PERSEKITARAN POLITIK `GHAIRU SOLEHAH` MENYERLAHKAN MINDA KOLOT PEMERINTAH MALAYSIA

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG

BEZA PAKATAN RAKYAT DAN BARISAN NASIONAL SEMASA MEMERINTAH PULAU PINANG
lu pikir la sendiri...

NAK CEPAT.. KLIK ARTIKEL DI BAWAH

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..

PROGRAM I`TIKAF DAN QIAMULLAIL DI MASJID AT TAQWA.. PADA 26 HB MAC 2010 NI.. JANGAN LUPA..
Program anjuran Urusan Ulamak PAS Kawasan Kepala Batas bertujuan untuk menyemarakkan suasana mahabbah dan ukhuwwah di kalangan ahli jamaah Islam...stiap Jumaat minggu ke 4.. sama2lah kita semua memberi sumbangan...

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH

SETIAP AHLI PAS PERLU MENJADI AHLI USRAH
Jommmmmmmmmmmm join usrah..

APE CITE NI

APE CITE NI
Hati yang tenang dan tenteram dipenuhi dengan amalan zikir ilallah yang berterusan..

Wednesday, November 12, 2008

HAJI ADALAH `CERMIN` HIDUP MANUSIA


Assalamu`alaikum ..... Du`at yang dikasihi..


Musim haji tiba lagi... Terasa baru aje balik dari mengerjakan haji di Mekah.. Rupa-rupanya dah 2 tahun lebih dah aku menunaikan rukun Islam yang ke lima ni. Terasa sayu juga, apabila hadir dalam majlis `menghantar orang pi haji` ni. Rasa hati macam nak pi la la tu jugak. Aku pun tak tau sebab apa rasa macam tu. Walaupun begitu aku mengharapkan perasaan aku sebegini bukannya disebabkan aku suka melancong dan berjalan-jalan di luar negara. Aku juga mengharapkan supaya haji yang aku telah lakukan itu diterima oleh Allah SWT dan memenuhi ciri-ciri ibadah haji yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah SAW .


Berulang-alik ke masjid nabi, ziarah tempat-tempat bersejarah di Mekah dan Madinah, aku kontrol segala-galanya, makan minumku, perkataan dan perbuatanku, tegur menegur di antara rakan sebilik, aku memperbanyakkan tawaf dan solat sunat, berqiyamullail setiap malam, aku penuhi masaku dengan zikir kepada Allah swt, aku diminta oleh Ustaz Hassan Razak untuk memberi tazkirah di Hilton Hotel di Madinah yang merupakan satu penghormatan kepadaku.


Aku diam dan mendiam diri bila rakan-rakan melawak lebih-lebih, atau aku melarikan diri ke masjid bersama zaujati, ketika ketiga-tiga kawan bilikku demam termasuk seorang doktor, dalam hati bila pula giliranku, aku tidak berbelanja lebih-lebih kerana dikhuatiri lari niat, aku kurang tawaf kidai, aku jarang berada dalam bilikku kerana TV ter`pasang` sedia, aku kurang makan makanan ber`angin` kerana nak jaga wudhu, aku makan vitamin yang aku bawa dari Malaysia sebagai usaha kecilku untuk menjaga kesihatan, aku menolak pelawaan kawan2 dari malaysia untuk pergi jalan-jalan cari makan atau jalan-jalan buang masa, aku juga kadang-kadang tu terintai-intai mana muka wa punya `mini`, tak tengok satu hari tarak boleh .



ketika di Mina bersama kawan baikku yang` kurang mulutnya` Din Siam


Bila tibanya hari Tarwiah, 8hb Zulhijjah, maka bermulalah perjalanan ibadah haji yang sebenar. Berniat dan berihram lalu bergerak menaiki bas melalui Mina ke `Arafah, wuquf di `Arafah 9 Zulhijjah, ke Muzdalifah, cuaca terlalu sejuk, aku bersabar dengan dugaan ini, aku banyak masa dengan Ustaz Hassan Razak (yang kini PA MB Kedah), lalu bergerak ke Mina, satu tandas untuk seribu orang, sampai awal pagi, sejuk, aku tak banyak cakap , aku takut, seram sejuk, aku sabar, aku melontar d Jamratul Kubra pada 10hb Zulhijjah untuk tahallul awal. Pada ketika itu aku dah boleh pakai baju `raya` . Lepas itu aku dan sebahagian jemaah haji Cantumas balik ke Mekah untu menyelesai tawaf rukun dan saie haji. Aku selesai tahallul thani. Aku bersyukur banyak-banyak kepada Allah aku dapat menyelesaikannya dengan baik.


sayu melihat kaabah dari jauh


Selepas tu, aku dan Jemaah yang lain, sewa bas, balik ke Mina semula sebab amalan haji masih tak selesai lagi walaupun dah tahallul thani iaitu melontar di ketiga-tiga jamrah pada 11, 12, 13 Zulhijjah. Bas kami tersangkut tengah jalan. Sesak teruk. Kami berjalan kaki balik ke Mina. Ta`ban Jiddan. Tapi aku happy. Tidak ada apa apa dalam fikiran aku kecuali semuanya yang aku lalui adalah keranaNya. Selepas dah melontar ketiga-tiga Jamrah, aku selesai semua amalan haji kecuali isteriku kerana dia masih belum tawaf haji, aku dan isteri pun balik ke Mekah. Waktu inilah badanku mula rasa lain macam (mungkin kaffarah dosaku), Alhamdulillah 1 1/2 hari aje demam, lepas tu aku sihat.




marilah minum susu unta




Bila isteriku `boleh` tawaf beserta dengan saie, aku pun memimpinnya untuk menyelesaikan hajinya. Tidak ada kata yang paling sesuai dan manis untuk aku ucapkan kecuali syukur setinggi-tingginya kepada Allah di atas penentuan ini.


Du`at sekelian, apa yang nak saya sampaikan dari mesej haji ini, bukannya bertujuan yang tidak baik, tapi sebenarnya... apa yang nak rakan-rakan fikirkan...adalah...


ADAKAH ANDA MERASAI BAHAWA PROSES MENGERJAKAN HAJI BERMULA DARIPADA MELANGKAH KELUAR DARI RUMAH KITA DI MALAYSIA SEHINGGA KITA SELESAI MENGERJAKAN RUKUN, WAJIB HAJI DAN KESEMUA AMALAN HAJI MERUPAKAN `CERMINAN` KEHIDUPAN SEBENAR KITA DI ATAS MUKA BUMI INI SEHINGGA KITA MATI.


Kalau anda tak percaya, baca sekali lagi apa yang tersirat di sebalik perkataan-perkatan saya di atas atau kenangkan balik amalan haji anda sendiri, Insya Allah anda akan mula mempercayainya bahawa itulah hidup kita sebelum kita menemui Allah `Azzawajalla.


Fikir-fikirkanlah....

3 comments:

Kedahan said...

Bila dengar pelbagai pengalaman yang diceritakan oleh 'Pak - PAk Haji', hati terasa sayu...terasa iri...terasa kerdil..dicelah-celah mereka...Ya ALLAH terimalah hajat hambaMU ini..

rosidi hussain said...

Alhamdulillah...

Apabila terasa atau berniat sudah mendapat ganjaran Allah.

Insyaallah masa akan tiba.. title pak haji bukan hajat kita tapi haji mabrur yang kita impikan.

Anonymous said...

As salam. Boleh tanya tak perkhidmatan pakej haji oleg cantumas.