuk tak korban... Wassalam...


Tuesday, November 24, 2009

TAZKIRAH BUAT SEORANG SAHABAT..

Tazkirah buat seorang sahabat...

PAS ditubuhkan atas dasar Islam iaitu untuk bertakwa kepada Allah dan kebaktian kepada sesama manusia.Ini jelas dalam buku perlembagaan PAS - sila rujuk FASAL 1 , 2 dan 3 hingga fasal 5.

Perkara-perkara takwa dan aktiviti takwa adalah termaktub dalam aktiviti Tarbiyah dan dakwah dan perkara-perkara kebaktian dan berbakti kepada manusia adalah termaktub kepada ablum minannas ( hubungan sesama manusia ). Atau lebih mudah jika kita melihat aktiviti dan peranan didalam unit amal.

Jadi disini ingin saya tekankan bahawa 2 unit utama yang boleh mengerakan kembali jentera kepercayaan rakyat atau masyarakat kepada Pas harus digerakan melalui 2 unit yang saya katakan iaitu Unit Tarbiyah dan Unit Amal.

Ruang dakwah masih luas dgn kekosongan dalam masyarakat kita. Kita boleh berbakti kepada masyarakat ketika adanya jenazah. Kita boleh menguruskan jenazah dengan membentuk team memandikan jenazah , menkafankan jenazah sehinggalah membawa jenazah ke tanah perkuburan melalui unit amal pada setiap cawangan. Ini adalah jalan dakwah dan kerja-kerja bakti yang paling memberi kesan kepada masyarakat.

Sekiranya perlu kita juga boleh membentuk kumpulan untuk solat jenazah di setiap kawasan. Ini bagi meringankan beban kepada waris yang masih hidup....

Kerja-kerja BAKTI adalah hal-hal ibadah yang terkandung didalam FARDHU KIFAYAH. Rujuklah kembali apakah hal-hal yang bersangkut dengan fardu kifayah kemudian bentuklah kumpulan amal kita disitu maka disinilah akan terserlah kerja-kerja bakti kita kepada masyarakat.

Dalam unit amal juga kita boleh membentuk mentara kenduri yang sekrang ini kalau nak buat kenduri masyarakat kita cukup pening dengan mentara. Kita boleh mengangkat talam-talam atau dulang-dulang tanpa kita mengira rumah. Disebabkan kita mahu melakukan bakti dan dakwah maka jalan seperti ini juga merupakan satu faedah yang dapat dirasakan oleh kedua pihak.

Draft gotong-royong surau sebulan sekali dalam setiap cawangan juga adalah kerja-kerja bakti kita kepada masyarakat. Kita tak perlukan nasi kawah untuk gotong-royong ini. Jika ada 4 atau 5 orang dalam kumpulan ini pun dah memadai. Kita pi cuci taik cicak dlm surau-surau dan cuci kolah dan sebagainya pun adalah dakwah dan kerja bakti juga. Apakah ada orang akan menghalang kita tak bagi kita cuci surau? InsyaAllah tak dak kut.

Mana-mana cawangan yang ada kekuatan bolehlah depa masak sikit-sikit kemudian lanjutkan dgn program tazkirah , panggil budak-budak jamu depa makan nasi.....lepas tazkirah kita makan sama-sama. Tak payah masak byk2 kira-kira dalam 20 ke 30 org pun dah memadai....maksimum kita buh pi lah 50 org....baru 5 kilo beras saja..

Wassalam..

KENAPA UMNO TAKUT PRK KOTA SEPUTIH???



KOTA SEPUTEH

KOTA SEPUTEH


Umno akan mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan esok berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Isnin yang menolak permohonan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mendapat perintah menangguhkan keputusan mengisytiharkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh sebagai kosong.

Umno seboleh-bolehnya ingin mengelakkan diri dari melalui satu lagi pilihanraya kecil kerana keadaan BN sekarang ini yang amat kritikal disebabkan oleh beberapa insiden yang melanda kepimpinan setiap parti komponen BN yang lain.

Parti bangsa Cina terbesar didalam BN sekarang berhadapan dengan konflik kepimpinan yang serius dan tidak mungkin dapat menumpukan sepenuh perhatian dan tenaga untuk menghadapi pilihanraya kecil sekarang. Dan tidak mustahil juga mereka akan kehilangan undi dari kaum cina di Kota Seputeh yang semakin jelak dengan tingkah laku pemimpin - pemimpin MCA.

Krisis MIC pula walaupun tidak kedengaran dimasa ini, tetapi masih lagi menghantui BN selagimana ianya diterajui oleh Samy Vellu. Kaum India walau dimana mereka berada masih tidak mungkin berpaling kembali kepada MIC dan episod duka kaum India selama 52 tahun diterajui Samy Vellu tidak mudah dilupakan oleh mereka. MIC akan terus ditolak oleh kaum India sehinggalah Samy Vellu bersara dari politik Malaysia.

Pemimpin Umno pula terus dihantui oleh krisis perempuan Mangolia yang mati dibunuh iaitu Altantunya. Terbaru, kes ini semakin menarik setelah penyiasat persendirian yang kontroversi sebelum ini dengan 2 afidavit yang berbeza mengenai penglibatan Datuk Seri Najib dengan kes kematian Altantunya kembali menyerang keperibadian PM ini dan Datuk Seri Najib seboleh-bolehnya mahu mengelakkan ianya dipolitikkan di Kota Seputeh dan menjadi tatapan umum seluruh Malaysia. Selain itu kes mendiang Teoh Beng Hock juga menjadi semakin diingati setelah beliau dikeluarkan semula dan siasatan kematiannya disiasat kembali. Dengan senario sekarang ini yang menjadi tidak menentu, Umno/BN amat khuatir dengan reputasi mereka dirobek oleh Pakatan Rakyat.

Selanjutnya, walaupun Umno/BN mengatakan bahawa Kota Seputeh adalah kubu kuat mereka, satu lagi pilihanraya kecil seboleh-bolehnya ingin dielakkan mereka sekarang ini memandangkan akan senario politik semasa yang bertentangan dengan populariti Umno/BN. Tambah memeritkan lagi, kejayaan kerajaan Negeri Kedah yang diterajui oleh Ustaz Azizan dari Pas sekarang ini akan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat jika pilihanraya kecil diadakan didalam waktu yang terdekat. akan mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan esok berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Isnin yang menolak permohonan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mendapat perintah menangguhkan keputusan mengisytiharkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh sebagai kosong.

Umno seboleh-bolehnya ingin mengelakkan diri dari melalui satu lagi pilihanraya kecil kerana keadaan BN sekarang ini yang amat kritikal disebabkan oleh beberapa insiden yang melanda kepimpinan setiap parti komponen BN yang lain.

Parti bangsa Cina terbesar didalam BN sekarang berhadapan dengan konflik kepimpinan yang serius dan tidak mungkin dapat menumpukan sepenuh perhatian dan tenaga untuk menghadapi pilihanraya kecil sekarang. Dan tidak mustahil juga mereka akan kehilangan undi dari kaum cina di Kota Seputeh yang semakin jelak dengan tingkah laku pemimpin - pemimpin MCA.

Krisis MIC pula walaupun tidak kedengaran dimasa ini, tetapi masih lagi menghantui BN selagimana ianya diterajui oleh Samy Vellu. Kaum India walau dimana mereka berada masih tidak mungkin berpaling kembali kepada MIC dan episod duka kaum India selama 52 tahun diterajui Samy Vellu tidak mudah dilupakan oleh mereka. MIC akan terus ditolak oleh kaum India sehinggalah Samy Vellu bersara dari politik Malaysia.

Pemimpin Umno pula terus dihantui oleh krisis perempuan Mangolia yang mati dibunuh iaitu Altantunya. Terbaru, kes ini semakin menarik setelah penyiasat persendirian yang kontroversi sebelum ini dengan 2 afidavit yang berbeza mengenai penglibatan Datuk Seri Najib dengan kes kematian Altantunya kembali menyerang keperibadian PM ini dan Datuk Seri Najib seboleh-bolehnya mahu mengelakkan ianya dipolitikkan di Kota Seputeh dan menjadi tatapan umum seluruh Malaysia. Selain itu kes mendiang Teoh Beng Hock juga menjadi semakin diingati setelah beliau dikeluarkan semula dan siasatan kematiannya disiasat kembali. Dengan senario sekarang ini yang menjadi tidak menentu, Umno/BN amat khuatir dengan reputasi mereka dirobek oleh Pakatan Rakyat.

Selanjutnya, walaupun Umno/BN mengatakan bahawa Kota Seputeh adalah kubu kuat mereka, satu lagi pilihanraya kecil seboleh-bolehnya ingin dielakkan mereka sekarang ini memandangkan akan senario politik semasa yang bertentangan dengan populariti Umno/BN. Tambah memeritkan lagi, kejayaan kerajaan Negeri Kedah yang diterajui oleh Ustaz Azizan dari Pas sekarang ini akan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat jika
pilihanraya kecil diadakan didalam waktu yang terdekat.

Thursday, November 19, 2009

HUKUM DAN PERSEPSI RAKYAT

Salam .. Du`at sekelian..

PAS perlu bijak menangani isu-isu yang timbul atau ditimbulkan dalam negara kita sekarang ini.. Kita tak boleh salahkan pihak luar yang menimbulkan isu yang boleh memporak porandakan PAS dan PR .. Kita tak boleh juga menafikan fakta bahawa kita ini sedang berhadapan dengan masalah dan krisis dalaman parti.. PAS perlu melakukan sesuatu.. tak boleh cakap sahaja.. tak boleh berlengah lagi.. tak boleh salahkan sapa-sapa lagi.. kena bertindak sekarang jugak..

Setelah melihat beberapa insiden sejak mutakhir ini, saya berpandangan kita perlu mengorak langkah dengan menyusun strategi yang lebih mantap lagi untuk memenangi hati rakyat malaysia , Islam mahu pun bukan Islam.. Apakah strategi itu ? Tunggu tulisan selepas ini .. apa-apa pun strategi hendaklah selari dengan hukum agama dan mengambil kira juga persepsi rakyat jelata..... Sorry.. tak dan nak tulis ...ada meeting di Komtar...

Wassalam ...

AKAR UMBI PAKATAN RAKYAT

MONDAY, NOVEMBER 16, 2009

Akar Umbi Pakatan Rakyat




Kebanyakkan dari kita dapat menilai keakraban pemimpin-pemimpin atasan Pakatan Rakyat dalam mengharungi badai politik yang tidak seimbang di Malaysia. Seringkali kita mendengar sedikit sebanyak perbezaan pendapat antara mereka diselesaikan dimeja rundingan dan seringkali juga kita dapati perselisihan faham ini diatasi dengan jayanya dimeja rundingan. Dan seringkali juga acap kali kita melihat eksploitasi yang dimainkan media pro BN cuba mengucar-kacirkan persefahaman ini melalui berita yang digembar-gemburkan oleh pecacai-pecacai terlatih mereka. Namun, hasil daripada permuafakatan antara pemimpin-pemimpin ini, jelas sekali ianya dapat ditangani oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat secara teratur.

Kita haruslah ingat akan pepatah Melayu ... 'Bumi Mana Yang Tidak Ditimpa Hujan' ..begitulah juga dengan pertalian politik antara ketiga-tiga parti didalam Pakatan Rakyat. Jadi, janganlah kita merasa gelisah dan ragu-ragu jika timbul isu perbezaan pendapat antara mereka.

Jika pemimpin - pemimpin Pakatan peringkat tinggi mempunyai ruang ataupun 'avenue' untuk menyelesaikan pelbagai isu yang timbul antara mereka...bagaimana pula dengan pemimpin-pemimpin diperingkat akar umbi? Pemimpin-pemimpin diperingkat akar umbi inilah yang selalunya menjadi perhatian kepada pengundi-pengundi. Mereka-mereka inilah sedikit sebanyak yang akan membentuk dan merencana sambutan dan sokongan rakyat kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Jika persefahaman antara YDP PAS , Ketua Cabang PKR dan Pemimpin DAP Kawasan tidak mencerminkan persefahaman yang jitu, dikhuatiri penyokong-penyokong Pakatan Rakyat akan menjauhi Pakatan Rakyat dimasa hadapan.

Jika pemimpin - pemimpin kawasan tidak dapat bertolak ansur dan semuanya hanya ingin menjadi jaguh kepada penyokong-penyokong mereka sahaja, rakyat akan merasa persepakatan antara PAS, PKR dan DAP cuma pada nama sahaja dan tidak mungkin akan dapat memenangi hati pengundi-pengundi dikawasan tersebut.

Dimasa ini , rakyat masih lagi tidak begitu terpengaruh dengan kerjasama antara mereka ini. Walaupun mungkin ada kerjasama antara pemimpin-pemimpin ini, ianya tidak lebih daripada semasa acara-acara rasmi kerajaan negeri mahupun sambutan majlis keramaian sahaja. Rakyat masih lagi ternanti-nanti kerjasama yang jitu antara pemimpin-pemimpin kawasan ini bagi membentuk satu kerjasama yang jitu merangkumi pelbagai permasaalahan rakyat setempat tanpa mengira latarbelakang parti mahupun bangsa. Rakyat mahukan pemimpin-pemimpin kawasan berganding bahu menyelesaikan isu-isu yang berbangkit dikawasan mereka secara bersama. Sekarang ini, rakyat masih ternanti-nanti kerjasama yang sebegini kerana kerjasama antara pemimpin-pemimpin kawasan setempat masih lagi samar-samar dan tertutup dikalangan mereka sahaja.

Mungkin sudah tiba masanya pemimpin-pemimpin kawasan mengorak langkah bersama membimbing rakyat setempat secara terus tanpa perlu ada garis pemisah antara mereka. Rakyat mahukan suatu alternatif kepada BN dan rakyat sekarang ini melihat alternatif ini ada pada Pakatan Rakyat. Justeru itu, pemimpin-pemimpin haruslah bertindak dengan segera bagi memantapkan kerjasama antara pemimpin-pemimpin dari ketiga-tiga parti ini secepat mungkin untuk mengembalikan sokongan rakyat . Janganlah kita mensia-siakan peluang yang ada sekarang ini untuk terus memastikan rakyat menyokong kesinambungan politik Pakatan Rakyat.

Monday, November 16, 2009

BLOGGER ... GOBLOG LU..

Salam .. pendakwah yang dikasihi.

Di zaman IT dan dunia informasi tanpa sempadan ini.. di kala sekali klik 3 trillion maklumat tersebar ke seluruh dunia.. bual-bual kosong di kedai kopi di suatu ketika dulu, sekarang ini telah tersebar menjadi satu persepsi yang seterusnya menjadi satu informasi yang mampu menarik attention masyarakat dan ummah seluruh dunia.

Tulisan blogger juga tak kurang hebatnya dalam kancah penyebaran maklumat pantas sekarang ini.. Tulisan-tulisan blogger ini .. entah benar atau pun tidak.. telah tersebar ke seluruh pelusuk dunia tanpa apa-apa kawalan.. telah berada dalam medan informasi arus perdana tanpa disedari.. out of control..

Cuma sebagai sempadan kepada kita semua sebagai blogger yang sering menulis dalam blog masing-masing.. berhati-hatilah.. janganlah kita melampaui batas.. janganlah kerana tertarik dengan isu-isu sensasi sanggup menjadi nasi tambah kepada berita2 yang tak sahih.. jangan cuba mengadu domba.. jangan menabur fitnah.. jangan `create` suasana havoc dalam masyarakat terutamanya sekali masyarakat Islam..

Apa2 pun renungilah ayat-ayat Allah berkaitan dengan perkara ini .. Cuba lihat.. Surak Al `Alaq : 3-5, bagaimana Allah mengingatkan kita supaya kita sentiasa membaca dan pada masa yang sama memahami bahawa Tuhanlah yang yang Maha Mulia Yang mengajar manusia dengan pena.. Yang mengajar manusia apa yang manusia tidak tahu..

Daripada ayat ini..pengajarannya ialah :
  1. Sebelum kita sebagai blogger menulis.. kita perlu ada ilmu.. melalui perkataan `bacalah`.. jangan dok `ceghodong` ikut sedap mulut dan jari jemari kita sahaja...
  2. Menulis pulak .. mestilah dengan nama Allah.. yang bermaksud menulis kerana Allah.. ikhlas kerana Allah.. Jadi sebelum menulis ..bacalah ... Bismillah dulu bang oooiiiii... barulah kita menulis perkara2 kebaikan sahaja...
  3. Menulis atau penulisan merupakan wasilah dakwah yang antara lain yang paling berkesan.. Al Quran sendiri sekarang ini adalah dalam bentuk tulisan setelah dikumpulkan sejak zaman Sahabat lagi.. jadi tak boleh dinafikan lagi bahawa hasil tulisan kita ini akan memberi kesan yang amat mendalam kepada pembaca2.. Tulisan ada kalanya lebih tajam dari mata pedang itu sendiri..
  4. Menulis juga bermaksud ..kita nak memberi tahu perkara yang tidak diketahui oleh masyarakat.. Kita nak memberi satu input baru..
Apabila kita menulis dan sudah tentulah penulisan ini terus beredar dan beredar dari satu tempat ke tempat yang lain.. tersebar di luar kawalan kita dan akhirnya membentuk satu persepsi yang dipegang oleh masyarakat secara amnya.. lalu membentuk satu pegangan yang kuat di kalangan ahli masyarakat yang akhirnya ia mampu menarik perhatian dan `attention` ummah seluruh dunia..

Bayangkanlah .. tulisan yang kita tulis itu adalah perkara baik.. perkara positif.. perkara maaruf.. perkara mahmudah.. Allahu Akbar... Subhanallah.. sudah tentulah balasannya.. balasan pahala yang berlipat-lipat kali ganda....

Jadi .. berpandukan ayat di atas.. kita semua perlu mengambil iktibar supaya kita tidak menulis di dalam blog kita ikut sesuka hati sahaja.. kita tak nak menjadi blogger yang menulis dengan tidak mempunyai fakta yang lengkap.. kita tak nak menjadi blogger yang menulis kerana dendam.. kerana wang.. kerana mencari populariti.. Jadi kita tak nak menjadi blogger yang goblog.. yang samseng.. yang hentam semberono sahaja..

Sekian ...Wassalam...

ALAHAI... JKKK.. DI MANA SILAPNYA...

Salam.. Du`at sekelian ..

Ini gambar kawan saya.. blogger Qorie Afifi.. dulu semasa kat sekolah dulu ..dikenali sebagai Roy.. boleh tahan dia ni.. Alhamdulillah la ni.. berserban berjubah.. dengar kata dua cawangan dah.. Di bawah ni adalah tulisannya .. Ikutilah pandangannya mengenai JKKK..

JKKK atau dikenali juga dengan nama Jawatankuasa Kemajuan & Keselamatan Kampung adalah peranan utama untuk membentuk kerajaan kecil yang memerintah negeri.

Ini selaras dengan kemenangan sesebuah parti sekiranya perti tersebut dapat menawan mana-mana negeri maka JKKK yang akan dibentuk adalah satu perkara yang harus di pandang serius.

Namun setelah hampir 11 bulan pelayaran Pakatan Rakyat menerajui pemimpinan negeri istilah JKKK masih digunakan tanpa mengantikan kepada istilah lain yang menyebabkan berlaku kekeliruan dan sering sindir-menyindir samada JKKK (P) atau JKKK(N).

Seharusnya perkara sebegini tidak muncul sekiranya raf pentadbiran negeri dilakukan seawal mungkin sebelum PR memenangi mana-mana negeri. Bagi saya , JKKK yang di bawah pentadbiran PR boleh digantikan dengan nama JKKS ( Jawatankuasa Kemajuan & Kawalan Setempat ) atau akan disebut JKS Jawatankuasa Kemajuan Setempat.

Dengan pengantian istilah sebegini akan mengelak kekeliruan antara JKKK yang sedia ada dan JKKS yang baru dibentuk oleh PR.

Menyentuh tentang isu negeri Perak saya melahirkan rasa kagum saya kepada pihak BN yang telah mengubah nasib mereka dengan memandang satu pesanan yang sering kita dengar :
" Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu yang mengubahkannya sendiri "

Harapan saya pihak PR tidak akan mengigit jari kerana kelemahan 'pertahanan' haruslah diakui dan dengan pengambilan Perak oleh BN seharusnya dijadikan garis panduan kepada negeri-negeri lain.

HARI INI MEMANGLAH MILIK KITA TETAPI HARI ESOK KITA BELUM TAHU MILIK SIAPA.......

Kelemahan kerajaan negeri akan mudah dinilai bila kita melihat JKKK (N) tidak bekerja seperti mana yang diharapkan.

Dengan prinsip 'main tangkap muat' pihak PR telah bersetujui membentuk sebuah kerajaan kecil yang bermula dari kampung dengan mereka yang kurang mahir memahami sebuah pentadbiran. Maka disinilah titik tolak jatuhnya PR dalam arena politik Malaysia.

Semoga PR terus berjaya dan BN pula semakin mara..pu ........

Pengerusi JKKK yang mempengerusikan JKKK adalah dianggap sebagai Adun dalam kawasan tersebut. Sedangkan ahli jawatankuasa yang lain adalah dianggap sebagai exco dalam kerajaan kecil tersebut.

Kegagalan fungsi JKKK dalam satu-satu bahagian ataupun kawasan adalah merupakan titik awal berlakunya kegagalan sesebuah kerajaan. Inilah hakikat politik yang bermukim di Malaysia.

Fungsi JKKK adalah titik pertama sebuah pentadbiran kecil tetapi mempunyai fungsi yang besar dan luar biasa.

Bagi mereka yang tidak dapat melihat perkara ini akhirnya mereka memulaukan JKKK ataupun mereka tidak akan membentuk sebuah JKKK yang mantap yang mempunyai peranan dan sumbangan yang besar kepada masyarakat.

Ramai ahli JKKK tidak menyedari hal ini dan akhirnya mereka merosakan sebuah peluang dan fungsi yang cukup besar yang telah diberikan kepada mereka.

Ada diantara ahli JKKK yang seumpama pesakit di sebuah hospital iaitu menunggu sesuatu disuapkan ke mulut atau hanya terbaring di katil rawatan sambil berdoa menunggu hukuman sebuah rawatan.

Ada juga di kawasan-kawasan yang telah dimenangi namun tiada sesiapa pun yang mahu tampil untuk memikul tanggungjawap sebagai JKKK.

Bererti di kawasan itu mereka cuba hancurkan sebuah kerajaan kecil yang seharusnya mereka bentuk bagi mengawal kemajuan dan keselamatan kampung yang telah dimenangi.

Kenapa hal seperti ini berlaku dan tiada siapa sedar? Kerana mereka malu tidak bertempat dan malas tidak bermasa.

Malu untuk tampilkan diri bagi menjadi sebahagian dari sebuah kerajaan dan malas untuk berbakti pada masa yang sangat-sangat diperlukan.

Inilah sebuah jawapan kepada jatuhnya sesebuah kerajaan.

Dengan melihat perkara ini adalah sebagai sebuah perkara serius maka pembentukan semangat baru bagi melahirkan JKKK yang menepati sasaran haruslah dilakukan.

Kepada yang telah dilantik menjadi JKKK janganlah berpeluk tubuh dan kepada yang selama ini menyembunyikan diri , ayuh keluar. JKKK adalah sebuah kerajaan kecil , JKKK harus menunjukan sebuah perpaduan dan kesefahaman yang tinggi diantara ahli-ahlinya , JKKK harus tahu peranan dan fungsi mereka kepada masyarakat.

Hari esok sekiranya kita mengeluh kerana kehilangan sebuah kerajaan janganlah kita menyesal kerana pada hari ini kita tidak pernah melakukan seperti mana yang harus kita lakukan.

Akhirnya , kita juga sama seperti mereka………….mengatok dulang paku serepih , mengata orang rupanya kita yang lebih.

Saturday, November 14, 2009

KEMUNGKARAN UMNO KEPADA RAKYAT MALAYSIA


Salam .. Du`at sekelian..

Dibawah ini ada beberapa fakta yang saya ambil daripada tulisan rakan-rakan lain ..yang saya rasa.. amat perlu kepada kita semua supaya ingat semua ini.. kerana kegagalan UMNO memerintah negara selama ini amat ketara dan tidak boleh dimaafkan sama sekali sehingga menyebabkan rakyat dan negara malaysia dilihat tidak bermaya dan terpaksa tunduk kepada negara kecil, Singapura walaupun suatu ketika dulu merupakan sebahagian daripada Malaysia..

Mari kita lihat satu persatu kemungkaran UMNO kepada rakyat Malaysia....

1. Siapa yang menyerahkan Singapura kepada Cina Lee Kuan Yew? - UMNO

2. Siapa yang menjual air murah dan beli semula mahal kepada Singapura? - UMNO

3. Siapa yang menyerahkan ratusan ekar tanah tadahan air Kota Tinggi kepada Singapura sehingga kawasan itu dikawal oleh tentera Singapura? - UMNO

4. Siapa yang menjual jutaan tan pasir Johor kepada Singapura sebelum ini? - UMNO

5. Siapa yang dayus melihat jet2 pejuang tentera Singapura melampaui sempadan udara Johor dan Pahang? - UMNO

6. Siapa yang kecut melaksanakan jambatan bengkok yang berupaya menjunamkan prestasi perlabuhan Singapura? - UMNO

7. Siapa yang jual saham syarikat kepentingan Malaysia (kesihatan, telekomunikasi) kepada Singapura? - UMNO

8. Siapa yang tunduk kepada tekanan Singapura dalam kes Maybank membeli bank Indonesia? - UMNO

9. Siapa yang membuka hak secara global termasuk Singapura dan Israel untuk membeli kepentingan tanah Johor dalam Wilayah Iskandar? - UMNO

10. Siapa yang menYerahkan Pulau Batu Putih kepada Singapura? - UMNO

11. Siapa yang tunduk kepada tekanan Singapura dalam kes tanah Keretapi Tanah Melayu di Singapura? - UMNO

12. Siapa yang gagal meruntuhkan rumah api Singapura dan membina rumah api milik Malaysia di Pulau Pisang? - UMNO

13. Siapa yang sanggup mendaratkan khazanah minyak rakyat Kelantan ke Songkla, Thailand? - UMNO

14. Siapa yang takut kepada Singapura dalam duit EPF pekerja Malaysia di Singapura? - UMNO


Wassalam....

Friday, November 13, 2009

INI TULISAN SAYA PADA 21 MAY 2009 LALU... UNTUK RENUNGAN KITA BERSAMA..

THURSDAY, MAY 21, 2009

PERGERAKAN PAS YANG `SOLEH` DALAM SUASANA BERPOLITIK `GHAIRU SOLEHAH`


Salam ... Pendakwah yang dikasihi....

Berpolitik ni nampak seperti berlumba-lumba untuk mendapatkan kuasa .. bertanding nak menang dalam pilihanraya atau pemilihan pucuk pimpinan.. Berpolitik ini seolah-olah seperti untuk mengejar kemewahan atau kedudukan.. Atau lebih mudah disebut sebagai `Hubburriyasah`.. Ia juga boleh ditafsir sebagai `untuk mengurus negara`.. Berpolitik ini ada kaitan dengan pengurusan dan pentadbiran satu-satu kerajaan atau parti.. Berpolitik juga mungkin boleh mengakibatkan fitnah-mefitnah.. kata mengata di belakang... berprasangka buruk... zalim mezalimi di antara satu sama lain...


Berpolitik ini boleh juga mengakibatkan timbul klik atau team team yang tertentu... Berpolitik juga sehingga satu tahap boleh mengakibatkan berlaku pembunuhan.. Ini sudah terbukti sebelum ini dalam beberapa kes contohnya di Negeri Sembilan, Datuk Mokhtar Hashim didapati bersalah oleh mahkamah kerana membunuh Datuk Taha (kalau tak silap saya).. Begitu juga apa yang berlaku di Pahang sehingga YBnya dikerat-kerat hanya semata-mata percaya kepada Mona Fendi , seorang bomoh `mata belalang`..


Berpolitik memerlukan pengaruh dan sejauh mana seseorang pemimpin itu dapat mempengaruhi rakyatnya selagi itulah beliau , seorang yang dikatakan bijak berpolitik dan bijak mencari pengaruh.. Berpolitik juga perlu kepada `pemainnya` seperti dalam satu permainan bolasepak samada `pemain sepenuh masa` atau `pemain simpanan` dan pada masa yang sama ia juga perlu kepada `penyokong tegar` mahu pun `penyokong tidak tegar` .. Oleh itu saya nak ibaratkan mereka yang dikatakan BERPOLITIK adalah terbahagi kepada 3 kategori...

  1. Ahli politik sepenuh masa (fulltime player)
  2. Ahli politik simpanan yang muncul di waktu yang tertentu sahaja spt waktu dekat dengan pilihanraya sahaja (reserve player)
  3. Penyokong atau penonton kepada pemain2 samada sepenuh masa ataupun pemain simpanan.... Penyokong biasanya lebih ramai beratus-ratus kali ganda daripada pemain-pemain..
Jadi saya nak membawa pembaca sekelian merenung sejenak dimanakah position atau posisi kita sebagai ahli politik samada kita tergolong dalam kategori 1, 2 atau 3 seperti di atas..


1. Ahli politik sepenuh masa adalah mereka yang sentiasa bertungkus lumus dalam kerja-kerja politik.. bangun ..politik.. tidur.. politik... sembang... sembang politik.. makan.. politik.. minum... politik.. Pendek kata golongan ini hidup mati adalah kerana kefahaman politik mereka.. Sebagai contohnya.. dalam PAS sendiri .. golongan ini adalah mereka yang menerajui kepimpinan samada di peringkat Pusat sampailah ke peringkat cawangan... Bekerja berdasarkan kefahaman yang mendalam... nak berjuang... Buat kerja siang malam pagi petang..

Mereka mempunyai jawatan .. kalau tak buat kerja.. terasa bersalah.. sentiasa faham gerak kerja politik.. konsisten dan mempunyai komitmen yang begitu tinggi.. bukan dekat dengan pilihanraya baru nak buat kerja malah lebih bersemangat...buat kerja bukan mengharapkan ganjaran atau habuan.. ikhlas .. kerana Allah..

Pembaca sekelian.. golongan ini sebenarnya .. tak begitu ramai... daripada begitu ramai ahli PAS .. yang termasuk dalam golongan ini hanyalah ..tak lebih 10% daripada ahli PAS di satu-satu kawasan..

2. Kategori kedua adalah `pemain simpanan`.. yang sekali sekala turun bermain di padang samada diminta oleh jurulatih ataupun memang nak turun bermain jugak-jugak.. Sebagai contohnya dalam PAS sendiri... terdapat di kalangan ahli PAS yang hanya aktif dan bersemangat apabila dekat-dekat dengan pilihanraya.. Golongan ini.. apabila jauh daripada pilihanraya.. minta sumbangan RM 1.00 sehari pun agak keberatan dan susah nak bagi sumbangan... Tapi tak mustahil bila.. dekat dengan pilihanraya.. kita minta RM 100.00 ... dia bagi RM 1000.00 kat kita.. Dia akan `ghosek` sungguh2 sampai dapat jugak duit tu.. Hebat depa ni..tapi hebat masa dekat dengan pilihanraya sahaja. Depa ni pemain simpanan.. Ada juga sumbangan depa kepada PAS.. Bilangan mereka ni lebih ramai daripada golongan pertama di atas...

3. Kategori ketiga adalah penonton di tepi padang yang menyokong kuat kita bila kita menang dan tak mustahil mereka jugak akan boooooooooo kita bila kita kalah... Depa ni.. bilangannya ramai sekali.. kalau dalam PAS.. depa ni boleh jadi ahli PAS tapi tak aktif.. atau jugak penyokong PAS tapi tak jadi ahli... orang2 yang simpati kepada perjuangan PAS tapi tak terlibat dalam PAS... Depa ni kalau dalam pilihanraya... Depa pasti akan undi PAS .. tapi depa ni tak tau susah payah mereka yang bertungkus lumus seperti golongan pertama dan kedua di atas.. Mereka ini hanya pemerhati politik sahaja.. Atau pun atas pagar .. Tunggu dan lihat.. Pergi mengundi sahaja .. Undi sudah tentu pada PAS tapi susah payah pahit getir dalam mengharungi gerak kerja dalam PAS.. mereka tiada maklumat....

Jadi pendakwah sekelian ... pengundi atau mereka yang mengundi PAS terdiri daripada tiga golongan ini... Sebagai contohnya kita ambil kawasan Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir dalam parlimen Permatang Pauh ... Ahli PAS ada lebih kurang 2000 orang (kalau silap tolong perbetulkan) ... Undi yang PAS perolehi dan menang pulak adalah sebanyak 11000 (berdasarkan keputusan dalam by election Permatang Pauh tahun lepas)..

Maksudnya 9000 ribu undi yang PAS dapat di Permatang Pasir ini adalah datang daripada ahli PKR.. ahli UMNO.. atas pagar.. ahli MCA.. ahli MIC.. ahli DAP.. ahli GERAKAN.. ahli TIADA PARTI dan sebagainya.. Lebih banyak daripada undi ahli PAS sendiri.. Kalau hanya mengharapkan kepada undi PAS semata-mata.. (dari segi matematiknya) PAS tak boleh menang... Mereka inilah yang saya maksudkan golongan atau kategori yang ketiga yang saya sebut seperti di atas... Mereka duduk di tepi padang sahaja.. Mereka ini memerhati prestasi PAS dari jauh.. Mereka suka kepada PAS dalam keadaan sekarang ini... Mungkin kerana ketrampilan pimpinan PAS.. kepimpinan ulamaknya... syakhsiah pimpinan PAS baik dan berjiwa rakyat dan sebagainya...

Manakala 2000 undi PAS adalah daripada ahli PAS samada dari kategori pertama atau kedua seperti di atas.. Kategori pertama berjumlah 200 orang sahaja iaitu 10% daripada 2000 dan kategori kedua berjumlah ..mungkin tak lebih daripada 1000 orang yang hanya aktif bekerja ketika pilihanraya sahaja... Maksudya.. mereka yang bekerja untuk kemenangan PAS tak lebih daripada 1200 ahli PAS daripada 2000 ahli PAS ... Hasilnya PAS mendapat undi sebanyak 11000...

Pendakwah sekelian.. mungkin telahan saya ini tidak 100% betul.. cuma sebagai satu topik perbincangan... adakah pandangan `penonton` yang berjumlah 9000 seperti di atas kita ketepikan untuk `survival` politik PAS di Penang ini.?.. adakah patut kita terlalu meraikan pendapat golongan pertama dan kedua semata-mata untuk mengekalkan ke`asli`an perjuangan PAS?.. Adakah patut kita mengambil pandangan golongan ketiga tadi hanya semata-mata untuk memenangkan PAS dalam pilihanraya ?...

Apa yang perlu kita fahami ..politik berpilihanraya ini bukannya matlamat PAS.. Ia hanyalah salah satu wasilah dakwah yang telah disepakati oleh pimpinan kita terdahulu untuk memenuhi tuntutan perjuangan Islam di bumi Malaysia ini... Sehinggalah ke hari ini.. silih berganti pimpinan PAS.. kita dapati PAS telah masak dan matang berpolitik ala Malaysia..Pimpinan kita terus memacu laju membawa PAS melalui pilihanraya walaupun suasana persekitaran politik di Malaysia ini bukanlah mengikut lunas-lunas Islam...


Kita membawa politik Islam dalam keadaan kita berada dalam suasana `gharu solehah`.. Pergerakan PAS yang `soleh` dalam suasana persekitaran `ghairu solehah`.. Inilah yang memenatkan kita semua ..pendokong PAS dan Islam..Kadang-kadang ada di kalangan kita cepat melatah... ada yang gopoh gelojoh.. ada yang terlampau berhati-hati... walaupun begitu.. kita selalu diingatkan dengan kalimah ``Al Futhur Fi Thoriqiddakwah``...
Wassalam....

Wednesday, November 11, 2009

JIN NOTI vs MANUSIA NOTI ..


Salam .. Du`at sekelian...

Cuba teka gambar sape di atas ni.. Ni lah gambar pelakon utama filem panas di pawagam sekarang ni.. Jin Noti.. Mawi Ani.. Eeeeiii tak sangka ye.. sekarang ni Mawi dah jadi pelakon no.. Filem plak diberi nama.. Jin Noti.. Jin yang nakal...

Para Du`at sekelian.. Allah menjadikan manusia dan jin di atas dunia ini dengan satu tujuan.. iaitu untuk beribadah kepadaNya.. untuk meng`abdikan diri kepada Allah Yang Maha Pencipta. Saya rasa semua dah tahu ayat mana yang telah menyebut perkara di atas ini.. Oleh itu.. kita perlu mengetahui bahawa selain daripada manusia yang diciptakan Allah di atas dunia ini, Allah juga mencipta Jin di atas dunia ini dengan sama tujuan dengan kejadian manusia iaitu untuk beribadah kepadaNya..

Jin pun macam manusia juga.. Ada manusia baik ada manusia jahat.. begitu juga Jin.. Ada Jin baik dan ada Jin jahat.. Ada manusia Islam dan ada manusia kafir .. Begitu jugaklah Jin.. Ada Jin Islam ada jugak Jin kafir.. Ada manusia Islam yang bersolat dan ada manusia Islam yang tidak bersolat.. Jin pun sama.. Ada Jin Islam yang bersolat ada yang tidak bersolat.. Ada manusia yang beribadah ada manusia yang tidak beribadah .. Jin pun samalah.. ada Jin yang sentiasa beribadah kepada Allah dan biasalah ada jin yang tak mau beribadah kepada Allah.. yang engkar kepada arahan Allah...

Ada manusia yang suka kacau tempat tinggal Jin.. Begitu jugaklah .. ada jugak jin yang suka ganggu tempat tinggal manusia.. Ada manusia yang suka melawak dan mengusik .. Jin pun ada jugak yang suka melawak dan mengusik.. Manusia ada yang berkawan dan bersahabat dengan jin begitu jugalah di sebaliknya, ada jin yang ambil manusia sebagai kawannya.. Ada manusia yang menjadikan jin sebagai `pembantu`nya, dan ada jin yang telah menguasai manusia sehingga menjadi khadamnya...

Ada manusia Islam yang berjaya berdakwah kepada Jin kafir supaya memeluk Islam macam nabi bersama Abdullah Ibn Mas`ud berdakwah kepada Jin di satu tempat yang sekarang ni dikenali sebagai Masjid Jin di Mekah,.. dan begitu jugak ada jin Islam yang berdakwah kepada manusia kafir supaya beriman kepada Allah..

Pendek kata.. manusia ada aqal dan nafsu..jin pun sama ada aqal dan nafsu.. 2 x 5.. 5 x 2 .. .. Ada manusia noti .. ada jin noti... cuma kita tak nampak jin ..tapi jin nampak kita.. iaitu jin mata satu.. sua sue kemuning.. sua sue kemuning.. he he...

Wassalam...

Monday, November 09, 2009

CERDIK SUNGGUH NAJIB BEKERJA SECARA DIAM-DIAM ATAU KITA NI YANG SOMBONG...



Salam Duat sekelian...

Seminggu aku berada di Kl .. baru tiba pagi tadi.. banyak aktiviti yang telah berjaya aku ikuti.. bermula dengan mesyuarat Darussyifa` di Bangi sehingga semalam .. program aku di surau Al Hikmah di Subang Pinggiran yang aku bertemu dengan beberapa penyanyi kumpulan Hijaz.. Depa khusyuk dengar aku berdiskusi di hadapan mereka mengenai penyakit-penyakit hati manusia..

Aku menyertai seminar khas memperkasakan parti di Taman Melewar.. seperti yang aku jangka.. telah berlaku .. Resolusi untuk memperkukuhkan PR di Malaysia ini telah disepakati.. Yang tu ajelah.. Kalau buat EGM sekali pun.. yang ni jugak lah.. buat ke tak buat ke .. Perkukuh PR adalah konklusinya..

Aku pun yang ni jugak.. Orang lain pun banyak nak yang ni jugak.. tapi ada di celah2 tu berperangai hipokrit (maaf ye kasar sedikit).. kata aje nak perkukuh tapi main tikam di belakang.. Di belakang cuba pecah belahkan PAS dan PR..

Sebagai perbandingan dengan melihat senario politik malaysia 10 tahun kebelakangan ini... Di penghujung percakaran dalaman MCA.. Ling Liong Sik.. LIm Ah Lek.. menarik diri daripada kepimpinan MCA dan memberi laluan kepada Ong Tee Keat... OTK dab CSL berdamai pulak selepas tu... Ini adalah kerana .. They want to get back support from Malaysian esp Chinese.. Tun M dan Pak Lah memberi laluan kepada Najib in order to get support back from Malaysians esp Malays... Adanya plan persaraan untuk Samy Vellu adalah kerana they want to get support from the Rakyat esp Indians.. Ada pertentangan yang agak keras daripada Murugiah kepada Kayveas sehingga menyebabkan Najib menerima permohonan Makhal Sakhty Party untuk dinilai sebagai parti komponen baru dalam BN.. Semuanya adalah kerana they want to get support from Malaysians..

Di kala .. persepsi rakyat kepada PR semakin berkurangan terutamanya PKR yang begitu banyak menimbulkan masalah dalaman sehingga negeri Perak menjadi kucar kacir.. Kedah berhadapan dengan karenah adun PKR Lunas lompat jadi wakil mesra UMNO begitu jugak di Selangor , wakil PKR Port Kelang... penin...penin... Pas pulak dengan krisis??? yang diakhiri (betul ke yang terakhir, minta2 gitulah) dengan seminar khas semalam.. Dap begitu jugak.. mungkin tanpa disedari oleh kita semua.. seperti mana berlaku di Selangor dan Jawi, Pulau Pinang..

Cuba anda melihat semua ini sebagai cubaan Najib dan UMNO untuk `reform` atau bangkit semula di kala parti -parti lain dilihat lemah dan bermasalah serta di landa pelbagai krisis dalaman... sedangkan sebenarnya Najib dan UMNO sendiri juga berhadapan dengan krisis dalaman yang bertan-tan berat dan besarnya berbanding dengan parti-parti lain...

Cerdik sungguh Najib dan sekutunya yang lain... Cuma betul ke mainan Najib atau kita sendiri yang tak nak mengaku memang ada krisis dalaman dalam parti kita ... mungkin kita jugak perlu melakukan perubahan kepimpinan secara drastik in order to get support from Malaysians... Betul ke ada dalang-dalang .. musang berbulu ayam.. yang memporak porandakan semua parti parti di Malaysia kecuali UMNO supaya UMNO dilihat kuat pada persepsi rakyat... tunggu tulisan selepas ini....

Wassalam..