PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Monday, May 18, 2009

PENANTI : KENAPA TAK MERIAH...



Salam .. Du`at sekelian...

Hari ni dengar cerite... UBN akan buat pengumuman samada nak bertanding atau pun tidak dalam pelihanraya kecil Penanti.. Dok tunggu depan TV setengah hari ni pun ... tak keluag-keluag jugak berita .. Bertanding ke tak ni.. UMNO ada strategikah.. UMNO takutkah... UMNO nak cipta sejarah dunia lagikah setelah berpuluh-puluh rekod dunia diciptanya di Perak.. tak bertanding dalam pilihanraya.. Atau nak buat kejutan ala `terkejut biawak` dengan menyokong calon bebas yang bernama `Kak Min` tu ka..

Dulu kampung aku dalam `wilayah jajahan Penanti`.. tapi la ni setelah persempadanan semula kampung aku masuk dalam DUN Permatang Pasir di mana YBnya adalah dari PAS, Hamdan Abdul Rahman.. Dah tiga penggal dah aku pangkah Bg Hamdan ni.. Lagi baguih.. kerusi PAS.. Bg Hamdan kerja kuat sungguh .. Walaupun sekali sekala sakit sana sini .. keluar hospital masuk hospital tapi masih terus memberi perkhidmatan yang cukup baik kepada masyarakat Permatang Pasir...

Cuma yang aku nak cerite pada ko orang pada hari ni... dua tiga hari lepas berturut-turut aku pi melilau pusing-pusing kawasan Penanti .. berhenti makan di beberapa kedai di kawasan Penanti ni.. aku rasa suasananya tak semeriah pilihanraya2 kecil sebelum ni.. Tak macam semasa by election Permatang Pauh dulu.. Tak macam Kuala Terengganu.. Bukit Selambau dan juga di Bukit Gantang... Aku pi masuk kawasan Mengkuang Titi.. kawasan Mengkuang Sg Lembu.. kawasan Berapit.. Aku jumpa kaum Cina .. aku tannya depa di kawasan Berapit sana.. Toke.. macam mana kali ni.. Penanti.. sapa boleh minang.. Depa kata 50-50.. Aku terkejut jugak jawapan macam tu keluag daripada mulut olang Cina...

Satu malam... Aku berhenti di `port` utama Pakatan Rakyat... kedai kopi tepi masjid Kubang Semang.. yang bertentang dengan markaz utama PKR untuk pilihanraya kecil Penanti.. Di sini makan dia pun sedap.. ada nasi kandaq melayu... aku selalunya berhenti di sini selepas balik kuliah di kawasan Bukit Mertajam.. tapi tak boleh makan banyak2 nanti perut boroi.. berpenyakit pulak.. di sini SB pun banyak.. kena jaga2 cakap tu..

Masa berhenti di sini aku berjumpa dengan dua orang sahabat lama masa kami belajag dulu.. sorang nama Hj Raihan dan sorang lagi nama Fazli.. Fazli yang nama famousnya `Li Jebon` (nama yang direstuinya dan dia tak marah bila kawan2 panggil dia dengan gelaran tu).. Fazli ni pengundi Penanti.. Kami bersembang panjang sampai tengah malam pasai politik semasa negara ni... Li Jebon ni bukan calang2 orang .. hebat dia punya bacaan politik dia..

Dia kata orang melayu di kawasan Penanti ni dah nekad dah.. akan bagi undi kat calon Pakatan Rakyat.. Dari saluran 1 sampai saluran 6 ni Insya Allah akan bagi undi kat Dr Mansor... Dia kata daripada umug 70 tahun sampai yang baru boleh mengundi Insya Allah akan bagi kat PKR.. Ramai dah meluat kat UBN dan UMNO ni... Lega rasanya bila dengaq Li Jebon kata macam tu.. berbanding dengan Cina yang aku jumpa sebelum tu...

Tapi `suara hatiku` ni masih berbelah bahagi sebab apa tak begitu meriah kali ni ... Mungkin ada perkara yang berlaku yang tak disenangi oleh pendokong dan penyokong PR.. atau mungkin jugak depa dah rasa selesa atau `confident` boleh menang selesa kot... ataupun mungkin awal lagi kot.. tak `kick off` lagi kot... atau pasai ura2 PAS nak boikotkah? atau sebab2 lain...

Wallau A`lam.... Wassalam...

No comments: