PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Friday, November 14, 2008

KENAPA KERJA DAKWAH PERLU PUBLISITI ?

Nak berniaga mesti kena publisiti, apatah lagi perniagaan yang menguntungkan kita di akhirat nanti

Nak jual itik panggang pun kena publisiti, apatah lagi nak promosi Islam as away of life



Salam perjuangan .. para pendakwah sekelian..

Dari hari Jumaat lepas hingga ke hari ini, Jumaat 14hb Nov 2008, muka saya terpampang dalam newspaper Sinar Harian@Utara sebanyak 4 kali. Kadang-kadang tu rasa malu juga. Tak ada muka lain ke. Ada orang kata macam tu pada saya. Mungkin saya masih baru lagi dalam berurusan dengan masyarakat sekitar dan juga masih baru lagi dalam urusan dakwah melalui newspaper ni.


Berita pertama mengenai Pesta Gay di Pulau Pinang, kedua menegenai peranan tarbiyah dalam kerajaan Islam mahu pun dalam gerakan Islam. Ketiganya, sumbangan kebajikan kepada mereka yang memerlukan dan keempat hari ini yang saya sendiri pun tak sangka akan publish, saya memberi pandangan mengenai program BTN yang dikatakan ada unsur-unsur perkauman.


Jadi, saya terfikir juga kenapa kita perlu publisiti kerja-kerja sebegini. Ada tujuan yang tak baikkah? Ada udang di sebalik batukah? Ada unsur-unsur tak ikhlaskah dalam diri saya ni? Atau mungkin juga saya yang ketinggalan dan tertinggal jauh di belakang kerana `bersembunyi` dan `menyorok` di belakang? Semua kita adalah pemimpin, kenapa kita duduk di belakang. Masyarakat mengharapkan kepada kita semua untuk memimpin mereka kepada `Jalan Yang Lurus`. Kenapa aku perlu `jual mahal`?


Jadi saya rasa, saya boleh rumuskan kenapa kerja-kerja dakwah perlu kepada publisiti media?
  1. Media massa yang pelbagai itu merupakan wasilah dakwah yang perlu dimanfa`atkan dengan sebaik mungkin untuk kepentingan Islam.
  2. Untuk kepentingan Islam bukan yang lain daripada tujuan ini.
  3. Menggunakan teknologi terkini supaya Islam sampai kepada ` dalam dapur` sekali pun.
  4. Suratkhabar antaranya menjadi tatapan masyarakat`kedai kopi`.
  5. Supaya berita-berita Islamic yang banyak ini menguasai dan memenuhi setiap helaian daripada berita2 hiburan.
  6. Supaya berita dakwah ini sampai kepada akar umbi masyarakat.
  7. Supaya urusan dakwah ini berlegar dalam minda masyarakat.
  8. Untuk mengenengahkan Islam dalam bentuk praktikal bukan hanya cakap kosong sahaja.
  9. Bantu-membantu sesama Umat.
  10. Alasan lain ada dalam diri anda sendiri.
Wassalam....


2 comments:

Anonymous said...

salam perjuangan...

dlm masa 1 bulan saja dah 4x masuk....hebat tu...

rosidi hussain said...

Tak hebat apa pun...
Just bagi pandangan macam sedara jugak.