PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Thursday, April 30, 2009

PENANTI : PAKATAN RAKYAT PERLU ADAKAN PERBINCANGAN SERIUS


Salam.. Du`at sekelian …

By election Penanti yang akan diadakan tak lama lagi meletup dengan sebahagian pimpinan dan ahli di peringkat grass-root tak berpuas hati dengan `cara ` PKR `handle` kes Fairus, kesepakatan dalam PR dsbnya.. Mungkin terdapat juga alasan-alasan lain yang menyebabkan mereka bersikap sedemikian.. Saya perlu jujur dengan diri saya sendiri .. saya tak boleh menyembunyikan apa yang `terbuku` dalam hati saya mengenai perjalanan Pakatan Rakyat selama ini.

Hari ini keluar wawancara saya dengan wartawan Wasilah.. Antara yang saya sebut berkaitan dengan pilihanraya Penanti ini ialah yang paling pentingnya untuk mengekalkan kesepaduan di kalangan parti Pakatan Rakyat. Oleh itu pandangan daripada akar umbi perlu juga diambil perhatian dan perkiraan.

Banyak mesyuarat kawasan PAS yang telah berlangsung baru-baru ini mengusulkan supaya kerusi Penanti dibawa ke perbincangan agar ia diberikan kepada PAS . Apa yang penting ia perlu disalurkan melalui saluran yang betul bukan melalui saluran media. Ia perlu dibawa ke perbincangan dalam Majlis Pakatan Rakyat Pulau Pinang supaya dapat di ambil satu persetujuan.

Atas kapasiti peribadi dan mempunyai beberapa jawatan dalam PAS, saya telah menulis dalam blog saya ini, 22 alasan kenapa PAS perlu dibenarkan bertanding di Penanti.. Banyak alasan yang saya tulis.. saya tak boleh nak sembunyi-sembunyi lagi.. Kalau lah 22 alasan ini menjadi antara hujah bagi pihak PAS dan di bawa dalam perbincangan tertutup dengan PKR dan DAP, maka sudah tentulah PKR terutamanya juga akan membawa hujah mereka.

Jadi pada masa inilah perlu ada sikap tanasuh dan tasamuh.. apa yang boleh diertikan sebagai `main tarik tali` atau `main sorong papan tarik papan`.. Bukannya kita bertengkar atau berkelahi... Ini adalah perbincangan tertutup.. bertujuan untuk mencari kata sepakat dalam menghadapi pilihanraya di Penanti..Di pihak PAS kena bijak berhujah dan di pihak PKR pun mesti berhujah dengan alasan-alasan yang tersendiri..

PKR tak boleh melulu dan terus membuat perancangan dan keputusannya sendiri tanpa berbincang dengan PAS dan DAP. We are all in one family... Kita tak boleh ada perasaan cuba meminggir parti lain dalam Pakatan Rakyat.. Kita semua mesti ikhlas dalam perjuangan membela nasib rakyat... Kita tak boleh sombong dengan kemenangan demi kemenangan dalam beberapa pilihanraya kecil kebelakangan ini . Walaupun kita lihat sokongan rakyat dari hari ke hari semakin meningkat tetapi kita kena akui ia adalah kerana rakyat tertarik dengan kesepakatan rakyat yang bernaung di bawah payung `Pakatan Rakyat`.

Kalaulah di Penanti ini.. heboh diperkatakan mengenai ketidaksepakatan antara PAS dan PKR.. dan dicanang dengan lebih sensasi lagi oleh media pro UMNO dan BN (sekarang pun mereka dah mula dah), tak mustahil ia boleh merebak ke seluruh negara yang akhirnya PR sendiri akan rugi dan rakyat mual, muak dan rimas dengan `political game` seperti ini.. Bagi saya ini semua berlaku adalah kerana tiada perbincangan serius di antara kedua parti terlibat yang menyebabkan ahli2 parti terutamanya akar umbi PAS dan DAP terpinga-pinga.. hilang punca seperti anak ayam kehilangan ibunya...

Oleh itu .. di sini ada beberapa cadangan saya kepada pimpinan Pakatan Rakyat untuk menyelesaikan kemelut di Penanti ini...

1. Adakan perbincangan serius dengan secepat mungkin antara pimpinan pemuda PAS negeri, pimpinan PAS Permatang Pauh dengan Presiden PAS.

2. Kemudian di bawa pula perbincangan dengan pemuda Pakatan Rakyat.

3. Semua pihak perlu berhujah secara `black and white` supaya mencapai satu keputusan yang dipersetujui bersama.

4. Segala hujah dan tuntutan pihak terbabit perlu diketengahkan dan perlu `transparent` di antara satu sama lain.. Nak kata apa pun .. kata terus .. jangan simpan-simpan lagi.. Semua pihak perlu bersikap terbuka dan berwawasan sehinggalah satu keputusan dicapai.

5. Semua pihak menghormati dengan keputusan itu dan keluar menyusun strategi bagi memenangi kerusi Penanti..

Sebut senang .. nak cadang mudah.. bila nak buat susah.. ada orang kata macam tu .. Ye .. betul.. tapi kita berdoalah kepada Allah supaya Allah permudahkan segala usaha kita ini.

Sekian .. Wassalam...

No comments: