PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Wednesday, December 24, 2008

Samb.... Pengamal Santau : Manusia berhati binatang..

  • Salam semua ... Du'at sekelian...
  • Nak sambung sedikit lagi tulisan saya mengenai santau 2-3 hari lepas... Baru baru ni selepas kuliah di sebuah masjid di Bukit Mertajam, seorang budak lelaki dan 2 orang adik beradik perempuan datang berjumpa dengan saya mengadu kepada saya mengenai penyakit yang dihadapi oleh ibubapa mereka.
  • Budak lelaki yang bernama Zul tu menceritakan bagaimana bapanya yang diserang oleh satu penyakit yang agak misteri.. Sekejap baik .. sekejap tak baik.. badan jadi kurus kering.. cakap sorang-sorang tengah malam.. muntah darah.. sakit sakit sendi... tak lalu makan... tak terurus hidup dia.. dah banyak tempat dan orang dan merata tempat dah berubat... dah banyak tahun dah bapa menanggung penderitaan penyakitnya tu... bersungguh-sungguh Zul menceritakan hal penyakit bapanya yang kini menetap di Changkat Jering, Perak.... Akhir sekali keluar perkataan daripada mulut Zul.. bapanya mungkin kena buatan orang .. santau... Di pendekkan cerita akhir sekali saya kata kat Zul.. jangan sebut pasal santau lagi pada sapa-sapa pun .. kita berubat.. Yang penting bapa kamu tu baik.. Saya pun bagi no tel Us Zakaria perawat Darussyifa' Kemunting.. minta Zul berurusan dgnnya ...
  • 2 beradik perempuan pula mengadu pasal masalah ibu mereka yang dikatakan juga kena santau.. Kebiasaannya saya tak akan terus mengatakan sesuatu penyakit adalah akibat daripada santau kecuali setelah melalui proses rawatan secara Islam Darussyifa'.. Kita tak mahu perkara lain yang dicari perkara lain pula yang dapat.. Kita nak selesai masalah mak dan ayah mereka bukannya kita nak cari si pembuat yang menghantar santau kepada mak dan ayah mereka... Ia tidak ada dalam kamus diari rawatan Islam Darussyifa'...
  • Sebentar tadi kira-kira sejam yang lalu seorang ibu menelefon saya.. dikatakannya pada saya anaknya sakit dah 4 tahun.. Berubat dah merata tempat dah.. Kadang-kadang pengsan.. Kadang2 jatuh ketika berdiri elok2... Tak berupaya nak ke sekolah kerana sering sakit dan tarik2... Tak tahu sakit apa... Keluar masuk keluar masuk hospital dah berpuluh2 kali dah... Di antara apa yang disebutnya.. saya beranggapan ada sesuatu yang tak kena pada anaknya itu.. Saya cadangkan padanya datang berjumpa dengan perawat Darussyifa' di Bertam, Kepala Batas setiap Jumaat malam Sabtu...
  • Walaupun begitu, santau ada di mana-mana... ada di kedai makan.. ada di tempat kerja.. ada di tepi pantai... di kawasan tumpuan ramai... mungkin dalam rumah kita pun ada santau dan tak mustahil di masjid pun ada yang tak berhati perut ni akan mengenakan santau kepada orang lain... Santau ini adalah sejenis sihir yang datang daripada manusia yang berhati binatang yang tidak takut kepada Allah 'Azzawajalla.... Mempunyai hati yang keras .. berkehidupan jauh daripada amalan agama... hati yang berpenyakit`Ar Ran`.. berkarat lebih teruk daripada besi karat .. Posmen karat mungkin lebih baik daripada mereka yang beramal dengan santau ini....
  • Bacalah Al Quran selalu... Wassalam....

1 comment:

zamry said...

Salam
Tak sangka pula terjumpa blog ustaz ni
Salam persahabatan, salam seperguruan dan salam persaudaraan!